Record Details

Розробка методів і комп’ютеризованих засобів багатоальтернативного виявлення та розв’язання конфліктних ситуацій в соціотехнічних системах

Репозитарій Національного Авіаційного Університету

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title Розробка методів і комп’ютеризованих засобів багатоальтернативного виявлення та розв’язання конфліктних ситуацій в соціотехнічних системах
 
Subject конфліктна ситуація
соціотехнічна система
інтелектуальна система
комп’ютеризований засіб
засіб виявлення
поліергатична система
ICAO
ІМО
Eurocontrol
 
Description Авторами розроблено принципи побудови і моделювання на основі інтелектуальних сис-
тем із базою знань і розпізнавання критичних ситуацій ефективної поліергатичної системи.
Міжнародне наукове співтовариство в останні роки орієнтується на впровадження інфо-
рмаційно високих технологій в соціотехнічні системи – системи особливої відповідальності (ае-
рокосмічна галузь, ядерна енергетики, повітряний та морський транспорт, хімічна промисло-
вість). В таких системах для досягнення своєї мети в одне ціле поєднуються два основних ком-
поненти – технічний компонент (технології) і людський компонент (люди). Вони взаємодіють
один з одним у всіх випадках сполучення “людина-машина”. Обидва компоненти надзвичайно
взаємозалежні і діють в умовах загального чинника, тобто на них діють одні і ті ж самі події
оточуючого середовища. Характерним є те, що наслідки порушення вимог безпеки в підсисте-
мах, які входять в соціотехнічну систему, катастрофічні з погляду людських витрат і руйнуван-
ня матеріальних цінностей, оскільки вони пов’язані з великим ризиком функціонування, з вели-
ким ступенем небезпеки.
Тому ряд міжнародних організацій (ІСАО, ІМО, EUROCONTROL) в останні роки роб-
лять наголос при створенні елементів соціотехнічних систем на перехід від ретроактивних до
проактивних методів.
Міжнародні організації ІСАО, ІМО, EUROCONTROL визначили стратегію розвитку ін-
формаційного забезпечення транспорту до 2005 р. Запропоновані нові концепції і технології
моніторингу і керування транспортом, це перш за все “Free Flight”, CNS/ATM, ADS, ADS-B,
FIS і т.п. Загальною їх рисою є інформаційна глобалізація, виявлення, розв’язання та запобіган-
ня конфліктних ситуацій в транспортних системах. Найбільш активно у цьому напрямі працю-
ють університети США та Великобританії.
Для розв’язання цієї проблеми необхідно розробити відповідні методи, моделі і запропо-
нувати математичні засоби їх реалізації.
В даний час йде процес впровадження систем CNS/ATM, технічні компоненти яких вже
існують або знаходяться в процесі стандартизації. Вони сформують технічну базу для авіації
2010-2015 рр.
Міжнародне наукове співтовариство в останні роки орієнтується на впровадження інфо-
рмаційно високих технологій в соціотехнічні системи – системи особливої відповідальності (ае-
рокосмічна галузь, ядерна енергетика, повітряний та морський транспорт, хімічна промисло-
вість). В таких системах для досягнення своєї мети в одне ціле поєднуються два основних ком-
поненти – технічний компонент (технології) і людський компонент (люди). Вони взаємодіють
один з одним у всіх випадках сполучення “людина-машина”. Обидва компоненти надзвичайно
взаємозалежні і діють в умовах загального чинника, тобто на них діють одні і ті ж самі події
оточуючого середовища. Характерним є те, що наслідки порушення вимог безпеки в підсисте-
мах, які входять в соціотехнічну систему, катастрофічні з погляду людських витрат і руйнуван-
ня матеріальних цінностей, оскільки вони пов’язані з великим ризиком функціонування, з вели-
ким ступенем небезпеки.
Тому ряд міжнародних організацій (ІСАО, ІМО, EUROCONTROL) в останні роки роб-
лять наголос при створенні елементів соціотехнічних систем на перехід від ретроактивних до
проактивних методів.
Основними результатами досліджень наукового колективу є:
− обґрунтування вибору необхідної стратегії об’єднання рішень для комплексної оброб-
ки інформації від навігаційних та систем керування повітряним рухом;
− визначення імовірностей помилки при спільній обробці інформації та імовірностей
помилок однієї з вимірювальних систем, а також порівняння з помилкою спільної обробки;
− оптимізація потоку літаків та визначення максимального числа літаків у потоці, опти-
мального числа інформаційних систем для максимізації потоку літаків, що обслуговується, з
урахуванням економічних показників;
− використання послідовного багатокритеріального аналізу в діагностиці особливих си-
туацій та його порівняльна оцінка ефективності;
− визначення принципів побудови інтегрованих систем попередження зіткнень;
− аналіз схем поєднання координатної інформації в інтегрованих системах прийняття
рішень;
оцінка впливу комплексування інформації від навігаційних засобів на ймовірність кла-
сифікації ситуацій повітряної обстановки в інтегрованій аеронавігаційній системі.
Концепція вільного польоту “Free Flight” є спробою систематизувати й об’єднати в єди-
ний комплекс засобів керування повітряним рухом (КПР) та бортового обладнання і надати екі-
пажам повітряних кораблів (ПК) можливість оперативного вибору траєкторії руху по маршру-
ту, швидкості і профілю польоту. При цьому автономність, характерна для візуального польоту,
повинна ефективно сполучатися з надійністю безпечного розведення повітряних кораблів.
В умовах Free Flight наземні диспетчери розв’язують локальні задачі, керуючись концеп-
цією тактичного ешелонування, що базується на параметрах місцеположення і вектора швидко-
сті літаків.
За цією концепцією ешелонування представляється графічно, тобто у вигляді зон, що ру-
хаються, навколо кожного літака. Зона складається з двох областей простору циліндричної фо-
рми: зовнішньої – сигнальної зони і внутрішньої – захисної зони, які визначаються параметра-
ми, що змінюються у часі, руху літака і відображаються на екрані диспетчера системи обслуго-
вування повітряного руху (ОПР) комп’ютером прогнозування конфліктних ситуацій. Конфлікт-
ні ситуації та зони небезпеки між ПК можуть бути такими:
− нормальна ситуація (НС);
− ускладнення умов польоту (УУП);
− складна ситуація (СС);
− аварійна ситуація (АС);
− катастрофічна ситуація (КС).
У рамках методики, що пропонується, конфліктні ситуації формуються в залежності від найкоротшої відстані між траєкторіями двох або декількох ПК. Щоб оцінити цю відстань, необхідно побудувати траєкторії руху ПК. Пропонується робити це по повідомленням автоматичного залежного спостереження (ADS) з залученням методів сплайн-функцій. В основі методики, що пропонується, лежить принцип багатоальтернативності, тобто виділяється спектр ситуацій і на основі спостережень будується багатоальтернативне розв’язуюче правило.
 
Date 2014-07-29T09:44:55Z
2014-07-29T09:44:55Z
2003
 
Type Technical Report
 
Identifier http://er.nau.edu.ua/handle/NAU/9374
 
Language uk
 
Format application/pdf
 
Publisher Національний авіаційний університет
 

Технічна підтримка: НДІІТТ НАУ