Record Details

Управлінські рішення щодо використання інструментів маркетингу для забезпечення конкурентоспроможності ЗВО

Репозитарій Національного Авіаційного Університету

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title Управлінські рішення щодо використання інструментів маркетингу для забезпечення конкурентоспроможності ЗВО
Управленческие решения по использованию инструментов маркетинга для обеспечения конкурентоспособности ВУЗ
Management decisions on the use of marketing tools to ensure the competitiveness of universities
 
Creator Шевченко, Анна Валеріївна
Shevchenko, Anna
Путінцева, Анастасія Андріївна
Putintseva, Anastasiia
 
Subject маркетинг
освітні послуги
управлінські рішення
конкурентоспроможність
маркетинг
образовательные услуги
маркетинговые инструменты
конкурентоспособность
marketing
education services
marketing tools
competitiveness
 
Description У зв'язку з процесами глобалізації, інтеграції і вступом України в Болонський процес перед вітчизняними вищими навчальними закладами виникла необхідність внесення змін в навчальні підходи і з'явилася можливість співробітництва і вивчення досвіду зарубіжних закладів вищої освіти (ЗВО). Для успішної науково-освітньої діяльності ЗВО необхідними стають партнерство і взаємодія з промисловістю, суспільством в цілому, іншими освітніми структурами. Сьогодні навчальний заклад є виробником освітніх програм, які він пропонує на ринку освітніх послуг, і з якими він виходить на ринок праці, опосередковано, через своїх випускників. Отже, постає необхідність використання маркетингу в сфері освіти, на рівні з іншого роду послугами та товарами. Маркетингове управління зможе прискорити реформування вищої освіти та вирішити проблеми, які заважають ЗВО виступати рівноправними суб'єктами ринкової діяльності, а отже, буде сприяти підвищенню якості освітніх послуг.
У статті обґрунтовано необхідність використання маркетингових інструментів вищими навчальними закладами, їх раціональність та необхідність, а також визначено відповідні управлінські рішення керівниками ЗВО.
В статье рассмотрено использование маркетинговых инструментов высшими учебными заведениями, их рациональность и необходимость, а также принятие соответствующих управленческих решений руководящими органами ВУЗов.
The article considers marketing tools in university, its rationality and necessity, and the adoption of appropriate managerial decisions by executives. The necessity of using marketing in the field of education, on the level of other kinds of services and goods, is substantiated. Marketing of educational institutions contributes to the study of the market, forecasting, pricing and determining the most promising directions for their development. Intermediary structures in the field of education promote the promotion of services using various channels of marketing, advertising media, and in some cases, and the financing of market participants educational services.Marketing management will be able to accelerate the reform of higher education and solve problems that prevent HEIs from acting as equal actors in market activities and, therefore, will contribute to improving the quality of educational services. The basic principles of formation of the marketing model of the sphere of education, which should include orientation towards the consumer, use of the system approach, ambiguity of ways of development and processes of self-organization are determined. The necessity of using the model of marketing management in the management of higher educational institutions is also substantiated and its main components are determined.In order to effectively adapt the university to the modern requirements of the informational environment, it is suggested to use in the practice of event marketing management (Event marketing), that is to systematically organize events as a platform for the presentation of educational services for the purpose of emotional influence and to increase the attention of the target group.The use of this marketing tool provides a long-lasting effect that shapes the image of the university, provides its popularization and allows the inclusion of new categories of educational services consumers.
 
Date 2021-01-26T09:46:04Z
2021-01-26T09:46:04Z
2018
 
Type Article
 
Identifier Шевченко А.В., Путінцева А.А. Управлінські рішення щодо використання інструментів маркетингу для забезпечення конкурентоспроможності ЗВО / Формування ринкових відносин в Україні: зб. наук. праць // Державний науково-дослідний інститут інформатизації та моделювання економіки. - К., 2018. - Вип. № 7-8 (206-207) - с. 97- 103
https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/45461
10.5281/zenodo.1445453
 
Language uk
 
Format application/pdf
 
Publisher Державний науково-дослідний інститут інформатизації та моделювання економіки
 

Технічна підтримка: НДІІТТ НАУ