Стратегія реінжинірингу корпоративної культури транснаціональної логістичної компанії в умовах глобальних трансформацій
Репозитарій Національного Авіаційного Університету
View Archive InfoField | Value | |
Title |
Стратегія реінжинірингу корпоративної культури транснаціональної логістичної компанії в умовах глобальних трансформацій
Strategy of reengineering the corporate culture of a multinational logistics company in the context of global transformations Стратегия реинжиниринга корпоративной культуры транснациональной логистической компании в условиях глобальных трансформаций |
|
Creator |
Лега, Вікторія Олександрівна
|
|
Subject |
корпоративна культура
транснаціональна логістична компанія корпоративна стратегія реінжиніринг корпоративної стратегії дипломна робота |
|
Description |
Робота публікується згідно наказу ректора від 29.12.2020 р. №580/од "Про розміщення кваліфікаційних робіт вищої освіти в репозиторії НАУ" . Керівник проекту: проф., д.е.н. Григорак М.Ю.
Перманентні зміни у зовнішньому середовищі, зростання конкуренції, ускладнення виробничої та комерційної діяльності підприємств, підвищення значення фактору часу, розширення простору діяльності підприємства та збільшення обсягів і швидкості отримання інформації та нових знань підвищують значимість внутрішніх джерел економічного росту, які здатні забезпечити приріст виробництва. Важливим ресурсом, здатним створити гнучку, адаптивну і тим самим ефективну виробничу систему, є корпоративна культура підприємства. Актуальність корпоративної культури набуває все більшої значущості в системі управління інноваційним розвитком підприємства в сучасному економічному середовищі (якому притаманні нестабільність, турбулентність, динамічність і, як наслідок, криза), з одного боку, і зростаючому рівні інформатизації суспільства, рівня комунікацій у всіх сферах економіки – з іншого. Фундаментальну роль у цьому відіграє загальний перехід до економіки знань, для якої характерно домінування інформаційного ресурсу, інтелектуального капіталу та нематеріальних активів. Розробка та створення сильної корпоративної культури є складним процесом, і не існує єдиної технології досягнення успіху. Один з найбільш важливих аспектів корпоративної культури – це заохочення співробітників до змін. Бізнес-середовище постійно змінюється, і завдання керівництва полягає в тому, щоб забезпечити, адаптацію та розвиток організації, її готовності до здійснення адекватних змін. В сучасних економічних умовах підприємства функціонують і розвиваються як складний організм, життєвий потенціал якого забезпечує корпоративна культура. Актуальність даної роботи полягає у визначенні та оцінці факторів ефективності реінжинірингу корпоративної культури транснаціональної логістичної компанії. Метою наукового дослідження є оцінка впливу процесів реінжинірингу корпоративної культури на ефективність діяльності транснаціональної логістичної компанії. Об’єктом дослідження є корпоративна культура транснаціональної логістичної компанії. Предметом є процеси реінжинірингу корпоративної культури транснаціональної логістичної компанії. Основними завданнями дослідження, що забезпечують досягнення поставленої мети, є: - визначити поняття, вивчити структуру та скласти узагальнену типологію корпоративної культури; - виявлення глобальних трансформаційних процесів в галузі логістики та їх вплив на діяльність логістичних підприємств; - визначити поняття, функції та небхідність процесу реінжинірингу; - провести аналіз діяльності транснаціональної логістичної компанії, оцінити її виробничі та фінансові показники, визначити сучасний стан корпоративної культури та шляхи її вдосконалення; - розробити пропозиції впровадження нової корпоративної стратегії в рамках процесу реінжинірингу корпоративної культури; - оцінити готовність персоналу компанії до змін шляхом проведення оцінки мотиваційного клімату; - розробити систему показників оцінки ефективності діяльності компанії в рамках нової корпоративної стратегії; - оцінити доцільність розроблених проектних пропозицій шляхом розрахунку показників ефективності інвестиційного проекту. Існують різні підходи до розуміння тієї сторони соціальної реальності, яка стоїть за поняттям культура. На міжнародному філософському конгресі в 1980 році наводилося більше 250 визначень цього поняття. Різні джерела налічують від 250 до 500 визначень культури, що свідчить про активне освоєння дослідницького поля, пов'язаного з даним поняттям, з одного боку, а з іншого боку, про специфіку поняття культури - та або інша її концепція вже назавжди вписана в світоглядний контекст конкретного історичного типа культури. Теоретичні засади формування та розвитку корпоративної культури активно досліджуються у світовій і вітчизняній науковій літературі. Серед зарубіжних вчених різні аспекти цієї проблеми вивчали: М. Армстронг, Р. Акофф, Т. Діл, К. Девіс, П. Друкер, А. Кеннеді, У. Оучи, К. Камерон, Р. Куін, Дж. Ньюстром, Р. Уотерман, Г. Хофстеде, С. Ханді, Е. Шейн. Чимало досліджень з цієї тематики з’явилося в останні роки у вітчизняній науці, з-серед яких можна відзначити праці О. Амоші, І. Булєєва, А. Воронкової, О. Грішнової, М. Дороніної, В. Дубяга, Г.