Record Details

Теоретико-методологічні засади оцінки та формування психологічних чинників командного потенціалу екіпажів рухомих об’єктів

Репозитарій Національного Авіаційного Університету

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title Теоретико-методологічні засади оцінки та формування психологічних чинників командного потенціалу екіпажів рухомих об’єктів
 
Subject екіпаж
рухомий об’єкт
психологічний чинник
командний потенціал
оцінка
 
Description Розроблено теоретико-методологічну концепцію моделювання системи психологічних
чинників ефективної спільної діяльності членів екіпажу рухомого об’єкта, основу якої складає
ідея суб’єктності ефективного екіпажу.
Доведено, що основоположним теоретичним критерієм адекватності психологічних тех-
нологій формування командного потенціалу екіпажів рухомих об’єктів є їх відповідність за-
вданню забезпечення екіпажної суб’єктності. Діяльнісний підхід, прийнятний як теоретико-
методологічна основа для розв’язання завдань ровитку різноманітних виробничих професійних
команд, виявився неефективним у випадку роботи з екіпажами рухомих об’єктів. Встановлено,
що суб’єктність екіпажу як цілісного утворення є визначальним соціально-психологічним чин-
ником його надійності та ефективності. Необхідною умовою забезпечення суб’єктності екіпажу
є формування спроможності та налаштованості кожного його члена, реалізуючи свою власну
суб’єктну активність, взаємодіяти з іншими у складі екіпажу в умовах групової єдності на заса-
дах прийняття та стимулювання їх персональної суб’єктності, тобто визнаючи за кожним іншим
незалежно від його місця у визначеній ієрархії функціональних стосунків право, необхідність та
спроможність впливати зі свого боку на поточні процеси в усіх актуальних вимірах дійсності.
З’ясовано, що даний теоретичний підхід щодо забезпечення суб’єктності екіпажу у по-
вній мірі узгоджується з прийнятою у світі філософією нормативних документів, які регламен-
тують льотну експлуатацію сучасних повітряних суден. Разом з тим, не всі з існуючих програм
підготовки льотних екіпажів цивільної авіації відповідають даному підходу, що свідчить про їх
потенційну небезпечність.
Створено психологічну теорію спільної діяльності членів екіпажу рухомого об’єкту з
особливими умовами діяльності. Отримало теоретичне обгрунтування положення, згідно з яким
основні закономірності взаємодії членів екіпажу рухомого об’єкту визначаються системною
дією пропозитивних та прескриптивних соціально-психологічних механізмів суб’єкт-
суб’єктного впливу. Встановлено, що діяльності льотних екіпажів притаманні специфічні атри-
бутивні соціально-психологічні явища, пов’язані з закономірностями соціального сприйняття та
формування соціальної поведінки у кабіні повітряного судна на основі використання певного
репертуару каузальних схем. Ключовими соціально-психологічними чинниками командного
потенціалу екіпажу є ціннісно-орієнтаційна та мотиваційна єдність, рівень професіоналізму, рі-
вень організації взаємодії та її позитивно-конструктивний характер, зокрема оптимальний рі-
вень психологічної дистанції, позитивний психологічний клімат та достатній рівень психологі-
чної сумісності.
Встановлено, що принципово важливим для забезпечення командного потенціалу екіпа-
жів рухомих об’єктів є включення в дію соціокультурних регуляторів професійної діяльності.
З’ясовано, що за певних умов соціокультурні чинники можуть негативно вплинути на команд-
ний потенціал екіпажу, тому потребують спеціального моніторингу. Необхідною умовою забез-
печення достовірності оцінки впливу соціокультурних чинників на командний потенціал екіпа-
жів рухомих об’єктів є дотримання методологічних принципів системності, багатовимірності
соціокультурних чинників, соціокультурної визначеності, соціокультурних перетворень.
Розроблено модель людського фактору в авіації, яка розкриває складний перетин соціо-
культурних та психологічних чинників активності професійних команд у авіаційних ергатичних
системах.
Розроблено методологічні засади оцінки та формування психологічних складових коман-
дного потенціалу екіпажів рухомих об’єктів з особливими умовами діяльності. Обгрунтовано
доцільність побудови шкал соціометричних досліджень при роботі з екіпажами рухомих
об’єктів на основі адекватного екологічного підходу до соціально-психологічних явищ, а саме
