OPTIMIZATION OF THERMO-MECHANICAL CYCLIC STRESSES AT CRITICAL POINTS OF HOT-SECTION COMPONENTS IN GAS TURBINE ENGINES
Наукові журнали Національного Авіаційного Університету
View Archive InfoField | Value | |
Title |
OPTIMIZATION OF THERMO-MECHANICAL CYCLIC STRESSES AT CRITICAL POINTS OF HOT-SECTION COMPONENTS IN GAS TURBINE ENGINES
ОПТИМИЗАЦИЯ ЦИКЛИЧЕСКОГО ТЕРМОМЕХАНИЧЕСКОГО НАПРЯЖЕНИЯ В КРИТИЧЕСКИХ ТОЧКАХ ДЕТАЛЕЙ ГОРЯЧЕЙ ЧАСТИ ГАЗОТУРБИННЫХ ДВИГАТЕЛЬНЫХ УСТАНОВОК ОПТИМІЗАЦІЯ ЦИКЛІЧНОГО ТЕРМОМЕХАНІЧНОГО НАПРУЖЕННЯ В КРИТИЧНИХ ТОЧКАХ ДЕТАЛЕЙ ГАРЯЧОЇ ЧАСТИНИ ГАЗОТУРБІННИХ ДВИГУНОВИХ УСТАНОВОК |
|
Creator |
Петрук, Яна Анатоліївна; Національний авіаційний університет
|
|
Subject |
empirical model the boundary of static and thermal stresses; accelerated thermo-cyclic tests; high-temperature materials and alloys; "hot point" of gas turbine power plant components; thermo-cyclic durability; service life of gas turbine engines; optimal
— емпірична модель граничних статичних і термічних (термомеханічних) напружень; прискорені термоциклічні і термомеханічні випробування; жароміцні матеріали і сплави; «гаряча точка» деталей ГТД і ГТУ; термоциклічна довговічність в термоциклах; ресурс роботи УДК 629735.018.4-03.03.(045) емпірична модель граничних статичних і термічних (термомеханічних) напружень; прискорені термоциклічні і термомеханічні випробування; жароміцні матеріали і сплави; «гаряча точка» деталей ГТД і ГТУ; термоциклічна довговічність в термоциклах; ресурс роботи УДК 629735.018.4-03.03.(045) |
|
Description |
Estimation methods of thermo-cyclic durability of high-temperature alloys in critical points ofhot part components of gas turbine engine and in conditions of accelerated thermo-cyclic testsare given in the article. The test specimens of heat resistant materials operates under thermocyclicconditions maximally closed to extreme operation mode of turbine guide vanes, turbineblades and turbine disks at their critical points, limiting the lifetime and specified life of aviation gas turbine engines and power plants. Possibility of using of boundary thermo-mechanicalstresses empirical model is considered.
Рассмотрены методы оценки термоциклической долговечности жаропрочных сплавов вкритических точках деталей «горячей части» ГТУ и ГТУ в условиях ускоренныхтермоциклических испытаний. Показана возможность применения расчетовматематическим методом на основе эмпирической математической модели предельныхтермомеханических напряжений экстремальных уровней, действующих в критических точках деталей «горячей части ГТД» Розглянуто методи оцінки термоциклічної довговічності жароміцних сплавів вкритичних точках деталей «гарячої частини» ГТУ і ГТУ в умовах прискоренихтермоциклічних випробувань. Показана можливість застосування розрахунківматематичним методом на основі емпіричної математичної моделі граничнихтермомеханічних напружень екстремальних рівнів, що діють в критичних точках деталей «гарячої частини ГТД». |
|
Publisher |
National Aviation University
|
|
Contributor |
—
— — |
|
Date |
2016-01-11
|
|
Type |
—
|
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/PTZ/article/view/11070
10.18372/0370-2197.2(71).11070 |
|
Source |
Проблеми тертя та зношування; № 2(71) (2016); 86-91
Problems of Friction and Wear; № 2(71) (2016); 86-91 Проблемы трения и изнашивания; № 2(71) (2016); 86-91 |
|
Language |
uk
|
|