Захарчиної, С. Ілляшенка, О. Кам’янської, О. Мартякової, Л. Мельника, Г. Назарова, О. Прокопенко, Ю. Шипуліної та ін. У працях цих науковців розкрито сутність корпоративної культури, розглянуто різні типології та підходи до оцінювання й управління її розвитком. Методологія дослідження базується на методах теоретичного аналізу та узагальнення наукової літератури та періодичних видань за темою дослідження, статистичного аналізу, математичних методів і методів визначення економічної ефективності. Наукова новизна виконаної роботи полягає в тому що: - конкретизовано трактування сутності поняття «корпоративна культура компанії» та «реінжиніринг корпоративної культури компанії» як комплексної, багатоелементної, самовідтворювальної та самоорганізованої системи, що забезпечую отримання конкурентної переваги на ринку послуг; - визначено необхідність реінжинірингу корпоративної культури. - обґрунтовано пріоритетні напрями та завдання формування позитивної корпоративної культури в компанії; - запропоновано основні організаційно-економічні заходи щодо покращення корпоративної культури. The modern world flower industry is an industry that is developing quite dynamically. The variety and origin of products, production technologies, markets and mechanisms in retail are subject to constant change, forcing participants to adapt. In a slowly but steadily growing global market, new exporters from developing countries are gaining market share, displacing existing producers. Such fierce competition among players in this industry contributes to the constant improvement of product quality, diversification and innovation. Despite significant barriers to market entry (need for capital, know-how, infrastructure, etc.), the flower industry is constantly attracting new players. Colombia, Ecuador, Kenya and Ethiopia are the fastest growing exporters in recent decades. These successful suppliers are not from Europe endowed with favorable climatic conditions, but, unfortunately for them, they are thousands of kilometers away from the main European and North American consumer markets, while flowers fall into the category of perishable products. However, the level of efficiency achieved by developing countries allows them, despite the many logistical problems they have to solve, to really compete with European suppliers, which in turn are located much closer to the main market centers. Growing flowers today has become quite relevant and profitable business. Flowers are widely used in everyday life of everyone - as a gift to loved ones, to create wedding bouquets and decorations for banquet halls for the holidays. The diverse range of flowers on the streets of each city leaves no one indifferent, which means that the profitability of the business will always be at a high level. Everyone will be able to grow flowers. However, you need to be able to properly organize your own business, otherwise a promising project may be unprofitable. In addition, given the seasonality of the business, you need to understand that in winter it brings much more profit than in summer. Flowers are very sensitive in circulation and care after cutting. Strict control of humidity, temperature and air quality are vital conditions for the delivery of such a fragile product to the market. Indeed, it is virtually impossible to sell your products in global markets without a well-established "cold chain". Cold chain is to obtain products with the right temperature and maintain this temperature through all the limitations in the cold chain until it reaches the consumer. When used correctly, the cold chain significantly affects the quality of the product. At the beginning of the XXI century, the integrated management paradigm gave rise to a new ideology of logistics process management and business in general - Supply Chain Management (SCM) - supply chain management. This led to the emergence of an innovative (integrated) logistics paradigm. It reflects a new understanding of business: individual enterprises are seen as links in the supply chain, linked in the integrated process of managing the flow of all types of resources for optimal customer satisfaction according to their specific needs [76]. However, today this is objectively not enough, so the development of integrated logistics outside the focus company in terms of cross-functional and inter-organizational coordination of different actors is the concept of SCM. Thus [76]: first, the former coordinating role of logistics and end-to-end flow management become the prerogative of SCM, ie logistics is part of SCM supply chain management; secondly, logistics is a functional optimization function within the company, and SCM is an integrated functional that includes three or more participants involved in the flow of products, services, finance and information from source to consumer; thirdly, logistics is focused on local functions of realization of a physical stream of transformation of materials, and SCM - on all chain of creation of added value and optimization of communications between these local functions both within the enterprises, and at interorganizational level; fourth, logistics tends to the physical realization of material flows, and SCM - to the management level (information and financial flows). Due to the increase in the number of companies operating in the global market, the supply chain has become much more complicated. This is because companies are now addressing issues such as inventory centralization, global