Record Details

AXIOLOGICAL PARADIGMS WITHIN THE LEXICAL–SEMANTIC GROUP WITH THE MEANING “TO LIVE, TO EXIST” IN THE UKRAINIAN LANGUAGE

Наукові журнали Національного Авіаційного Університету

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title AXIOLOGICAL PARADIGMS WITHIN THE LEXICAL–SEMANTIC GROUP WITH THE MEANING “TO LIVE, TO EXIST” IN THE UKRAINIAN LANGUAGE
АКСИОЛОГИЧЕСКИЕ ПАРАДИГМЫ В СОСТАВЕ ЛЕКСИКО–СЕМАНТИЧЕСКОЙ ГРУППЫ СО ЗНАЧЕНИЕМ «ЖИТЬ, СУЩЕСТВОВАТЬ» В УКРАИНСКОМ ЯЗЫКЕ
АКСІОЛОГІЧНІ ПАРАДИГМИ У СКЛАДІ ЛЕКСИКО–СЕМАНТИЧНОЇ ГРУПИ ІЗ ЗНАЧЕННЯМ «ЖИТИ, ІСНУВАТИ» В УКРАЇНСЬКІЙ МОВІ
 
Creator БОБРО, Мария
 
Subject lexical–semantic group; evaluation; nomination; lexical meaning.


УДК 811.161.2‘37
лексико-семантична груп; оцінка; номінація; лексичне значення
УДК 811.161.2‘37
 
Description The article studies axiologically marked lexical groups within the lexical– semantic group with the meaning «to live, to exist» in the Ukrainian Language. Subgroups of positive (to live well, to live wealthily) and negative (to live badly, to live in poverty, to work hard, to dawdle) evaluation are singled out. Subgroups of ethical evaluation (to live immorally, to be at feud, to quarrel, to live in peace) are analysed. The main images and ideas that evaluation is based on are traced.
Статья посвящена исследованию аксиологически маркированных групп лексики в составе лексико–семантической группы со значением «жить, существовать» в украинском языке. Выделены подгруппы позитивной (жить хорошо, жить багато) и негативной (жить плохо, жить бедно, тяжело работать, бездельничать) оценки. Проанализированы подгруппы этических оценок (жить аморально, жить врагами, ссориться, жить в мире). Прослежены основные образы и представления, лежащие в основе оценивания.
Статтю присвячено дослідженню аксіологічно маркованих груп лексики у складі лексико–семантичної групи із значенням «жити, існувати» в українській мові. Виділено підгрупи позитивної (жити добре, жити багато) та негативної оцінки (жити погано, жити бідно, важко працювати, ледарювати). Проаналізовано підгрупи етичних оцінок (жити аморально, жити ворогами, сваритись, жити в мирі). Простежено основні образи і уявлення, що лежать в основі оцінювання.
 
Publisher National Aviation University
 
Contributor


 
Date 2014-05-19
 
Type


 
Format application/pdf
application/pdf
application/pdf
 
Identifier http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/go/article/view/7908
 
Source Humanitarian Education in Technical Universities; № 29 (2014); 28-35
Гуманитарное образование в технических высших учебных заведениях; № 29 (2014); 28-35
Гуманітарна освіта у технічних вищих навчальних закладах; № 29 (2014); 28-35
 
Language uk
 

Технічна підтримка: НДІІТТ НАУ