Record Details

Оцінка якості техніки пілотування екіпажу в авіакомпанії

Наукові журнали Національного Авіаційного Університету

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title Оцінка якості техніки пілотування екіпажу в авіакомпанії
Assessment of quality of the crew piloting technique in the airline
Оценка качества техники пилотирования экипажа в авиакомпании
 
Creator Грищенко, Юрій Віталійович; Національний авіаційний університет, м.Київ, Україна
 
Subject Транспорт, транспортні технології
автокореляційна функція; глісада; закон розподілу; спектральний аналіз
УДК 629.735.017.1.083(045)
Transport, transport technologies
autocorrelation function; glide path; distribution law; spectral analysis
UDC 629.735.017.1.083(045)
Транспорт, транспортные технологии
автокорреляционная функция; глиссада; закон распределения; спектральный анализ
УДК 629.735.017.1.083(045)
 
Description Безпека польотів займає важливе місце при авіаційних перевезеннях. Сучасні повітряні судна мають високу надійність авіоніки і інших систем. Авіаційні події носять малоймовірносний характер, і близько 80% їх доводиться на людський фактор. Автоматизація управління повітряним судном розвантажує екіпаж від рутинних дій і звільняє час для прийняття рішень. В той же час у екіпажа відбувається підвищена психофізіологічна напруженість при переході на управління при заході на посадку в директорному або штурвальному режимах управління. Оцінка якості техніки пілотування методами теорії ймовірності при заході на посадку в директорному режимі спрямована на прогнозування дій екіпажа в особливих випадках польоту. Тільки у 2% польотів є зауваження, відхилення, порушення, інциденти, серйозні інциденти, авіаційні події без людських жертв, катастрофи. Перехід в директорний режим не означає, що повністю припиняють роботу всі автоматизовані системи управління. У пілота з'являються розширені функції в контурі ергатичної системи управління. На комплексних тренажерах літака відпрацьовуються дії в особливих випадках польоту. Це дозволяє прищепити навичку таких дій і діяти упевнено при виникненні такої ситуації в польоті. Проте одночасне поєднання відмов, яке призводить до підвищеної психофізіологічної напруженості людини-оператора, передбачити практично неможливо. Таким чином, екіпажу необхідно не лише прищеплювати навички дій при відмовах техніки, але і навчати контрольованим діям при підвищеній психофізіологічній напруженості. У наших попередніх роботах були розглянуті траєкторії заходу на посадку в простих і складних умовах. В результаті аналізу кореляційних функцій були отримані прогнозовані межі входу в глісаду залежно від впливу негативних чинників на людину-оператора. Відмічений негативний вплив на пілота - запізнювання входу в глісаду. У цій роботі експериментально підтверджені теоретичні висновки, які зроблені в попередніх дослідженнях. Оскільки випадкова функція кута крену носить ергодичний і стаціонарний характер, то для аналізу якості техніки пілотування в одному польоті достатньо автокореляційної функції. При заході на посадку по укороченій глісаді спостерігається велика різниця між першими максимальними значеннями перших негативних значень автокореляційних функцій кута крену від посадки з нормальною глісадою. Перетворення Фур'є амплітуд наших автокореляційних функцій підтвердив вищезгадані висновки. Слід зазначити, що у пілотів амплітуди кута крену літаків укладаються у вимоги керівництва по льотній експлуатації при заході на посадку. Мова йде про пропозиції для оцінки характеристик ергатичної системи на випадок складних умов польоту і необхідності точності входу в точку глісади. Нормальний закон розподілу кута крену підтвердив хорошу якість техніки пілотування екіпажу в горизонтальній площині. Оцінюється екіпаж, оскільки другий пілот при польоті в директорному режимі управління літаком без зауважень виконує операційні дії з системами авіоніки.
Safety of flights occupies an important place at air transportations. Modern aircrafts have high reliability of avionics and other systems. Aviation incidents carry improbable character, and about 80% them is on a human factor. Automation control of the aircraft unloads the crew from routine actions and frees up time for decision-making. At the same time, the crew experiences increased psychophysiological tension during the transition to control during approach in the director or helm control modes. Assessment of the quality of piloting techniques using probability theory methods during approach in the director mode is aimed at forecasting of crew actions in special flight cases. Only 2 % flights have remarks, rejections, violations, incidents, serious incidents, air accidents without human victims, air crash. The transition to the director mode does not mean that all automated control systems completely stop working. The pilot is considered with extended functions in the contour of an ergatic control system. Integrated flight simulators work out actions in special flight cases. This allows you to instill the skill of such actions and act confidently when such a situation arises in flight. However, the simultaneous combination of failures, which leads to increased psychophysiological tension of the human operator, is almost impossible to foresee. Thus, the crew needs not only to inculcate skills