ДУАЛЬНА ОСВІТА ЯК ЕФЕКТИВНИЙ ІНСТРУМЕНТ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ЮРИСТІВ
Наукові журнали Національного Авіаційного Університету
View Archive InfoField | Value | |
Title |
ДУАЛЬНА ОСВІТА ЯК ЕФЕКТИВНИЙ ІНСТРУМЕНТ ФОРМУВАННЯ ПРОФЕСІЙНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ЮРИСТІВ
DUAL EDUCATION AS AN EFFECTIVE TOOL FOR ENHANCING THE PROFESSIONAL COMPETENCE OF FUTURE LAWYERS |
|
Creator |
Holovko, Svitlana G.; Національний авіаційний університет
|
|
Subject |
дуальна освіта; практична підготовка; освітньо-професійна програма; співпраця закладу освіти та роботодавців; нормативно-правове забезпечення дуального навчання; професійна підготовка майбутніх юристів
378:340.12.004(045) dual education; practical training; educational and professional program; cooperation between educational institution and employers; legal support of dual education; professional training of future lawyers — |
|
Description |
Мета: проаналізувати організаційно-правові аспекти реалізації моделі дуальної освіти та обґрунтувати її особливості на прикладі підготовки майбутніх юристів. Методи: з використанням методу порівняльного аналізу висвітлено особливості організації дуальної освіти у європейських країнах у проекції на перспективи запровадження цієї форми здобуття вищої освіти у нашій країні; з використанням методу синтезу розглянуто систему нормативно-правового забезпечення дуальної освіти в Україні, основні функції її суб’єктів та організаційно-педагогічні умови ефективної реалізації на практиці. Результати: висвітлено європейський досвід упровадження практико-орієнтованих освітньо-професійних програм підготовки майбутніх фахівців; показано, що дуальна освіта є однією з перспективних форм здобуття вищої освіти в Україні в умовах наростання кризових явищ в економіці та змін у структурі зайнятості населення, оскільки забезпечує перше працевлаштування випускників університету; обґрунтовано правові та організаційно-педагогічні умови ефективної реалізації дуальної освіти; зроблено висновок щодо розробленості в цілому її нормативно-правового забезпечення та визначено перспективи його удосконалення, зокрема, щодо конкретизації правового статусу суб’єктів дуальної освіти; актуалізовано необхідність якісних структурних змін навчальних планів та освітньо-професійних програм підготовки фахівців з метою подолання відірваності теорії від практики; охарактеризовано основні труднощі у впровадженні цієї форми здобуття освіти та шляхи їх подолання на прикладі підготовки майбутніх юристів; наголошується щодо доцільності посилення співпраці закладів освіти з роботодавцями, сприяння їх зацікавленості в результатах якісного виконання здобувачами освіти теоретичних та практичних модулів освітньо-професійних програм через інформаційні кампанії для представників роботодавців та бізнесу щодо залучення студентів до виробничих процесів, а також запровадження нових програм стажування; зроблено висновок, що важливою умовою ефективності дуальної освіти є формування нової культури учнівства та освітнього середовища, в якому практичний складник буде вмотивовано необхідним та не поступатиметься за престижем академічному. Обговорення: перспективи розбудови дуальної освіти актуалізують питання використанні зарубіжного досвіду в умовах вітчизняної освітньої системи з урахуванням її особливостей та культурно-освітніх традицій, зокрема, щодо співвідношення та статусу теоретичних та практичних складників освітнього процесу.
Objective: to analyze the organizational and legal aspects of the dual education model implementation and to substantiate its peculiarities in future lawyers’ training. Methods: applying the method of comparative analysis, the features of dual education organization in European countries in the projection on the prospects of introducing this form of higher education in our country are highlighted; using the synthesis method, the system of normative legal support of dual education in Ukraine, the main functions of its subjects as well as organizational and pedagogical conditions for effective implementation in practice are considered. Results: european experience of implementing practically oriented educational and professional training programs for future specialists is covered; it is shown that dual education is one of the promising forms of higher education in Ukraine in the context of economic crisis and changes in employment structure, as it provides for the first employment of university graduates; legal and organizational-pedagogical conditions for effective realization of dual education are substantiated; the conclusion was drawn as to the overall development of its legal and regulatory support and the prospects for its improvement, in particular, regarding the specification of the legal status of dual education subjects; the necessity of qualitative structural changes of curricula as well as educational and professional training programs for specialists in order to overcome the detachment of theory from practice. The main difficulties in implementing this education form and ways of overcoming them are described, on the example of training of future lawyers. The article highlights the need to introduce new programs, to reinforce the cooperation of educational institutions with employers, to promote their interest in the results of qualitative implementation of theoretical and practical modules of educational and vocational programs by the education recipients through information campaigns for employers and business representatives in order to involve students in production processes. It is concluded that an important condition for the effectiveness of dual education is the formation of a new culture of discipleship and educational environment, in which the practical component will be motivated by the necessary issues and will not be inferior to the academic prestige. Discussion: the prospects for the development of dual education actualize the use of foreign experience in the context of the national educational system, taking into account its features as well as cultural and educational traditions, in particular, the ratio and status of theoretical and practical components of the educational process. |
|
Publisher |
National Aviation University
|
|
Contributor |
—
— |
|
Date |
2020-07-02
|
|
Type |
—
— — |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/UV/article/view/14797
10.18372/2307-9061.55.14797 |
|
Source |
Наукові праці Національного авіаційного університету. Серія: Юридичний вісник «Повітряне і космічне право»; Том 2, № 55 (2020); 211-217
Scientific works of National Aviation University. Series: Law Journal "Air and Space Law"; Том 2, № 55 (2020); 211-217 Научные труды Национального авиационного университета. Серия: Юридический вестник "Воздушное и космическое право»; Том 2, № 55 (2020); 211-217 |
|
Language |
en
|
|