Record Details

Роль літературних канонів у процесі формування національної ідентичності: історична перспектива

Репозитарій Національного Авіаційного Університету

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title Роль літературних канонів у процесі формування національної ідентичності: історична перспектива
 
Creator Висоцька, Наталія Олександрівна
 
Subject національна ідентичність
літературні канони
канон
семантика
ідентичність
національна література
821.09(100)(082) Н35
 
Description Література: 1. Altiery, Charles. The Idea and Ideal of a Literary Canon // Critical Inquiry, Vol. 10, No. 1, Canons (Sep., 1983). - pp. 37- 60. 2. Bérubé, Michael. The Employment of English: Theory, Jobs, and the Future of Literary Studies. – N.Y.& L.: New York UP, 1998. – 270 p. 3. Bloom, Harold. The Western Canon. The Books and Schools of the Ages, N.Y.- San Diego – L.: Harcourt, Brace, & Co., 1994. – 578 p. 4. Curtius, Ernst Robert. European Literature and the Latin Middle Ages. Princeton, Princeton Univ. Press, 1952. – 718 p. 5. Doren, Carl Van. Toward A New Canon // The Nation 134.3484 (13 Apr. 1932). pp. 429-430. Document URL:
http://go.galegroup.com/ps/l.do?id=GALE%7CH1420025423&v=2.1&u=li ncclin_iscc&it=r&p=LitRG&sw=w 6. Eagleton, Terry. Literary Theory: An Introduction. – Oxford: Blackwell, 1983. – 240 p. 7. Gorak, Jan. The Making of the Modern Canon: Genesis and Crisis of a Literary Idea. – L.; Atlantic Highlands, N.J., Athlone Press, 1991. – 324 p. 8. Guillory, John. Cultural Capital: The Problem of Literary Canon Formation. – Chicago; L., Univ. of Chicago Press, 1994. – 408 p. 9. Kermode, Frank. Institutional Control of Interpretation // Salmagundi 43 (Winter 1979). – pp. 72 - 86. 10. Makaryk, Irena (gen.ed.), Encyclopedia of Contemporary Literary Theory. Approaches, Scholars, Terms. – Toronto: University of Toronto Press, 1994. – 656 p. 11. Smith, Barbara Herrnstein. Contingencies of Value: Alternative Perspectives for Critical Theory. – Cambridge: Harvard Univ. Press, 1988. – 229 p.
Попри всі різночитання смислів, закладених у понятті «канон», що призвели до його активного залучення як «спірної території» під час недавніх «культурних війн», етимологія слова не спричиняє суперечок: її виводять з грецького κανών, тобто «палка» або «тростинка» для вимірювань. Первинна семантика надала сучасному дослідникові Я.Гораку привід обіграти метафору, запропонувавши жезл Просперо («Буря» В.Шекспіра) як найпридатніший образ для теперішнього бачення канону, бо він є «знаряддям радше примусу, ніж магії», від якого, до того ж, його власник збирається невдовзі відмовитися. «Чи хочемо ми повернути цей жезл для його використання прийдешньою генерацією, чи краще викинути його без зайвих зволікань?» – задається вчений риторичним питанням (риторичним тому, що культурну й суспільну потребу в каноні аргументовано на сьогодні достатньо переконливо). Два ранні значення грецького слова – «мірило» та «список» – привели, з одного боку, до його вживання у сенсі «взірець» (правило, закон), а, з іншого, до поняття «канонізації» (включення до сонму святих). У нинішньому контексті обидва семантичні відтінки зливаються. Як відомо, перше застосування терміну «канонізація» щодо письмових джерел відбулося з метою упорядкувати тексти Святого Письма (безумовно, згідно з конкретними інтересами влади). Поширення ідеї канону на світські тексти починається у добу пізнього Відродження; отже, формування канону можна пов’язати з об’єктивізацією світу, вираженою через розділення суб’єкта та об’єкта знання, що лягло у підґрунтя філософії Нового часу.
 
Date 2020-06-02T12:27:05Z
2020-06-02T12:27:05Z
2020-04
 
Type Article
 
Identifier Висоцька Н.О. Роль літературних канонів у процесі формування національної ідентичності: історична перспектива // Національна ідентичність в мові і культурі: збірник наукових праць / за заг.ред. О.Г. Шостак. – К.: Талком, 2020. – С.36-43
978-617-7832-35-4
http://er.nau.edu.ua/handle/NAU/43206
 
Language uk
 
Format application/pdf
 
Publisher Талком, Київ
 

Технічна підтримка: НДІІТТ НАУ