in actions in case of equipment failures, but also to train in controlled actions with increased psychophysiological tension. In our previous works, the approach paths in simple and complex conditions were considered. As a result of the analysis of correlation functions, the predicted boundaries of entry into the glide path were obtained depending on the influence of negative factors on the human operator. A negative effect on the pilot was noted the delay in entering the glide path. In this work, the theoretical conclusions made in previous studies are experimentally confirmed. Since the random roll angle function is ergodic and stationary in nature, an autocorrelation function is sufficient to analyze the quality of the piloting technique in one flight. When approaching on a shortened glide path, there is a big difference between the first maximum values of the first negative values of the autocorrelation functions of the roll angle from landing with a normal glide path. The Fourier transform of the amplitudes of our autocorrelation functions confirmed the above findings. It should be noted that the amplitude of the airplanes roll angle of the pilots fit into the requirements of the manual for flight operations during approach. The question is about proposals for assessing the characteristics of the erratic system in special flight cases conditions and the necessity for accuracy of entry to the glide path. The normal law of roll angle distribution confirmed the good quality of the crew piloting technique in the horizontal plane. The crew is estimated, as the co-pilot performs operations with the avionics systems while flying in the director’s airplane control mode without comment.
Безопасность полетов занимает важное место при авиационных перевозках. Современные воздушные суда имеют высокую надежность авионики и других систем. Авиационные происшествия носят маловероятный характер, и около 80 % их приходится на человеческий фактор. Автоматизация управления воздушным судном разгружает экипаж от рутинных действий и освобождает время для принятия решений. В то же время у экипажа происходит повышенная психофизиологическая напряженность при переходе на управление при заходе на посадку в директорном или штурвальном режимах управления. Оценка качества техники пилотирования методами теории вероятности при заходе на посадку в директорном режиме направлены на прогнозирование действий экипажа в особых случаях полета. Только у 2% полетов есть замечания, отклонения, нарушения, инциденты, серьезные инциденты, авиационные происшествия без человеческих жертв, катастрофы. Переход в директорный режим не означает, что полностью прекращают работу все автоматизированные системы управления. У пилота появляются расширенные функции в контуре эргатической системы управления. На комплексных тренажерах самолета отрабатываются действия в особых случаях полета. Это позволяет привить навык таких действий и действовать уверенно при возникновении такой ситуации в полете. Однако одновременное сочетание отказов, которое приводит к повышенной психофизиологической напряженности человека-оператора, предусмотреть практически невозможно. Таким образом, экипажу необходимо не только прививать навыки действий при отказах техники, но и обучать контролируемым действиям при повышенной психофизиологической напряженности. В наших предыдущих работах были рассмотрены траектории захода на посадку в простых и сложных условиях. В результате анализа корреляционных функций были получены прогнозируемые границы входа в глиссаду в зависимости от влияния негативных факторов на человека-оператора. Отмечено негативное влияние на пилота — запаздывание входа в глиссаду. В данной работе экспериментально подтверждены теоретические выводы, которые сделаны в предыдущих исследованиях. Так как случайная функция угла крена носит эргодический и стационарный характер, то для анализа качества техники пилотирования в одном полете достаточно автокорреляционной функции. При заходе на посадку по укороченной глиссаде наблюдается большая разница между первыми максимальными значениями первых отрицательных значений автокорреляционных функций угла крена от посадки с нормальной глиссадой. Преобразования Фурье амплитуд наших автокорреляционных функций подтвердил вышеуказанные выводы. Следует отметить, что амплитуды угла крена пилотов укладываются в требования руководства по летной эксплуатации при заходе на посадку. Речь идет о предложениях для оценки характеристик эргатической системы на случай сложных условий полета и необходимости точности входа в точку глиссады. Нормальный закона распределения угла крена подтвердил хорошее качество техники пилотирования экипажа в горизонтальной плоскости. Оценивается экипаж, так как второй пилот при полете в директорном режиме управления самолетом без замечаний выполняет операционные действия с системами авионики.
 
Publisher National Aviation University
 
Contributor


 
Date 2020-07-26
 
Type


 
Format application/pdf
 
Identifier http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/SBT/article/view/14812
10.18372/2310-5461.46.14812
 
Source Наукоємні технології; Том 46, № 2 (2020); 245-263
Science-based technologies; Том 46, № 2 (2020); 245-263
Наукоемкие технологии; Том 46, № 2 (2020); 245-263
 
Language uk
 

Технічна підтримка: НДІІТТ НАУ