Роль архітектурного середовища у кінофільмах та відеоіграх
Репозитарій Національного Авіаційного Університету
View Archive InfoField | Value | |
Title |
Роль архітектурного середовища у кінофільмах та відеоіграх
The Role of the Architectural Enviroment in Films and Video Games |
|
Creator |
Трошкіна, Олена Анатоліївна
Наконечна, Анна Олександрівна Troshkina, Olena Nakonechna, Anna |
|
Subject |
архітектурне середовище
сприйняття кінофільм кадр сцена епізод фантазійна архітектура відеоігри architectural environment perception motion picture frame scene episode fantasy architecture video games 711.11;711.112 72.01:77 |
|
Description |
Дана стаття присвячена питанню ролі архітектурного середовища у кінофільмах. На основі аналізу відомих знакових фільмів, таких як «Метрополіс» Ф. Ленга (1927р.), «Матриця» Е. і Л. Вачовськи (1999-2003рр.), фільму-антиутопії «Голодні ігри» Ґері Росса «Нова Москва» О. Мєдвєдкіна та ін.. простежується розвиток використання архітектурного середовища для розкриття головної ідеї фільмів та зворотного впливу кінематографічних засобів на архітектуру. Також розглянуто значення архітектурного середовища у відеоіграх.
This article focuses on the role of the architectural space in motion pictures. Based on the analysis of famous iconic films, such as “Metropolis” (1927) by Franz Lang, “The Matrix” (1999-2003) by The Wachowski Brothers, a dystopian film “The Hunger Games” by Gary Ross and "New Moscow" by Medvedkin et. we can trace the development of the architectural space in films and understand how the environment of the films can help to expose the main idea of the narrative and piece of art in general. It also examines the importance of the architectural environment in video games, namely: the impact of architecture on video games and vice versa, video games on architecture and the real world. The opportunities that video games provide to the architect and the project activity are highlighted. Cinematography and architecture are the examples of the art form, the fact that can be defined as the main similarity of both forms. The creative process of both forms includes both technical and engineering activity. Films reflect historical, social and cultural phenomenon etc., whilst architecture appears to be the tool (especially interior and exterior) that helps to depict the main idea of the film. Moreover, cinematography was born in the urban environment An architect as the creator receives an opportunity to create an unreal environment in the movie or video game without having to think about any designs or resistance of the material. This is a wonderful way of developing the understanding of the architecture through the exploration of structures that are not yet available to us. It is an opportunity to study the future in the present time. Also, we recall movies and video games on historical topics, which allows, almost in detail, to study and see the architecture of the past. |
|
Date |
2021-02-15T08:25:32Z
2021-02-15T08:25:32Z 2019-12 |
|
Type |
Article
|
|
Identifier |
Трошкіна О.А. Роль архітектурного середовища у кінофільмах та відеоіграх / О.А. Трошкіна, А.О. Наконечна // Проблеми розвитку міського середовища.: Наук.-техн. зб.– Київ.: НАУ, 2019. – Вип.2 (23) – С. 201-219.
978-966-929-957-4 https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/47021 |
|
Language |
uk
|
|
Format |
application/pdf
|
|
Publisher |
Національний авіаційний університет
|
|