Використання архітектурних планів у ювелірному мистецтві на прикладах виробів грецької студії QUPA
Репозитарій Національного Авіаційного Університету
View Archive InfoField | Value | |
Title |
Використання архітектурних планів у ювелірному мистецтві на прикладах виробів грецької студії QUPA
|
|
Creator |
Триколенко, Софія Тарасівна
Триколенко, София Тарасовна Trуkolenko, Sofiia |
|
Subject |
архітектура
ювелірне мистецтво креслення срібло майстерня золото концепція споруди план 739.2:745.55 |
|
Description |
Дана стаття є продовженням циклу статей, присвячених синтезу монументального та мініатюрного мистецтва, а саме використанню архітектурних споруд та окремих елементів у якості естетичної основи ювелірних прикрас. Ювелірна архітектура на сьогоднішній день є досить затребуваною серед поціновувачів прикрас та майстрів-ювелірів. Концептуальні вирішення архітектурних прикрас надзвичайно різні: об’ємні, плоскі, реалістичні, стилізовані, узагальнені, фантастичні образи постають в найрізноманітніших матеріалах. Я пропоную розглянути вироби ювелірної компанії QUPA, яка у 2016 році випустила серію прикрас, створених за планами відомих архітектурних об’єктів. Подібний творчий хід використовується рідко, зазвичай взірцем для створення ювелірних виробів стають фасади, вікна, а іноді цілі споруди. Варто зазначити, що таке художнє рішення демонструє синтез архітектури й графічного мистецтва: плани постають у вигляді повноцінної концепції, яка розрахована на силуетне сприйняття. QUPA – грецька дизайнерська компанія, заснована Елені Куінелі та Стефаносом Пападатосом, двома архітекторами, які поєднали свої фахові знання із мистецькими вподобаннями. Данная статья является продолжением цикла статей, посвященных синтезу монументального и миниатюрного искусства, а именно использованию архитектурных сооружений и отдельных элементов в качестве эстетической основы ювелирных украшений. Ювелирная архитектура на сегодняшний день является достаточно востребованной среди ценителей украшений и мастеров-ювелиров. Концептуальные решения архитектурных украшений очень разнообразны: объемные, плоские, реалистичные, стилизованные, обобщенные, фантастические образы возникают в самых разнообразных материалах. Я предлагаю рассмотреть изделия ювелирной компании QUPA, которая в 2016 году выпустила серию украшений, созданных по планам известных архитектурных объектов. Подобный творческий ход используется редко, обычно образцом для создания ювелирных изделий становятся фасады, окна, а иногда целые сооружения. Стоит отметить, что такое художественное решение демонстрирует синтез архитектуры и графического искусства: планы предстают в виде полноценной концепции, которая рассчитана на силуэтное восприятие. QUPA - греческая дизайнерская компания, основанная Элени Куинели и Стефаносом Пападатосом, двумя архитекторами, которые объединили свои профессиональные знания с художественными предпочтениями. This article is a continuation of a series of articles on the synthesis of monumental and miniature art, namely the use of architectural structures and individual elements as the aesthetic basis of jewelry. Jewelry architecture is nowadays very popular among jewelry lovers and jewelry makers. Conceptual decisions of architectural decorations are extremely different: three-dimensional, flat, realistic, stylized, generalized, fantastic images appear in a variety of materials. I propose to consider the jewelry company QUPA, which in 2016 released a series of jewelry created by plans of famous architectural objects. Such a creative move is rarely used, usually the model for creating jewelry are facades, windows, and sometimes entire structures. It is worth noting that such an artistic solution demonstrates a synthesis of architecture and graphic art: plans come in the form of a full-fledged concept that is designed for silhouette perception. QUPA is a Greek design company founded by Eleni Kouineli and Stephanos Papadatos, two architects who have combined their professional knowledge with artistic preferences. Hailing from Thessaloniki, Elena Quinelli, graduated from Thessaly University of Architecture in 2005, and received her Master's Degree from ESARQ Universitat Internacional de Cataluña Universitat in 2008. Born in Athens, Stefanos Papadatos graduated from The Thessaly University of Architecture in 2007. The CROQUIS jewelry series discussed in this article is made using classic casting, modern 3D printing and laser cutting. Graphics of visual perception of products emphasize their clarity, geometric correctness, symmetry. However, some concepts are built on the principle of deliberately distorting straight perspective - to create the illusion of volume and height. It is also worth noting the inversion: some of the ornaments are made on the principle of filling the metal with the drawing lines, some - on the contrary, the drawing lines are left blank. |
|
Date |
2020-09-25T10:55:56Z
2020-09-25T10:55:56Z 2020-02 |
|
Type |
Article
|
|
Identifier |
Триколенко С. Т. Використання архітектурних планів у ювелірному мистецтві на прикладах виробів грецької студії QUPA / С. Т. Триколенко // Проблеми розвитку міського середовища: Наук.-техн. збірник / К.: ФОП Ямчинський О. В., 2020. - вип. 1 (24). - С. 128
978-617-7890-11-8 https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/44341 |
|
Language |
uk
|
|
Format |
application/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document
|
|
Publisher |
Національний авіаційний університет
|
|