Substantiation of costs model for operation of air navigation equipment
Наукові журнали Національного Авіаційного Університету
View Archive InfoField | Value | |
Title |
Substantiation of costs model for operation of air navigation equipment
Обґрунтування моделі витрат на експлуатацію наземних засобів аеронавігації |
|
Creator |
Яшанов, І. М.; Національний авіаційний університет
|
|
Subject |
Transport, transport technologies
operation system; ground air navigation equipment; repair; optimization of operating costs; efficiency indicator. UDC 656.7.071: 656.7.052.002.5 (045) Транспорт, транспортні технології система експлуатації; наземні засоби аеронавігації; ремонт; оптимізація експлуатаційних витрат; показник ефективності. УДК 656.7.071: 656.7.052.002.5 (045) |
|
Description |
The article is devoted to the substantiation of costs model for the operation of electronic navigation equipment. The equipment of air navigation includes a set of ground, near-ground and onboard technical means, the quality and reliability of which largely influences on the safety and regularity of civil aviation. These include ground radio navigation and radar systems, radio communications, and automated air traffic control systems, which generate and provide consumers with information on flight parameters along the entire route from take-off to landing. The tasks of maintaining the required level of efficiency and reliable operation of these equipment are solved in the operation systems. The article considers the issues of obtaining analytical relations and determining mathematical relations for estimating the cost of resources for current repairs. Normative documents usually use such a concept of cost indicator as mathematical expectation, although the efficiency of resource costs for current repairs are objectively random variables and therefore the most complete characteristic is the probability density function or a number of characteristics, not only mathematical expectation but also variance, asymmetry, kurtosis and other moments of a higher order. In this paper, the author considered two options for financing repair procedures. The first option is related to the case when the level of the reserve for repairs is determined at the level of mathematical expectations. The second option is related to the case when the maintenance and repair system has a reserve of resources for repair procedures, which differs from the traditional approach to cost planning. The article analyzes the results of calculations of mathematical expectations of resource costs for different levels of interest rates and different indicators of reserve funds. Analytical relations are obtained to solve the problem of optimal choice of the resource fund for current repairs. At the same time, modeling was performed and histograms were constructed for different values of reserve funds for repairs. Based on theoretical calculations, a nomogram is constructed, which shows that at certain interest rates there is an optimal value of total operating costs. The research results can be used in the process of designing and improving the operation systems of ground-based air navigation equipment.
Стаття присвячена обґрунтуванню моделі витрат на експлуатацію наземних радіоелектронних засобів аеронавігації. До складу засобів аеронавігації входить комплекс наземних, навколоземних та бортових технічних засобів, від якості і надійності функціонування яких у значній мірі залежить безпека і регулярність повітряного руху цивільної авіації. До цих засобів відносять наземні радіонавігаційні та радіолокаційні системи, засоби радіозв’язку, автоматизовані системи керування повітряним рухом, які формують та надають споживачам інформацію щодо параметрів польоту упродовж всього маршруту від зльоту до посадки повітряного судна. Задачі підтримки необхідного рівня ефективності та надійного функціонування цих засобів вирішуються у системах експлуатації. У статті розглядаються питання отримання аналітичних співвідношень та визначення математичних співвідношень для оцінки витрат ресурсів на поточний ремонт. Зазвичай у нормативних документах оперують таким поняттям показника витрат, як математичне сподівання, хоча показники ефективності витрат ресурсів на поточний ремонт об’єктивно є випадковими величинами і тому найбільш повною характеристикою є щільності розподілу ймовірностей або ряд моментів, не тільки математичного сподівання, а й дисперсії, асиметрії, ексцесу та інших моментів більш високого порядку. У цій роботі автор розглянув два варіанти фінансування ремонтних робіт. Перший варіант пов’язаний з випадком, коли рівень резерву на ремонт визначається на рівні математичного сподівання. Другий варіант пов’язаний з випадком, коли система технічного обслуговування та ремонту має резерв ресурсів на виконання ремонтних робіт, що відрізняється від традиційного підходу планування витрат. У статті проаналізовано результати розрахунків математичних сподівань витрат ресурсів для різних рівнів відсоткових ставок та різних показників резервних коштів. Отримані аналітичні співвідношення для вирішення задачі оптимального вибору фонду ресурсів на поточний ремонт. При цьому проведено моделювання та побудовані гістограми для різних значень резервних коштів на ремонт. На основі теоретичних розрахунків побудована номограма, яка показує, що за певних відсоткових ставок існує оптимальне значення сумарних експлуатаційних витрат. Результати досліджень можуть бути використані у процесі проектування та удосконалення систем експлуатації наземних засобів аеронавігації. |
|
Publisher |
National Aviation University
|
|
Contributor |
—
— |
|
Date |
2020-11-01
|
|
Type |
—
— — |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/SBT/article/view/14940
10.18372/2310-5461.47.14940 |
|
Source |
Наукоємні технології; Том 47, № 3 (2020); 415-421
Science-based technologies; Том 47, № 3 (2020); 415-421 Наукоемкие технологии; Том 47, № 3 (2020); 415-421 |
|
Language |
uk
|
|