branding, global sourcing, global production, and information centralization. Today, global supply chain management is becoming quite popular because many companies want to be seen as international organizations; cover several countries and continents, while reducing overall costs and minimizing the risks of purchasing throughout the supply chain. Supply chain management has a significant impact on the quality of floriculture products. However, research and studies in flower logisticsa bit. Floriculture products are perishable goods. According to the accepted definition, perishable products are: live plants, fresh or chilled vegetables, fresh mushrooms, fresh fruits, fresh cut flowers and concentrated citrus juice. Unlike other products, fresh flowers require much more logistical conditions. The logistics procedure for fresh flowers should take into account many details, such as air quality, temperature, humidity, room pressure and even the level of lighting. For example, lighting directly affects the quality of fresh flowers, while the growth of bacteria will be uncontrolled without proper temperature and humidity. Because there are so many types of fresh flowers, they are difficult to control with machines, so much of the logistics process is done by hand. Although the storage environment is very important for preserving fresh flowers, there are no special guidelines for storing flowers, and standards may vary from country to country. The main idea of supply chain management is to create a system of enterprise interaction, which aims to improve the quality of planning and management through a single information channel, flow synchronization, joint planning of demand and stocks. Thus, effective floristry supply chain management is a key success factor in this area. It was first recognized by the Dutch, who about a century ago created the first auction, which allowed them to receive a fair income from their efforts and allowed the Netherlands to become the main producer and center of trade in cut flowers around the world. Entrepreneurs in Latin American countries such as Colombia and Ecuador have also managed to take part in the business and, despite the lack of their own significant domestic markets, achieve impressive production growth and become one of the five largest exporters in the world. Supply chains are increasingly virtualized in response to market challenges and the opportunities offered by today's new technologies. Virtual supply chain management no longer requires physical proximity, which means that control and coordination can be done elsewhere and by other partners. Thus, the concept of the Internet of Things can be used to enhance the virtualization of supply chains in the flower sector. Virtualization is expected to have a major impact in this sector, where most products currently physically pass through auction houses on fixed routes from / between national producers to / between national consumers. In such virtual supply chains, planning, organization and coordination are based on virtual representations of physical products and resources provided by new information and communication technologies. The actors responsible for planning, organizing and coordinating are not necessarily the persons who process and monitor these physical objects. They can be in different places. As a result, virtualized networks provide decentralization or disconnection of physical flows from (centralized) planning, organization, and coordination that takes place elsewhere and by other partners. As a result, future chains may bypass current participants and strive for shorter and faster paths from producer to end consumer. All this determined the relevance of the chosen topic of the thesis. The purpose of the thesis is to summarize the theoretical, practical analysis and development of scientific and methodological recommendations for improving the management of supply chains for floriculture. The object of the study is the process of supplying floricultural products from producers to end consumers. The subject of the study was the introduction of modern organizational and information tools aimed at improving the management of supply chains for floriculture products. To achieve this goal, the following tasks were set: explore the essence of the concept of supply chain management; consider reference models of supply chain management; determine the features of the organization of supply of floricultural products; analyze the floriculture market in Ukraine; to analyze the commodity structure of the flower market in Ukraine; to analyze the activities of Omega Autoplus LLC in the floriculture market; determine the directions of development of supply chains for floriculture products; to develop a conceptual model of floriculture supply chain management; propose improvements in the management of supply chains for floriculture products using information technology; calculate the economic effect of the proposed measures. The scientific novelty of the work is to develop a conceptual model of supply chain management of floriculture products, which is formed in terms of a systematic approach and is the interaction of elements of production, brokerage, floristic, design, marketing, fin.Permanent changes in the external environment, increasing competition, complicating