Record Details

Культурні коди (частина 1). Аудіальна та візуальна репрезентація соціальних статусів (Розділ 4)

Репозитарій Національного Авіаційного Університету

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title Культурні коди (частина 1). Аудіальна та візуальна репрезентація соціальних статусів (Розділ 4)
 
Creator Тащенко, Анна Юріївна
 
Subject культурні коди
60.56
316.74:81
 
Description В четвертому розділі створено версію теоретичної реконструкції еволюції культурних кодів соціальних статусів у становленні суспільств; та проілюстровано еволюцію домінуючих засобів суспільного кодування соціальних статусів (на прикладах візуальних і аудіальних знаків діахронічних соціальних статусів) у декількох вимірах культури:
1. еволюція домінуючих знаків і смислів включила такий п’ятиетапний шлях «народжень»: 1) природні знаки – смисли «не вбивати іншого» та «підлаштуватись під природу»; 2) образні знаки – смисли «обмежити права власності інших груп» та «взяти від природи важкодоступне і легкооновлюване»; 3) фонемні знаки – смисли «легітимувати себе як здорового та працездатного в соціальній ніші» та «легітимувати свою природну нішу»; 4) графічні знаки – смисли «легітимувати відхід від соціальних і природних ніш» та «знайти ніші-альтернативи»; 5) математичні знаки – смисли «сконструювати своє оточення (і природне, і соціальне)» та «перевіряти і примножувати свої конструкти»;
2. на прикладах міфів стосовно статево-гендерного виміру культури (мужність/жіночність) вищезазначена еволюція виглядала наступним чином: 1) природна система – міфи створюють реальними знаками, інший ставав корисним для обжиття природи відповідно статево визначеним здібностям; 2) образна система – міфи створюють зображеннями, інших намагалися обмежити «прямими» або «непрямими» перенесеннями статево розписаних властивостей на об’єкти власності; 3) фонемна система – міфи створюють звуками (різними видами фонем), відповідними чоловіку і чоловічим властивостям та жінці і жіночим властивостям; 4) графічна система – міфи створюють записаними словами, відповідними чоловіку і чоловічим властивостям та жінці і жіночим властивостям; 5) математична система – міфи створюють символами, придатними для створення „ідеальної моделі” чоловіка або/та жінки на будь-якій з довільно обраних рис;
3. основою казки є меморіальні, сенсорні, емоційні та професійно-іменні культурні коди; основою фентезі є імагінативні, перцептивні, вольові та особистісно-іменні культурні коди; основою фантастики є імагінативні, інтуїтивні, логічні та універсально-понятійні культурні коди. Трансляції казки відповідає анігілятивний або сенсорно-інтуїтивно-вольово-емоційний сценарій смислопродукування і анігілятивно-децентрований соціотип; трансляції фентезі відповідає імітаційний або імагінативний сценарій смислопродукування й імітативно-дистресовий соціотип; трансляції фантастики відповідає індивідуаційний або логічний сценарій смислопродукування і конструктивно-когнітивний соціотип. Трансляції казок домінують за фонемної епохи становлення суспільств, фентезі – за графічної епохи, фантастики – за символьної епохи. Трансляції казок відповідають високі ступені дистанції влади та уникнення невизначеності і низька ступінь довгострокової орієнтації. Трансляції фентезі відповідають висока ступінь дистанції влади і низькі ступені уникнення невизначеності та довгострокової орієнтації. Трансляції фантастики відповідають низькі ступені дистанції влади, уникнення невизначеності та довгострокової орієнтації.
Робота присвячена дослідженню культурних кодів як засобів вияву соціальних статусів в процесі соціогенезу, здійсненого в межах соціології мови. Запит на монографію за такою темою випливає з того, що в сучасних соціальних комунікаціях на лідерські позиції почали виходити комерційні програмісти розуму і свідомості, а пересічні громадяни, за умови прогалин в справі системних пошуків і розробки теорій щодо культурних кодів, стають заручниками тотальних маніпуляцій і не здатні ефективно протидіяти їм. Запропонована авторська версія теоретичної реконструкції еволюції засобів кодування соціальних статусів і становлення суспільств, встановлено культурні коди соціальних статусів у міфах (на прикладі статево-гендерних атрибутів) та у літературних текстах.
 
Date 2017-06-12T16:22:24Z
2017-06-12T16:22:24Z
2011
 
Type Book chapter
 
Identifier 978-966-2970-64-7
http://er.nau.edu.ua/handle/NAU/29214
 
Language uk
 
Format application/msword
 
Publisher ДУІКТ
 

Технічна підтримка: НДІІТТ НАУ