Record Details

Міжнародна конкурентоспроможність підприємства: сутність, основні складові та джерела формування конкурентних переваг

Репозитарій Національного Авіаційного Університету

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title Міжнародна конкурентоспроможність підприємства: сутність, основні складові та джерела формування конкурентних переваг
International competitiveness of the enterprise: essense, main compounds and sourses for competitive advantages
 
Creator Мізюк, Світлана Георгіївна
Коваленко, Наталя Василівна
 
Subject макроекономічні чинники
світовий ринок.
конкурентна перевага
міжнародна конкурентоспроможність підприємства
 
Description 1. Близнюк С.В, Остапенко А.В. Конкурентний потенціал підприємництва як категорія сучасних економічних досліджень : наук.-практ. журн. Київ : Центр, 2011. № 7. С. 41–42.
2. Грицишин Н. Оцінка конкурентоспроможності підприємства.
Вісник Львівського університету: Серія економічна. 2004.
Вип. 33. С. 431–436.
3. Колесник Ю.В. Управління міжнародною конкурентоспроможністю підприємств : інформаційно-аналітичний бюлетень. Київ, 2010. С. 3–7.
4. Кривешко О.В., Сідун П.В. Чинники формування конкурентоспроможності підприємств та кластерів. Менеджмент та
підприємництво в Україні: етапи становлення і проблеми
розвитку. Львів : Львівська політехніка, 2011. С. 180–188.
5. Майер Дж. Міжнародне середовище бізнесу: конкуренція та
регулювання в глобальній економці. Київ : Либідь, 2002. 703 с.
6. Портер М. Конкуренция : учебное пособие ; пер. с англ.
Москва : Вильямс, 2001. 495 с.
7. Сіваченко І.Ю. Управління міжнародною конкурентоспроможністю підприємства (організації) : навчальний посібник.
Київ : ЦНЛ, 2003. 186 с.
У статті розкрито сутність міжнародної конкурентоспроможності підприємства, основні її складники та джерела формування конкурентних переваг. Розвиток світової економіки,
що характеризується глобалізацією ринків, посиленням конкуренції, зближенням та відкритістю міжнародних ринків, спричинив дослідження сутності, основних чинників впливу та оцінки
міжнародної конкурентоспроможності підприємства. Протистояння серед підприємств, що функціонують на міжнародних
ринках, може призвести як до їх розвитку, так і до кризових
ситуацій, тому актуальним питанням сьогодення є пошук конкурентних переваг підприємства, які є підґрунтям для міжнародної конкурентоспроможності підприємства. Незважаючи
на велику теоретичну базу з питань міжнародної конкурентоспроможності підприємства, досі не існує єдиного універсального підходу до визначених джерел конкурентних переваг для
підвищення рівня міжнародної конкурентоспроможності підприємства. Сьогодні питання міжнародної конкурентоспроможності підприємства потребує дослідження в економічній науці з
урахуванням виявлення та формування конкурентних переваг
The development of the world economy, characterized by the
globalization of markets, increased competition, convergence and
openness of international markets led to study nature, the main
influence factors and assessment of international competitiveness.
Search for sources of competitive advantages that are influenced
by internal and external factors are the basis for a competitive business strategy and create a level of international competitiveness.
Confrontation among enterprises operating in international markets can lead both to their development and to crisis situations.
Therefore, current issues of today are the search for competitive
advantages of the enterprise, which are the basis for the international competitiveness of the enterprise. The purpose of the article
is to comprehend the essence of the international competitiveness
of the enterprise through generalization of approaches to its interpretation and search of competitive advantages. In modern conditions of the turbulent environment, the main criterion for the successful functioning of economic entities in the world market is the
level of their international competitiveness. Competitiveness of an
enterprise in the international market forms its abilities and competencies which can become competitive advantages. The search
for competitive advantages is carried out in six main processes
that create the value of the product from technology to service.
Приазовський економічний вісник 27
International competitiveness – comparative (as amended leading
competitors and markets) and systematically identified emerging,
developing and inside-resistant ability of producers to methodical
complex build their own competitive advantages for fast and economical providing international benefits and the planned advance
world market leaders in favor of better meet (within the framework
of legal, ethical and environmental norms) material and social
needs (workers, consumers, investors, own Ikk) Each researcher interprets the concept from different perspectives, first consider the international competitiveness position of compliance enterprise performance requirements of international markets, including
the main factors that shape the competitive edge in the international market. The international competitiveness of individual enterprises is manifested when they enter the international market with
their own products. The level of international competitiveness of
the company is influenced by two groups of factors – external and
internal. The influence of international factors on the competitiveness of the enterprise is direct, as it interacts directly with foreign
business entities. Each has its competitive advantage of resources
and market position on the world market are determined by the
number of competitive advantages, their significance and duration
of the life cycle of competitive advantage. The greater the number
of unique, hard-to-copy competitive advantage and the duration
of their life cycle, the stronger strategic position of the company.
 
Date 2020-03-12T08:53:10Z
2020-03-12T08:53:10Z
2019
 
Type Article
 
Identifier Мізюк С.Г., Коваленко Н.В. Міжнародна конкурентоспроможність підприємства: сутність, основні складові та джерела формування конкурентних переваг / С.Г. Мізюк, Н.В. Коваленко // Науковий журнал Класичного Приватного Університету. - 2019. - Випуск №2(13). - С. 26-30.
2522-4263
http://er.nau.edu.ua/handle/NAU/41565
 
Language uk
 
Relation Світове господарство та міжнародні економічні відносини;№2(13)
 
Format application/pdf
 
Publisher Класичний приватний університет
 

Технічна підтримка: НДІІТТ НАУ