MODEL OF MAXIMUM STRESS IN THE TERMAL-CYCLE TESTS ON THE DURABILITY OF HEATPROOF MATERIALS
Наукові журнали Національного Авіаційного Університету
View Archive InfoField | Value | |
Title |
MODEL OF MAXIMUM STRESS IN THE TERMAL-CYCLE TESTS ON THE DURABILITY OF HEATPROOF MATERIALS
МОДЕЛЬ ПРЕДЕЛЬНЫХ НАПРЯЖЕНИЙ ПРИ ТЕРМОЦИКЛИЧЕСКИХ ИСПЫТАНИЯХ НА ДОЛГОВЕЧНОСТЬ ЖАРОПРОЧНЫХ МАТЕРИАЛОВ МОДЕЛЬ ГРАНИЧНИХ НАПРУЖЕНЬ ПРИ ТЕРМОЦИКЛІЧНИХ ВИПРОБУВАННЯХ НА ДОВГОВІЧНІСТЬ ЖАРОМІЦНИХ МАТЕРІАЛІВ |
|
Creator |
Кулик, М.; Національний авіаційний університет
Кучер, О.; Національний авіаційний університет Дубровський, C.; Криворізький технічний університет Петрук, Я.; Національний авіаційний університет Ковешніков, М.; Національний авіаційний університет |
|
Subject |
—
empirical model; maximum static stress; maximum thermal stress; thermomechanical express test; heat-resistant materials; “hot point” of GTE UDC 629.735.018.4-03.03(045) — эмпирическая модель; предельные статические и термические (термомеханические) напряжения; термомеханические ускоренные испытания; жаропрочные материалы; «горячая точка» ГТД УДК 629.735.018.4-03.03(045) — емпірична модель; граничні статичні і термічні (термомеханічні) напруження; термомеханічні прискорені випробування; жароміцні матеріали; «гаряча точка» ГТД УДК 629.735.018.4-03.03(045) |
|
Description |
The considered resource possibilities of heatproof materials of rotor details of "hot part" of aviation turboengines(GTE) and power plants (PP) are in speed-up thermal-cycle tests. The shown possibility of applicationof calculation method is on the basis of empiric mathematical model of maximum thermo-mechanical tensions ofextreme levels which operate in the critical points of details of "hot part" of GTE. It is thus assumed that thestandards of materials work on the thermal-cycle modes of maximally close to the terms of work of rotor detailsin critical points which limit tenure of employment and appointed resource of aviation GTE and PP.
Рассмотрены ресурсные возможности жаропрочных материалов роторных деталей «горячей части» авиационных газотурбинных двигателей (ГТД) и энергетических установок (ГТУ) в ускоренных термоциклических испытаниях. Показана возможность применения расчетного метода на основе эмпирической математической модели предельных термомеханических напряжений экстремальных уровней, действующих в критических точках деталей «горячей части» ГТД. При этом предполагается, что образцы материалов работают на термоциклических режимах, максимально приближенных к условиям работы роторных деталей в критических точках, лимитирующих срок службы и назначенный ресурс авиационных ГТД и энергетических ГТУ. Розглянуто ресурсні можливості жароміцних матеріалів роторних деталей «гарячої частини» авіаційних газотурбінних двигунів (ГТД) і енергетичних установок (ГТУ) в прискорених термоциклічних випробуваннях. Показано можливість застосування розрахункового методу на основі емпіричної математичної моделі граничних термомеханічних напружень екстремальних рівнів, що діють у критичних точках деталей «гарячої частини» ГТД. При цьому припускається, що зразки матеріалів працюють на термоциклічних режимах, максимально наближених до умов роботи роторних деталей в критичних точках, що лімітують термін служби і призначений ресурс авіаційних ГТД та енергетичних ГТУ. |
|
Publisher |
National Aviation University
|
|
Contributor |
—
— — |
|
Date |
2010-11-24
|
|
Type |
—
— — |
|
Format |
application/pdf
application/pdf application/pdf |
|
Identifier |
http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/SBT/article/view/5024
10.18372/2310-5461.5.5024 |
|
Source |
Наукоємні технології; Том 5, № 1 (2010); 5-14
Science-based technologies; Том 5, № 1 (2010); 5-14 Наукоемкие технологии; Том 5, № 1 (2010); 5-14 |
|
Language |
uk
|
|