AXIOLOGICAL PARADIGMS WITHIN THE LEXICAL–SEMANTIC GROUP WITH THE MEANING “TO LIVE, TO EXIST” IN THE UKRAINIAN LANGUAGE
Наукові журнали Національного Авіаційного Університету
View Archive InfoField | Value | |
Title |
AXIOLOGICAL PARADIGMS WITHIN THE LEXICAL–SEMANTIC GROUP WITH THE MEANING “TO LIVE, TO EXIST” IN THE UKRAINIAN LANGUAGE
АКСИОЛОГИЧЕСКИЕ ПАРАДИГМЫ В СОСТАВЕ ЛЕКСИКО–СЕМАНТИЧЕСКОЙ ГРУППЫ СО ЗНАЧЕНИЕМ «ЖИТЬ, СУЩЕСТВОВАТЬ» В УКРАИНСКОМ ЯЗЫКЕ АКСІОЛОГІЧНІ ПАРАДИГМИ У СКЛАДІ ЛЕКСИКО–СЕМАНТИЧНОЇ ГРУПИ ІЗ ЗНАЧЕННЯМ «ЖИТИ, ІСНУВАТИ» В УКРАЇНСЬКІЙ МОВІ |
|
Creator |
БОБРО, Мария
|
|
Subject |
lexical–semantic group; evaluation; nomination; lexical meaning.
— — УДК 811.161.2‘37 лексико-семантична груп; оцінка; номінація; лексичне значення УДК 811.161.2‘37 |
|
Description |
The article studies axiologically marked lexical groups within the lexical– semantic group with the meaning «to live, to exist» in the Ukrainian Language. Subgroups of positive (to live well, to live wealthily) and negative (to live badly, to live in poverty, to work hard, to dawdle) evaluation are singled out. Subgroups of ethical evaluation (to live immorally, to be at feud, to quarrel, to live in peace) are analysed. The main images and ideas that evaluation is based on are traced.
Статья посвящена исследованию аксиологически маркированных групп лексики в составе лексико–семантической группы со значением «жить, существовать» в украинском языке. Выделены подгруппы позитивной (жить хорошо, жить багато) и негативной (жить плохо, жить бедно, тяжело работать, бездельничать) оценки. Проанализированы подгруппы этических оценок (жить аморально, жить врагами, ссориться, жить в мире). Прослежены основные образы и представления, лежащие в основе оценивания. Статтю присвячено дослідженню аксіологічно маркованих груп лексики у складі лексико–семантичної групи із значенням «жити, існувати» в українській мові. Виділено підгрупи позитивної (жити добре, жити багато) та негативної оцінки (жити погано, жити бідно, важко працювати, ледарювати). Проаналізовано підгрупи етичних оцінок (жити аморально, жити ворогами, сваритись, жити в мирі). Простежено основні образи і уявлення, що лежать в основі оцінювання. |
|
Publisher |
National Aviation University
|
|
Contributor |
—
— — |
|
Date |
2014-05-19
|
|
Type |
—
— — |
|
Format |
application/pdf
application/pdf application/pdf |
|
Identifier |
http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/go/article/view/7908
|
|
Source |
Humanitarian Education in Technical Universities; № 29 (2014); 28-35
Гуманитарное образование в технических высших учебных заведениях; № 29 (2014); 28-35 Гуманітарна освіта у технічних вищих навчальних закладах; № 29 (2014); 28-35 |
|
Language |
uk
|
|