Record Details

BUILD A MODEL OF THE TRANSPORT NETWORK OF CHERNIHIV REGION WITH THE HELP OF GIS TECHNOLOGIES

Наукові журнали Національного Авіаційного Університету

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title BUILD A MODEL OF THE TRANSPORT NETWORK OF CHERNIHIV REGION WITH THE HELP OF GIS TECHNOLOGIES
ПОСТРОЕНИЕ МОДЕЛИ ТРАНСПОРТНО-ДОРОЖНОЙ СЕТИ ЧЕРНИГОВСКОЙ ОБЛАСТИ ЗА ПОМОЩЬЮ ГЕОИНФОРМАЦИОННЫХ ТЕХНОЛОГИЙ
ПОБУДОВА МОДЕЛІ ТРАНСПОРТНО-ДОРОЖНЬОЇ МЕРЕЖІ ЧЕРНІГІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ ЗА ДОПОМОГОЮ ГЕОІНФОРМАЦІЙНИХ ТЕХНОЛОГІЙ
 
Creator Зацерковний, В. І.
Тішаєв, І. В.
Кобрін, О. В.
 
Subject
Geographic information systems; geographic information technology; transport system transport model; road network; transport infrastructure
004.94(045)

Геоинформационная система; геоинформационные технологии; транспортная система; транспортная модель; улично-дорожная сеть; транспортная инфраструктура
004.94(045)

геоінформаційна система; геоінформаційні технології; транспортна система; транспортна модель; вулично-дорожня мережа; транспортна інфраструктура
004.94(045)
 
Description The problem of road congestion (transport networks) can be solved in two ways - by increasing the size of the actual transport network (increase in the number of traffic lanes, construction of new roads, road bridges, interchanges, etc.) or by improving traffic management process.Improve the efficiency of transport networks is possible with the help of information technology, particularly geographic information technology. Traditional mapping of highways performed when surveying the area in order to create or update the first topographic maps to scale. Transport model is a program consisting of information and settlement units. On the basis of ArcGIS technology manages the sphere of transport of hundreds of cities and regions throughout the world. According to the GDF standard, depending on the granularity of data presentation on the main road elements of road infrastructure data model are considered at three levels. Model nodes logically linked data allowed maneuvers (turns, reversals or their prohibition, etc.).
Проблема перегруженности дорог (транспортных сетей) решается двумя способами - за счет увеличения фактических размеров транспортной сети (увеличение количества полос движения, строительство новых дорог, автомобильных мостов, развязок и т.п.), или за счет улучшения процесса управления транспортными потоками. Повысить эффективность транспортных сетей можно с помощью информационных технологий, прежде всего геоинформационных. Традиционное картографирования автомобильных дорог выполняется при топографической съемке местности с целью создания или обновления в первую очередь топографических карт в определенном масштабе. Транспортная модель представляет собой программный комплекс, который состоит из информационных и расчетных блоков. На основе технологий ArcGIS осуществляется управление транспортной сферой сотен городов и регионов во всем мире. Согласно стандарту GDF в зависимости от детализации представления данных об основных дорожных элементах, модели данных дорожной инфраструктуры рассматриваются на трех уровнях. С узлами модели логично связываются данные о разрешенных маневрах (повороты, развороты или их запрет и т.д.).
Проблема перевантаженості доріг (транспортних мереж) вирішується двома способами — або за рахунок збільшення фактичних розмірів транспортної мережі (збільшення кількості смуг руху, побудова нових доріг, автомобільних мостів, розв’язок тощо), або за рахунок поліпшення процесу керування транспортними потоками. Підвищити ефективність транспортних мереж можна за допомогою інформаційних технологій передусім геоінформаційних. Традиційне картографування автомобільних шляхів виконується при топографічному зніманні місцевості з метою створення чи оновлення в першу чергу, топографічних карт у визначеному масштабі. Транспортна модель являє собою програмний комплекс, що складається з інформаційних і розрахункових блоків. На основі технологій ArcGIS здійснюється управління транспортною сферою сотень міст і регіонів у всьому світі.
 
Publisher National Aviation University
 
Contributor


 
Date 2016-07-06
 
Type


 
Format application/pdf
 
Identifier http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/SBT/article/view/10559
10.18372/2310-5461.30.10559
 
Source Наукоємні технології; Том 30, № 2 (2016); 162-168
Science-based technologies; Том 30, № 2 (2016); 162-168
Наукоемкие технологии; Том 30, № 2 (2016); 162-168
 
Language uk
 

Технічна підтримка: НДІІТТ НАУ