Record Details

Конституційно-правове забезпечення органами місцевого самоврядування містобудівної діяльності: проблеми теорії та практики

Репозитарій Національного Авіаційного Університету

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title Конституційно-правове забезпечення органами місцевого самоврядування містобудівної діяльності: проблеми теорії та практики
Constitutional and legal support of local self-government bodies of urban planning: problems of theory and practice
 
Creator Курчин, Олег Геннадійович
Kurchyn, O.H.
 
Subject містобудування
місцеве самоврядування
органи місцевого самоврядування
територіальна громада
європейські стандарти
конституційна децентралізація
градостроительство
местное самоуправление
органы местного самоуправления
территориальная община
европейские стандарты
конституционная децентрализация
urban planning
local government
local government bodies
territorial community
European standards
constitutional decentralization
342.25 – 048.74 (043.3)
 
Description Дисертація присвячена комплексному дослідженню проблем теорії та
практики конституційно-правового забезпечення містобудівної діяльності
органами місцевого самоврядування. Проаналізовано історико-правові
аспекти становлення та розвитку містобудування як сфери муніципально-
правового регулювання. Визначено основні онтологічні та аксіологічні
підходи до регулювання містобудівної діяльності на локальному рівні.
Піддано комплексному аналізу загальні засади конституційної
нормативізації повноважень органів місцевого самоврядування у сфері
містобудування.
Досліджено роль міжнародних правових стандартів у містобудівній
діяльності органів місцевого самоврядування.
Визначено проблеми імплементації європейських стандартів
містобудівної діяльності до національної правової системи України та
окреслено перспективи конституційної модернізації компетенції органів
місцевого самоврядування у сфері містобудування в умовах децентралізації
публічної влади. Доведено, що містобудівна діяльність має екзистенційне значення
для існування місцевого самоврядування як територіальної організації
територіальних громад, – не тільки як державно-правовий та нормативно-правовий феномен, але й приватно-особистісний феномен,
що сприяє організації повсякденного життя людини, її навколишнього
середовища.
Підкреслено, що імплементація європейських правових стандартів
містобудівної діяльності місцевого самоврядування має діалектично
поєднуватися із загальною адаптацією українського земельного,
містобудівного, архітектурного законодавства до універсальних та
європейських принципів і норм, зокрема – в частині належного унормування
державного архітектурно-будівельного контролю, з переданням переважної
частини відповідних повноважень на рівень виконавчих органів місцевого
самоврядування. Диссертация посвящена комплексному исследованию проблем теории
и практики конституционно-правового обеспечения градостроительной
деятельности органами местного самоуправления. Проанализированы
историко-правовые аспекты становления и развития градостроительства
как сферы муниципально-правового регулирования. Определены
основные онтологические и аксиологические подходы к регулированию
градостроительной деятельности на локальном уровне.
Подвергнуты комплексному анализу общие принципы конституционной
нормативизации полномочий органов местного самоуправления в сфере
градостроительства.
Исследована роль международных правовых стандартов в
градостроительной деятельности органов местного самоуправления.
Определены проблемы имплементации европейских стандартов
градостроительной деятельности в национальную правовую систему
Украины, намечены перспективы конституционной модернизации компетенции органов местного самоуправления в сфере градостроительства
в условиях децентрализации публичной власти.
Доказано, что градостроительная деятельность имеет экзистенциальное
значение для существования местного самоуправления как территориальной
организации территориальных общин, – не только как государственно-
правового и нормативно-правового феноменов, но и частно-личностного
феномена, способствует организации повседневной жизни человека, его
окружающей среды.
Отмечается, что имплементация европейских правовых стандартов
градостроительной деятельности местного самоуправления должна
диалектически сочетаться с общей адаптацией украинского земельного,
градостроительного, архитектурного законодательства к универсальным и
европейских принципам и нормам, в частности – относительно надлежащего
нормирования государственного архитектурно-строительного контроля
с передачей большей части соответствующих полномочий на уровень
исполнительных органов местного самоуправления. The dissertation is devoted to a comprehensive study of the problems of the
theory and practice of constitutional and legal support of urban planning activities
by local governments. The historical and legal aspects of the formation and
development of urban planning as a sphere of municipal and legal regulation are
analyzed. The main ontological and axiological approaches to the regulation of
urban planning activities at the local level are determined.
Legal regulation of urban planning in the theoretical aspect faces one of the
pressing problems of modern jurisprudence – the ratio of legal and technical norms
and determine the nature of the latter.
The role of international legal standards in urban planning activities of local
self-government bodies has been investigated. The problems of the implementation of European standards of urban planning
in the national legal system of Ukraine are identified and the prospects for the
constitutional modernization of the competence of local governments in the field
of urban planning in the context of decentralization of public authority are outlined.
It is noted that the implementation of European legal standards for urban
planning activities of local self-government should be dialectically combined
with the general adaptation of Ukrainian land, urban planning, architectural
legislation to universal and European principles and norms, in particular,
regarding the proper regulation of state architectural and construction control
with the transfer of most of the relevant powers to the level of the executive
bodies of local self-government.
It is proved that urban planning is of existential importance for the existence
of local self-government as a territorial organization of territorial communities,
as well as not only as a state-legal and normative-legal phenomenon, but also
a private-personal phenomenon that promotes and organizes everyday life,
its environment. The optimal ratio of urban planning activities with local selfgovernment
is carried out directly at the local level of society – where territorial
communities are formed and function, which are the primary subjects of local
self-government (Article 140 of the Constitution of Ukraine).
It is determined that in the activities of local governments, along with the
exercise of public self-government (municipal) power, an important place is
occupied by the creation of appropriate habitat – which should be understood
as teleologically oriented activities to create habitats and transform the territory,
according to existential needs and interests. The central place in such activity is
occupied by urban planning, which should be understood as a complex multifaceted
activity of society aimed at creating a material and spatial environment for human
life in settlements and areas of settlement. It is proved that the competence of local governments in the field of urban
planning simultaneously combines both state and public (municipal-local)
elements, which leads to the general conclusion that local governments within
their urban competence both address issues of local importance and perform the
powers granted to them by the state executive authorities.
Also, the competence of local government in the field of urban planning can
be defined as a set of its specific functions and powers established by law at the
level of laws and regulations to ensure a full living environment of local society
(territorial community), including forecasting the development of settlements and
territories, planning, construction and other use of territories, design, construction
of urban planning facilities, construction of other facilities, reconstruction of
historic settlements while preserving the traditional nature of the environment, restoration and rehabilitation of cultural heritage sites, creation of engineering and
transport infrastructure.
It is determined that the key task of decentralization in the field of urban
planning, in terms of modernization of relations between local governments and
urban planning entities, is not only the introduction of modern spatial planning
at the local level, but also the elimination of conflicts that lead to violations of
settlements, irrational development of cities and villages, make it impossible to
implement infrastructure projects.
 
Date 2020-11-02T11:51:43Z
2020-11-02T11:51:43Z
2020-10-30
 
Type Thesis
 
Identifier Курчин О.Г. Конституційно-правове забезпечення органами місцевого самоврядування містобудівної діяльності: проблеми теорії та практики. - Дисертація на здобуття ступеня докт. юрид.наук за спец.: 12.00.02 "конституційне право; муніципальне право". - Київ: НАУ, 2020. - 341 с.
342.25 – 048.74 (043.3)
https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/44665
 
Language uk
 
Format application/pdf
application/pdf
application/pdf
application/pdf
application/pdf
 
Publisher Національний авіаційний університет
 

Технічна підтримка: НДІІТТ НАУ