Неформальна медична освіта дорослих в Україні
Репозитарій Національного Авіаційного Університету
View Archive InfoField | Value | |
Title |
Неформальна медична освіта дорослих в Україні
Non-formal medical education of adults in Ukraine |
|
Creator |
Волярська, Олена Станіславівна
Voliarska, Olena |
|
Subject |
adult population
medical education lifelong education adult non-formal education доросле населення медична освіта освіта дорослих неформальна освіта дорослих |
|
Description |
The article is devoted to the analysis of theory and practice of adult education in Ukraine and the role of medical education and its structure. The author substantiates the urgency of adult education problems under modern socio-economic conditions in Ukraine. The aim of the article is to analyze the features of the medical education in the non-formal education institutions and to highlight promising areas of its development in the structure of non-formal adult education in Ukraine. The analysis of the priority areas for functioning of adult education centers in Ukraine as non-formal education institutions. The priority of informal adult education development has been grounded in Ukraine. It is emphasized that a developmental basis for regulatory and scientific-methodical components of adult non-formal education are comprehensive assessment, analysis of the thematic spectrum of adult learning needs and opportunities for their satisfaction, quality assessment, territorial and financial accessibility of different types of educational programs. Some aspects of adult education centers activity have been shown in the article. The attention is drawn to the necessity of expanding the circle of providers giving adult education services. The authors gave an example of providing additional services to students of medical education institutions and to some categories of adults in Ukraine which are provided by representatives of medical societies and associations. The promising areas of the development of medical education in the structure of non-formal adult education can be as follows: implementation of cultural and medical projects , popularization of educational ideas of different categories of adults in the field of health protection, making educational environment for adults in the medical institutions as providers of educational services in local communities. In the future, the authors, analyzing the experience of providers of non-formal adult education, consider the doctors’ associations to play the dominant role in the adult education in Ukraine. Стаття присвячена аналізу теорії і практики медичної просвіти дорослого населення в умовах неформальної освіти Україні. Обґрунтовано актуальність проблеми освіти дорослих у сучасних соціально-економічних вимірах. Проаналізовано пріоритетні напрями функціонування центрів освіти дорослих в Україні як закладів неформальної освіти. Наголошено на пріоритетності розвитку неформальної освіти дорослих в Україні. Визначено, що підґрунтя розробки нормативної і науково-методичної складових медичної просвіти дорослих складають комплексна оцінка, аналіз тематичного спектру освітніх потреб дорослих в сфері медицини, а також можливостей їх задоволення, оцінка якості, територіальної і фінансової доступності різних типів просвітницьких програм. Акцентовано увагу на необхідності розширення кола провайдерів медичних послуг з освіти дорослих. Охарактеризовано розвиток освіти дорослих у контексті реалізації міжнародних програм та виявлено перспективні тенденцій у формуванні неформальної медичної освіти дорослих в Україні. |
|
Date |
2020-02-22T08:55:24Z
2020-02-22T08:55:24Z 2019-11-06 |
|
Type |
Article
|
|
Identifier |
Волярська О. С. Non Formal Medical Education of Adults in Ukraine. International journal «FUNDAMENTAL AND APPLIED RESEARCHES IN PRACTICE OF LEADING SCIENTIFIC SCHOOLS»
2313-7525 http://er.nau.edu.ua/handle/NAU/41268 |
|
Language |
en
|
|
Format |
application/pdf
|
|