із застосуванням у непараметричній соціометрії льотних підрозділів двох принципово розбіж-
них груп соціометричних індексів байдужості та невизначеності, як таких що підвищують ін-
терпретаційні можливості соціометрії та забезпечують якісне поліпшення аналізу емпіричної
інформації. Соціометричні дослідження льотних підрозділів запропоновано доповнювати мето-
дикою опосередкованої оцінки психологічної сумісності осіб льотно-підйомного складу, побу-
дованою на аналізі узгодженості різноманітних уявлень та ціннісних орієнтацій респондентів.
Підтверджено адекватність та розкрито особливості реалізації принципів активності, дослідни-
цької (творчої) позиції учасників тренінгу, об’єктивації (усвідомлення поведінки), партнерсько-
го суб’єкт-суб’єктного спілкування всіх учасників тренінгу та моделювання, як методологічної
основи корекційно-формуючої тренінгової роботи з управління екіпажними ресурсами рухомих
об’єктів. Апробовано та доведено прийнятність методики емпіричної оцінки дієвості
тренінгових вправ на основі групової оцінки особистості в експериментальній виборці у
порівнянні з контрольною за умови забезпечення подібності виборок за показниками соціально-
психологічної компетентності на початку експерименту.
Виявлено, що ефективність психологічного тренінгу з підготовки до діяльності у складі
екіпажу рухомого об’єкта забезпечується спрямуванням його елементів на розширення індиві-
дуальних можливостей, набуття знань, умінь та навичок щодо:
- встановлення міжособистісних зв’язків між членами команди у гармонізованій сукупності
різних рівнів взаємодії (професійного та емоційного рівня взаємодії), підвищення рівня мо-
тивації до роботи у складі екіпажу;
- підвищення комунікативної компетентності, ознайомлення та відпрацювання навичок акти-
вного слухання, адекватного суб’єкт-суб’єктного сприйняття в процесі діяльності, вміння
опрацьовувати невербальні реакції членів екіпажу, ефективної комунікації у ситуаціях не-
співпадіння позицій та конфліктної напруги, стратегій сумісного аналізу інформації та по-
шуку рішень;
- стратегії децентралізації прийняття рішень як механізму «виправлення помилок» (що узго-
джується з сучасною концепцією прийняття рішень пілотуючим пілотом);
- швидкого та якісного прийняття рішень в штатних та екстремальних умовах польоту;
- уміння гнучко змінювати план дій та лінію поведінки у процесі уточнення ситуації та про-
гнозу її розвитку;
- уміння тривалий час залишатися у стані «розслабленого очікування», тривалої усвідомленої
концентрації уваги та підтримання психоемоційної стабільності, запобігання негативним
емоційним станам;
- індивідуальної психологічної стійкості; протидії стресогенним факторам та подолання нас-
лідків стресових навантажень; збагачення варіативності поведінкових реакцій у складних та
стресогенних ситуаціях, оптимізації реагування на типові для сучасного пілота стресори з
урахуванням індивідуальних особливостей;
- адекватних способів боротьби з наслідками стресу інших осіб в складі екіпажу.
Встановлено, що відповідно до сучасних соціокультурних особливостей вітчизняного
авіаційного простору, актуальним є спрямування тренінгових вправ національних програм під-
готовки льотного складу цивільної авіації з управління екіпажними ресурсами на формування:
- інтегративного уміння працювати у складі команди як цілісного групового суб’єкта;
- уміння формувати суб’єкт-суб’єктну взаємодію по відношенню до старшого, рівного
та молодшого за функціональним статусом;
- обов’язковості і неухильного слідування інструкціям;
- персональної відповідальності;
- навичок ефективного професійного спілкування та захисту професійного
комунікативного простору від спілкування на позадіяльнісних засадах;
- безперервного управління екіпажною стресостійкістю.
Завдяки отриманим результатам забезпечено можливість розроблення дієвих соціально-психологічних технологій оцінки та формування командного потенціалу екіпажів рухомих об’єктів, а також оцінки адекватності існуючих практичних методик підготовки екіпажів.
 
Date 2014-07-21T09:51:53Z
2014-07-21T09:51:53Z
2010
 
Type Technical Report
 
Identifier http://er.nau.edu.ua/handle/NAU/9253
 
Language uk
 
Format application/pdf
 
Publisher Національний авіаційний університет
 

Технічна підтримка: НДІІТТ НАУ