Record Details

INVESTIGATION OF STOICHIOMETRIC «AIR-FUEL» RATIO OF ORGANIC COMPOUNDS. PART 1. ALKANES

Наукові журнали Національного Авіаційного Університету

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title INVESTIGATION OF STOICHIOMETRIC «AIR-FUEL» RATIO OF ORGANIC COMPOUNDS. PART 1. ALKANES
ИССЛЕДОВАНИЕ СТЕХИОМЕТРИЧЕСКОЙ СМЕСИ «ВОЗДУХ-ТОПЛИВО» ОРГАНИЧЕСКИХ СОЕДИНЕНИЙ. ЧАСТЬ 1. АЛКАНЫ
ДОСЛІДЖЕННЯ СТЕХІОМЕТРИЧНОЇ СУМІШІ «ПОВІТРЯ‒ПАЛИВО» ОРГАНІЧНИХ СПОЛУК. ЧАСТИНА 1. АЛКАНИ
 
Creator Запорожець, А. О.
 
Subject
combustion; optimization; air excess factor; fuel; alkanes; stoichiometric composition
UDC 621.43.057

горение; оптимизация; коэффициент избытка воздуха; топливо; алканы; стехиометрическая смесь
УДК 621.43.057

горіння; оптимізація; коефіцієнт надлишку повітря; паливо; алкани; стехіометрична суміш
УДК 621.43.057
 
Description The article considered features of obtaining and applying the stoichiometric “air-fuel” ratio of organic hydrocarbons. The main objective of this work is to establish the regularities of the formation of the stoichiometric “air-fuel” ratio for the first 10 members of the alkane’s homologous series (methane, ethane, propane, butane, pentane, hexane, heptane, octane, nonane, decane). Analyzed the chemical and physical properties of alkanes, which influence on the formation of the optimal fuel mixtures. Shown the dependences of the changing of the air mass which is consumed from the excess air ratio during combustion of perfectly clean fuel materials.  Shown the exact mass values of the “air-fuel” ratio for the formation of stoichiometric mixtures of alkanes. Set the fact of reducing of the needed optimal air mass for the formation of flammable mixtures under increasing of the homologous difference of alkanes. The results of investigation can be used for regulation the combustion regimes in the internal combustion engines of a car, furnaces boilers and household appliance worked on gaseous and liquid hydrocarbons (alkanes).
Рассматриваются особенности получения и применения стехиометрических смесей «воздух-топливо» органических углеводородов. Цель работы – установить закономерности формирования стехиометрических смесей «воздух-топливо» первых 10 членов гомологического ряда алканов (метана, этана, пропана, бутана, пентана, гексана, гептана, октана, нонана, декана). Проанализированы химические и физические свойства алканов, влияющие на формирование оптимальных горючих смесей.  Показаны зависимости изменения потребляемой массы воздуха от коэффициента избытка воздуха при горении идеально чистых топливных материалов. Отображены точные массовые значения соотношения «воздух-топливо» для формирования стехиометрических смесей алканов. Установлен факт снижения оптимально необходимой массы воздуха для формирования горючих смесей при увеличении гомологической разницы алканов. Результаты исследования могут быть применены для регулирования режимов горения в двигателях внутреннего сгорания автомобилей, топках котлоагрегатов и бытовых приборах, используемых газообразные и жидкие углеводороды (алканы).
Розглянуто особливості отримання та застосування стехіометричних сумішей «повітря–паливо» органічних вуглеводнів. Мета роботи — встановити закономірності формування стехіометричних сумішей «повітря-паливо» для перших десяти членів гомологічного ряду алканів (метана, етана, пропана, бутана, пентана, гексана, гептана, октана, нонана, декана). Проаналізовано хімічні та фізичні властивості алканів, що впливають на формування оптимальних паливних сумішей. Показано залежності зміни використаної маси повітря від коефіцієнта надлишку повітря при горінні ідеально чистих паливних матеріалів. Відображені точні масові значення співвідношення «повітря–паливо» для формування стехіометричних сумішей алканів. Встановлено факт зниження оптимально необхідної маси повітря для формування паливних сумішей у разі збільшення гомологічіної різниці алканів. Результати дослідження можуть бути застосовані для регулювання режимів горіння в двигунах внутрішнього згоряння автомобілів, топках котлоагрегатів та побутових приладах, що використовують газоподібні та рідкі вуглеводні (алкани).
 
Publisher National Aviation University
 
Contributor


 
Date 2014-07-07
 
Type


 
Format application/pdf
 
Identifier http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/SBT/article/view/6803
10.18372/2310-5461.22.6803
 
Source Наукоємні технології; Том 22, № 2 (2014); 163-167
Science-based technologies; Том 22, № 2 (2014); 163-167
Наукоемкие технологии; Том 22, № 2 (2014); 163-167
 
Language uk
 

Технічна підтримка: НДІІТТ НАУ