Record Details

БАГАТОКРИТЕРІАЛЬНИЙ СИНТЕЗ БЕЗКОНФЛІКТНИХ ТРАЄКТОРІЙ ПОЛЬОТУ ПОВІТРЯНИХ КОРАБЛІВ

Наукові журнали Національного Авіаційного Університету

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title БАГАТОКРИТЕРІАЛЬНИЙ СИНТЕЗ БЕЗКОНФЛІКТНИХ ТРАЄКТОРІЙ ПОЛЬОТУ ПОВІТРЯНИХ КОРАБЛІВ
МНОГОКРИТЕРИАЛЬНЫЙ СИНТЕЗ БЕСКОНФЛИКТНЫХ ТРАЕКТОРИЙ ПОЛЕТА ВОЗДУШНЫХ СУДОВ
MULTI-OBJECTIVE SYNTHESIS OF CONFLICT-FREE AIRCRAFT TRAJECTORIES
 
Creator Васильєв, Д. В.
 
Subject
безпека польотів; розв’язання конфліктної ситуації; багатокритеріальне динамічне програмування
УДК 656.7.084:519.81:519.857(045)

безопасность полетов; разрешение конфликтной ситуации; многокритериальное динамическое программирование
УДК 656.7.084:519.81:519.857(045)

flight safety; conflict resolution; multi-objective dynamic programming
UDC 656.7.084:519.81:519.857(045)
 
Description Розглядається задача багатокритеріального синтезу траєкторій польоту для розв’язання конфліктної ситуації між повітряними кораблями. Критеріями оптимальності, які характеризують ефективність усунення конфлікту, є регулярність польотів, економічність польотів та складність маневрування. Розв’язання потенційного конфлікту розглядається як послідовний багатоетапний процес прийняття рішень у дискретні моменти часу, а повітряний корабель, який здійснює маневрування, розглядається як дискретна динамічна система. Розроблено метод послідовного синтезу безконфліктних просторово-часових траєкторій польоту із застосуванням багатокритеріального динамічного програмування. Наведено функціональні рівняння багатокритеріального динамічного програмування для прямої та оберненої процедури визначення множини парето-ефективних оцінок безконфліктних траєкторій польоту. Визначено процедуру вибору оптимальної траєкторії з множини парето-ефективних, яка базується на застосуванні методу згортання векторного критерію оптимальності.
Рассматривается задача многокритериального синтеза траекторий полета для разрешения конфликтной ситуации между воздушными судами. Критериями оптимальности, которые характеризуют эффективность устранения конфликта, является регулярность полетов, экономичность полетов и сложность маневрирования. Разрешение потенциального конфликта рассматривается как последовательный многоэтапный процесс принятия решений в дискретные моменты времени, а воздушное судно, которое осуществляет маневрирование, рассматривается как дискретная динамическая система. Разработан метод последовательного синтеза бесконфликтных пространственно-временных траекторий полета с применением многокритериального динамического программирования. Приведены функциональные уравнения многокритериального динамического программирования для прямой и обратной процедуры определения множества парето-эффективных оценок бесконфликтных траекторий полета. Определена процедура выбора оптимальной траектории из множества парето-эффективных, основанная на применении метода свертывания векторного критерия оптимальности.
The problem of multi-objective synthesis of trajectories for aircraft conflict resolution is considered. The optimality criteria that characterize the efficiency of conflict resolution are regularity of flights, economy of flights and maneuvers complexity. Resolution of the potential conflict considered as the sequential multistage decision-making process in discrete time and the maneuvering aircraft considered as the discrete dynamic system. The method of sequential conflict-free space-time trajectories synthesis using multi-objective dynamic programming was developed. The functional equations of bottom-up and top-down multi-objective dynamic programming procedures for determining the set of Pareto-efficient estimations of conflict-flight trajectories are shown. The procedure for selection of the optimal trajectory from the set of Pareto-efficient based on method of criteria convolution is defined.
 
Publisher National Aviation University
 
Contributor


 
Date 2016-12-20
 
Type


 
Format application/pdf
 
Identifier http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/SBT/article/view/6051
10.18372/2310-5461.21.6051
 
Source Наукоємні технології; Том 21, № 1 (2014); 37-40
Science-based technologies; Том 21, № 1 (2014); 37-40
Наукоемкие технологии; Том 21, № 1 (2014); 37-40
 
Language uk
 

Технічна підтримка: НДІІТТ НАУ