production and commercial activities of enterprises, increasing the value of the time factor, expanding the space of the enterprise and increasing the volume and speed of information and new knowledge increase the importance of domestic sources of economic growth. An important resource that can create a flexible, adaptive and thus efficient production system is the corporate culture of the enterprise. The relevance of corporate culture is becoming increasingly important in the management of innovative development of the enterprise in today's economic environment (which is characterized by instability, turbulence, dynamism and, consequently, crisis), on the one hand, and the growing level of informatization, level of communication in all sectors - on the other. A fundamental role in this is played by the general transition to a knowledge economy, which is characterized by the dominance of information resources, intellectual capital and intangible assets. Developing and building a strong corporate culture is a complex process, and there is no single technology to succeed. One of the most important aspects of corporate culture is to encourage employees to change. The business environment is constantly changing, and the task of management is to ensure the adaptation and development of the organization, its readiness to make adequate changes. In modern economic conditions, enterprises function and develop as a complex organism, the vital potential of which is provided by corporate culture. The relevance of this work is to identify and assess the factors of effectiveness of reengineering the corporate culture of a multinational logistics company. The purpose of the research is to assess the impact of corporate culture reengineering processes on the efficiency of a multinational logistics company. The object of research is the corporate culture of a multinational logistics company. The subject is the processes of reengineering the corporate culture of a multinational logistics company. The main objectives of the study, ensuring the achievement of this goal are: - define the concept, study the structure and make a generalized typology of corporate culture; - identification of global transformation processes in the field of logistics and their impact on the activities of logistics companies; - define the concepts, functions and necessity of the reengineering process; - to analyze the activities of a transnational logistics company, assess its production and financial performance, determine the current state of corporate culture and ways to improve it; - develop proposals for the implementation of a new corporate strategy in the process of reengineering corporate culture; - assess the readiness of the company's staff for change by assessing the motivational climate; - to develop a system of indicators for assessing the effectiveness of the company in the new corporate strategy; - assess the feasibility of the developed project proposals by calculating the efficiency of the investment project. There are different approaches to understanding the side of social reality that is behind the concept of culture. At the International Philosophical Congress in 1980, more than 250 definitions of this concept were given. Various sources have from 250 to 500 definitions of culture, which indicates the active development of the research field associated with this concept, on the one hand, and on the other hand, the specifics of the concept of culture - one or another of its concepts is forever inscribed in the ideological context. specific historical type of culture. Theoretical principles of formation and development of corporate culture are actively studied in the world and domestic scientific literature. Among foreign scholars have studied various aspects of this problem: M. Armstrong, R. Akoff, T. Deal, K. Davis, P. Drucker, A. Kennedy, W. Ouchy, K. Cameron, R. Quinn, J. Newstrom, R. Waterman, G. Hofstede, S. Handy, E. Shane. Many studies on this topic have appeared in recent years in domestic science, among which are the works of O. Amosha, I. Buleyev, A. Voronkova, O. Grishnova, M. Doronina, V. Dubyah, G. Zakharchina, S. Ilyashenko, O. Kamyanska, O. Martyakova, L. Melnyk, G. Nazarov, O. Prokopenko, Y. Shipulina and others. In the works of these scientists the essence of corporate culture is revealed, various typologies and approaches to evaluation and management of its development are considered. The research methodology is based on the methods of theoretical analysis and generalization of scientific literature and periodicals on the topic of research, statistical analysis, mathematical methods and methods of determining economic efficiency. The scientific novelty of the work performed is that: - specified interpretation of the essence of the concept of "corporate culture of the company" and "reengineering of corporate culture of the company" as a comprehensive, multi-element, self-reproducing and self-organized system that provides a competitive advantage in the services market. |
|
Date |
2021-01-27T18:20:26Z
2021-01-27T18:20:26Z 2020-12-24 |
|
Type |
Other
|
|
Identifier |
https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/45519
|
|
Language |
uk
|
|
Format |
application/pdf
|
|
Publisher |
Національний авіаційний університет
|
|