Record Details

Адаптивне управління бізнес-процесами оптових поставок дизельного пального

Репозитарій Національного Авіаційного Університету

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title Адаптивне управління бізнес-процесами оптових поставок дизельного пального
Adaptive management of business processes of wholesale deliveries of diesel fuel
Адаптивное управление бизнес-процессами оптовых поставок дизельного топлива
 
Creator Субачева, Алла Сергіївна
 
Subject бізнес-процес
адаптивне управління
оптові поставки
ланцюг постачання
оптимізація бізнес-процесів
дипломна робота
 
Description Робота публікується згідно наказу ректора від 29.12.2020 р. №580/од "Про розміщення кваліфікаційних робіт вищої освіти в репозиторії НАУ" . Керівник проекту: професор, д.е.н. Григорак М.Ю.
Ринок нафтопродуктів відіграє значну роль у розвитку національної економіки України та суттєво визначає стан енергетичної галузі, адже енергоносії становлять значну частку доданої вартості у кінцевій ціні споживчих товарів. По суті, ринок нафтопродуктів - це запорука енергетичної безпеки держави та торкається інтересів кожного громадянина України. І це просто слова, оскільки Україна є імпортозалежною країну. За даними Української енергетичної асоціації щорічно імпортери закуповують пального на $3-6 млрд. За 10 років українці інвестували $50 млрд у закордоні НПЗ. З них тільки у 2019 році надійшло до Білорусі - $2,6 млрд, Росію - $1,4 млрд.
Отже, питання дослідження стану та тенденцій розвитку ринку нафтопродукцв в Україні та особливостей діяльності його учасників є надзвичайно актуальними.
Слід зауважити, що ринок нафти та нафтопродуктів можна розглядати як місце здійснення купівлі-продажу нафти та нафтопродуктів і тому його можна розглядати через призму внутрішніх і зовнішніх товарних потоків, тобто вітчизняне виробництво та розподілення продукції, а також як імпорт товарів. З іншого боку, ринок нафти та нафтопродуктів як економічну категорію можна розглядати через призму економічних відносин між суб’єктами (нафтовидобувачами, нафтоперевізниками, нафтопереробниками, нафтотрейдерами та споживачами) господарчої діяльності, що спрямовані на реалізацію їх економічних інтересів. Відповідно, сферами такого ринку є сфери перероблення, транспортування, зберігання і використання моторного бензину, дизельного палива та їхніх замінників.
Ринок нафти та нафтопродуктів має низку специфічних рис, що відрізняють його не лише від товарних, але й від сировинних ринків. Більшість сучасних ринків є ринками споживачів, що спонукає продавців збільшувати свої прибутки за рахунок підвищення якості або зменшення ціни продукту, тобто стимулює відтворення господарських відносин. Ринок нафти у цьому контексті сприяє розвитку спекулятивних операцій, оскільки через жорстку урегульованість, що формується продавцями, він не може бути в сучасних умовах ринком споживача. Іншим наслідком змови продавців на ринках нафти та нафтопродуктів є відсутність або суттєве послаблення конкуренції, яка є однією з основних ознак сучасних товарних та сировинних ринків. Головні продавці нафти намагаються формувати дефіцитний ринок, а отже, покупці конкурують між собою за ресурс, що призводить до нових кон’юнктурних коливань та нестабільності. Отже, на відміну від інших ринків, ринок нафти та нафтопродуктів не є конкурентним, а світовий ринок нафти визначається як олігополістичний [90, С. 14–15].
З точки зору об’єктів торгівлі на ринку нафти та нафтопродуктів можна виділити наступні його види, на підставі вивчення існуючих положень [24]:
1. Ринки сирої (товарної) нафти;
2. Ринки нафтових палив: бензини, дизельне паливо, реактивне паливо, паливо моторне, паливо пічне побутове.
3. Ринки продуктів нафтопереробки: олія, мастила, присадки, бітум, мазут топковий і флотський, гас.
The oil products market plays a significant role in the development of Ukraine's national economy and significantly determines the state of the energy sector, as energy accounts for a significant share of value added in the final price of consumer goods. In fact, the oil market is a guarantee of energy security of the state and affects the interests of every citizen of Ukraine. And these are just words, because Ukraine is an import-dependent country. According to the Ukrainian Energy Association, importers annually buy fuel for $ 3-6 billion. Over 10 years, Ukrainians have invested $ 50 billion abroad in refineries. Of these, only in 2019, Belarus received $ 2.6 billion, Russia - $ 1.4 billion.
Thus, the issues of studying the state and trends of the oil products market in Ukraine and the peculiarities of the activities of its participants are extremely relevant.
It should be noted that the market of oil and petroleum products can be considered as a place of purchase and sale of oil and petroleum products and therefore it can be considered through the prism of domestic and foreign trade flows, ie domestic production and distribution, as well as imports. On the other hand, the market of oil and oil products as an economic category can be considered through the prism of economic relations between entities (oil producers, oil carriers, refiners, oil traders and consumers) of economic activities aimed at realizing their economic interests. Accordingly, the areas of such a market are the areas of processing, transportation, storage and use of gasoline, diesel fuel and their substitutes.
The market of oil and oil products has a number of specific features that distinguish it not only from commodity but also from commodity markets. Most modern markets are consumer markets, which encourages sellers to increase their profits by improving the quality or reducing the price of the product, ie stimulates the reproduction of economic relations. In this context, the oil market promotes the development of speculative transactions, because due to the strict regulation formed by sellers, it can not be a consumer market in modern conditions. Another consequence of the conspiracy of sellers in the markets of oil and petroleum products is the absence or significant weakening of competition, which is one of the main features of modern commodity and commodity markets. Major oil sellers are trying to create a scarce market, and therefore buyers are competing with each other for resources, leading to new fluctuations and instability. Thus, unlike other markets, the market of oil and oil products is not competitive, and the world oil market is defined as oligopolistic [90, pp. 14–15].
From the point of view of objects of trade in the market of oil and oil products, the following types can be distinguished, based on the study of existing provisions [24]:
1. Markets of crude (commodity) oil;
2. Markets of petroleum fuels: gasoline, diesel fuel, jet fuel, motor fuel, household stove fuel.
3. Markets for refined products: oil, lubricants, additives, bitumen, fuel oil and navy, kerosene.
 
Date 2021-01-27T18:21:08Z
2021-01-27T18:21:08Z
2020-12-24
 
Type Other
 
Identifier https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/45522
 
Language uk
 
Format application/pdf
 
Publisher Національний авіаційний університет
 

Технічна підтримка: НДІІТТ НАУ