Record Details

Analysis of the efficiency of application heat-used cooling systems of gas turbine drive air cycle

Наукові журнали Національного Авіаційного Університету

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title Analysis of the efficiency of application heat-used cooling systems of gas turbine drive air cycle
Analysis of the efficiency of application heat-used cooling systems of gas turbine drive air cycle
 
Creator Volianska, Larysa; Національний авіаційний університет, Кіев, Україна
Tymoshchuk, Olena; Державний університет інфраструктури та технологій, Київ, Україна
Pikul, Maryna; Національний авіаційний університет, Київ, Україна
 
Subject Transport, transport technologies
gas turbine; efficiency increase; heat utilization; ejector; cooling of air
UDC 621.438.13:621.57
Транспорт, транспортні технології
газова турбіна; підвищення ефективності; утилізація тепла; ежектор; охолодження повітря
УДК 621.438.13:621.57
 
Description It was found that with an increase in temperature at the inlet of the compressor of a gas turbine engine, the efficiency of the installation decreases. The article presents a study of the influence of climatic conditions on the efficiency of the AI-336-1 / 2-10 gas turbine drive intended for the drive of gas pumping units and other industrial installations with a capacity of 10 MW. A method for increasing the efficiency of the installation based on air cooling at the compressor inlet is proposed. Comparison of various existing methods of air cooling at the compressor inlet is carried out. This air preconditioning avoids power loss during hot periods. It is shown that for the best air cooling and, as a consequence, maximizing the performance of a gas turbine unit, it is preferable to use refrigeration units. It seems expedient to cool the air with the help of refrigerating machines that utilize the heat of the exhaust gases. GTU of any circuit design has a high energy potential, what can be used for the production of cold using thermal refrigeration machines: absorption or steam jet. To cool the air at the inlet to the compressor of the AI-336-1 / 2-10 gas turbine drive, the possibility of using a heat-using ejector refrigeration machine was analyzed, which has such advantages as simplicity, small volume and the absence of movable wear parts and the possibility of using water vapor as a refrigerant. In order to determine the magnitude of the decrease in air temperature at the compressor inlet and, accordingly, the increase in the engine efficiency, calculations were performed. The analysis of the efficiency of the gas turbine unit depending on the ambient air temperature and the degree of air cooling in front of the compressor is carried out. The efficiency of the use of a steam jet refrigeration unit for reducing the air temperature at the compressor inlet has been substantiated. It is shown that air cooling at the inlet prevents a decrease in the power of the GTU and ensures the utilization of waste gas heat, leads to an increase in the economic and environmental performance of the installation, and ensures a reduction in fuel consumption. In connection with the foregoing, a detailed study of a technical solution based on the use of a steam-jet refrigeration machine is promising, what reduces the negative effect of high outside air temperatures on the energy and economic efficiency of the gas turbine plant.
Метод вимірювання та дотримання показників якості технічного вуглецюВстановлено, що при підвищенні температури на вході в компресор газотурбінного двигуна, ефективність установки знижується. У статті наведено дослідження впливу кліматичних умов на ефективність газотурбінного приводу АІ-336-1 / 2-10, призначеного для приводу газоперекачувальних агрегатів та інших промислових установок потужністю 10 МВт. Запропоновано метод підвищення ККД установки, заснований на охолодженні повітря на вході компресора. Проведено порівняння різних існуючих методів охолодження повітря на вході в компресор. Така попередня підготовка повітря дозволяє уникнути зниження потужності в спекотні періоди. Показано, що для найкращого охолодження повітря і, як наслідок, максимізації продуктивності газотурбінної установки слід переважно використовувати холодильні установки. Доцільним представляється охолодження повітря за допомогою холодильних машин, що утилізують теплоту відпрацьованих газів. ГТУ будь-якої схемотехніки має великий потенціал енергії, що може бути використано для виробництва холоду з використанням теплових холодильних машин: абсорбційних або пароструминних. Для охолодження повітря на вході в компресор газотурбінного приводу АІ-336-1 / 2-10 була проаналізована можливість використання тепловикористовуючої ежекторной холодильної машини, яка має такі переваги як простота, малий обсяг і відсутність рухомих зношувальних деталей і можливістю використання водяної пари в якості холодоагенту. З метою визначення величини зниження температури повітря на вході компресора і відповідно збільшення ККД двигуна, були виконані розрахунки. Виконано аналіз ефективності ГТУ залежно від температури навколишнього повітря і ступеня охолодження повітря перед компресором. Обґрунтовано ефективність застосування пароежекторного холодильної установки для зниження температури повітря на вході в компресор. Показано, що охолодження повітря на вході запобігає зниженню потужності ГТУ і забезпечує утилізацію тепла відпрацьованих газів, призводить до підвищення економічних і екологічних показників установки, забезпечує скорочення витрати палива. У зв'язку з викладеним перспективне детальне опрацювання технічного рішення на основі використання пароежекторної холодильної машини, що знижує негативний вплив високих температур зовнішнього повітря на енергетичну та економічну ефективність ГТУ
 
Publisher National Aviation University
 
Contributor

 
Date 2020-12-31
 
Type


 
Format application/pdf
 
Identifier http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/SBT/article/view/15095
10.18372/2310-5461.48.15095
 
Source Наукоємні технології; Том 48, № 4 (2020); 545-552
Science-based technologies; Том 48, № 4 (2020); 545-552
Наукоемкие технологии; Том 48, № 4 (2020); 545-552
 
Language en
 

Технічна підтримка: НДІІТТ НАУ