About the interferences influence in the signal of a course radio beacon system on the accuracy of the automatic approach for landing of the aicraft
Наукові журнали Національного Авіаційного Університету
View Archive InfoField | Value | |
Title |
About the interferences influence in the signal of a course radio beacon system on the accuracy of the automatic approach for landing of the aicraft
Про вплив завад у сигналі курсової радіомаякової системи на точність автоматичного заходу літака на посадку |
|
Creator |
Полухін, Анатолій Васильович; Національний авіаційний університет
Закалата, Дарина Юріївна; Національний авіаційний університет Ляховський, Василіос; Національний авіаційний університет |
|
Subject |
Information Technology
flight safety; aircraft landing approach; course radio beacon; interferences UDC 629.735.33:656.052.7(045) Інформаційні технології безпека польотів; захід літака на посадку; курсовий радіомаяк; завади УДК: 629.735.33:656.052.7(045) |
|
Description |
Flight safety assurance is an urgent and at the same time complex problem. Its complexity lies in the fact that the level of flight safety is determined by many factors. The main factors that significantly affect the level of flight safety include: the state of aviation equipment, the correctness of the aviation personnel actions, the state of the environment in which the operation of aviation equipment occurs, and others. Statistics shows that most of all accidents in the world’s air transport occur at the stages of approach and landing, because they are characterized by significant changes in speed, altitude, heading of the aircraft, the modes of engines operation, a change in configuration from flight- to landing- in conditions of psychological pressure on the crew the following factors: proximity to the earth and a small margin of speed and lack of time to analyze the situation and make decisions as to aircraft operation. The level of flight safety during the approach of an aircraft by a courseradio beacon system signal, together with other technical factors, is affected by the accuracy of the plane’s exit into the plane of the landing course and the accuracy of movement along it of view that the signal contains static and dynamic noise. To conduct a study of the dynamic noise influence in the signal of a course radio beacon system on the accuracy of an aircraft's automatic approach, the authors of the article developed a digital mathematical model of the flight dynamics of a medium-haul aircraft, that allows to study the processes of its by the accuracy of the plane’s exit into the plane of the landing course and the accuracy of movement along it of view that the course radio beacon system signal contains static and dynamic noise. The influence of the low-frequency and high-frequency interference in the course radio beacon system of the maximum intensity provided for by regulatory documents on the accuracy of the automatic approach of an aircraft has been studied. It has been shown that the specified interference has an insignificant effect on the aircraft’s trajectory parameters, but causes it to «swing» in lateral deviation from the plane of the landing course, in roll and heading with amplitudes that increase as the aircraft approaches the course radio beacon, while remaining within the limits allowed by regulatory documents.
Забезпечення безпеки польотів є актуальною, але й водночас складною проблемою. Її складність полягає в тому, що рівень безпеки польотів визначається багатьма чинниками. До основних чинників, які істотно впливають на рівень безпеки польотів, відносяться: стан авіаційної техніки, правильність дій авіаційного персоналу, стан зовнішнього середовища, в якому відбувається експлуатація авіаційної техніки, та інші Статистика свідчить, що більшість усіх інцидентів на світовому авіаційному транспорті відбувається на етапах заходу на посадку і посадки. тому що вони характеризуються значними змінами швидкості, висоти, курсу літака, режимів роботи його двигунів, зміною конфігурації з польотної на посадкову в умовах психологічного тиску на екіпаж чиннику близькості землі і незначного запасу швидкості та дефіциту часу на аналіз ситуації і прийняття правильних рішень щодо управління літаком. На рівень безпеки польотів у процесі заходу літака на посадку за сигналом курсової радіомаякової системи,поруч з іншими технічними чинниками, впливає точність виходу літака в площину посадкового курсу та точність руху по ній з погляду на те, що зазначений сигнал містить статичні та динамічні завади. Для проведення дослідження впливу динамічних завад у сигналі курсової радіомаякової системи на точність автоматичного заходу літака на посадку авторами статті розроблена цифрова математична модель динаміки польоту середньомагістрального літака, яка дозволяє дослідити процеси його виходу в площину посадкового курсу та стабілізації літака в цій площині в умовах відсутності або дії завад у сигналі курсової радіомаякової системи. Проведено дослідження впливу на точність автоматичного заходу літака на посадку низькочастотних та високочастотних завад у сигналі курсової радіомаякової системи максимальної, передбаченої нормативними документами, інтенсивності. Показано, що зазначені завади оказують незначний вплив на траєкторні параметри польоту літака, хоча й викликають його «розгойдування» за бічним відхиленням від площини посадкового курсу, креном та курсом з амплітудами, які збільшуються по мірі наближення літака до курсового радіомаяка, залишаючись в межах допустимих нормативними документами значень. |
|
Publisher |
National Aviation University
|
|
Contributor |
—
— |
|
Date |
2020-11-01
|
|
Type |
—
— — |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/SBT/article/view/14933
10.18372/2310-5461.47.14933 |
|
Source |
Наукоємні технології; Том 47, № 3 (2020); 351-358
Science-based technologies; Том 47, № 3 (2020); 351-358 Наукоемкие технологии; Том 47, № 3 (2020); 351-358 |
|
Language |
uk
|
|