Техногенна медіареальність як компонент системи медіакультури соціальності
Репозитарій Національного Авіаційного Університету
View Archive InfoField | Value | |
Title |
Техногенна медіареальність як компонент системи медіакультури соціальності
|
|
Creator |
Ороховська, Людмила Анатоліївна
|
|
Subject |
інформаційна доба
мас-медіа медіакультура техногенна медіареальніст соціокультурне буття |
|
Description |
У статті розглядається вплив медіа інформаційної доби на суспільну свідомість. Досліджуються зрушення у соціальному бутті, які детермінуються новими інформаційно-комунікаційними технологіями. У результаті дослідження впливу інформаційної революції на медіакультуру виявлено такі характерні її риси, як: інформатизація; формування глобального інформационо-комунікационого простору; віртуалізація різних сфер буття соціумі; сегментування аудиторії демасифікованих мас-медіа за інтересами; створення соціальних мереж як нової форми соціальних зав’язків на основі інтерактивності спілкування. В статье рассматривается влияние медиа информационной эпохи на общественное сознание. Исследуются изменения в общественном бытии, которые детерминируются новыми информационно-коммуникационными технологиями. Особенное внимание в исследовании уделено влиянию информационной революции на медиакультуру, что отразилось в ее информатизации, формировании глобального информационно-комуникационного пространства, виртуализации разных сфер бытия социума, сегментировании аудитории демассифицированных масс-медиа по интересам и увлечениям, создании социальных сетей как новой формы социальных связей на основании интерактивности общения. Introduction. New information and communication technologies determine changes in social being which are expected to be investigated. The aim and the tasks of the article are to discuss the influence of Information age media on the social consciousness. Research methods. The theoretical understanding of the media culture phenomenon is carried out on the basis of systemic, cultural, historical and sociocultural approaches. Research results: Particular attention is paid to the impact of the information revolution on media culture, which is reflected in informatization, formation of the global information and communication space, virtualization of different spheres of society, segmentation of the audience of mass media according to their interests and hobbies, creation of social networks as a new form of social interactions based on interactivity of communication. The study shows that mass media demassification strengthens the trends of cultural pluralism, cultural standards, multiculturalization and formation of multicultural identities. Discussion.The author of the study draws attention to the fact of growing manipulating possibilities supported by the modern mass media during social and political crises, in the periods of absence of clear and convincing arguments for the social course held, disintegration of society and social disorientation associated with it. Conclusion. Taking into account that the latest information technologies in the field of mass media lead to diverse changes in the socio-cultural environment as a non-linear system with a multilevel structure, it is important to investigate further the integration function of the media being a mediator of the symbolic exchange of cultural values by members of different civilizations and autonomous elements of the social system of the society. |
|
Date |
2020-03-06T06:46:53Z
2020-03-06T06:46:53Z 2019 |
|
Type |
Article
|
|
Identifier |
Ороховська Л. А. Техногенна медіареальність як компонент системи медіакультури соціальності / Л. А. Ороховська // Вісник Національного авіаційного університету. Серія: Філософія. Культурологія: Зб. наук. пр. – Вип. 1 (29). – К.: НАУ, 2019. – С.121-125.
ОRCID: 0000-0003-1775-424X http://er.nau.edu.ua/handle/NAU/41476 |
|
Language |
uk
|
|
Format |
application/pdf
|
|
Publisher |
Національний авіаційний університет
|
|