Record Details

Synthesis of terminal communication of the combined bridge synchronization under astatism order increase

Наукові журнали Національного Авіаційного Університету

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title Synthesis of terminal communication of the combined bridge synchronization under astatism order increase
Синтез розімкнутого зв’язку системи синхронізації несучої частоти при умові підвищення порядку астатизму
 
Creator Козловський, Валерій Валерійович; Національниий авіаційний університет
Туровський, О. Л.; Державний університет телекомунікацій
Баланюк, Ю. В.; Національний авіаційний університет
 
Subject Electronics
carrier frequency synchronization; closed-loop synchronization; combined synchronization system; disconnect synthesis; astatism order
UDC 621.396
Електроніка
синхронізація несучої частоти; замкнута система синхронізації; комбінована система синхронізації; синтез розімкнутого зв’язку; порядок астатизму

 
Description The purpose of the article is theoretical research in the direction of development, analysis and improvement of known and synthesis of new synchronization schemes, characterized by high noise immunity, accuracy and speed with simplicity of design. The problem to be solved is to investigate closed and combined synchronization systems, to obtain analytical ratios and on their basis to develop a methodology that allows: to determine the type and parameters of open communication in the combined synchronization system; increase the order of astatism of the specified system; to reduce the variance of the constant and transient errors in the process of carrier frequency tracking in the presence of noise in the communication channel. The following results were obtained. Closed-loop synchronization systems are analyzed, their discrepancies are determined for increasing the order of astatism and minimizing the variance of phase error during carrier frequency monitoring. A model for a combined disconnect synchronization system is proposed. The problem of synthesis of open communication in the combined system of synchronization is solved with the condition of increasing the order of astatism, while monitoring the carrier frequency (pilot - signal), the phase of which is modulated by a deterministic Doppler signal. Analytical ratios and on their basis are offered a method that allows to determine the type and parameters of open communication in a combined system of synchronization, provided that the order of astatism of the system is increased to the required value. Conclusions. Considering the additive Gaussian noise and the instability of the generators, the desire to minimize the variance of the phase error in the class of closed systems of synchronization causes a deterioration of the system dynamics and does not allow to increase the order of astatism. Introduction to the open channel of the combined system of synchronization of physically realized units, allows to increase the order of astatism of the system and to synthesize invariant systems. The use of the frequency discriminator as an open link allows to increase the order of astatism of the combined system of synchronization of the system to the second order. The open channel is made in the form of parallel (sequential) inclusion of two links of the frequency discriminator with the proposed transfer function allows to increase the order of astatism to the third and higher order and does not affect the stability of the system
Метою статті є теоретичні дослідження в напрямку розробки, аналізу та удосконалення відомих і синтез нових схем синхронізації, що характеризуються високою завадостійкістю, точністю і швидкодією при простоті конструкції. Задача, що вирішується – дослідити замкнуту та комбіновану системи синхронізації, одержати аналітичні співвідношення та на їх основі розробити методику яка дозволяє: визначити вид і параметри розімкнутого зв'язку в комбінованій системі синхронізації; підвищити порядок астатизму вказаної системи; зменшити дисперсію постійної і перехідної помилок в процесі відстеження несучої частоти в умовах наявності шумів в каналі зв'язку. Отримані наступні результати. Проведено аналіз замкнутих систем синхронізації, визначені їх невідповідності щодо підвищення порядку астатизму і мінімізації дисперсії фазової помилки під час стеження за несучою частотою. Запропонована модель комбінованої системи синхронізації з розімкнутим зв’язком. Вирішено завдання синтезу розімкненого зв'язку в комбінованій системі синхронізації при  умові підвищення порядку астатизму, при стеженні за несучою частотою (пілот - сигналом), фаза якої модульована детермінованим допплерівським сигналом. Запропоновано аналітичні співвідношення та на їх основі методику, яка дозволяє визначити вид і параметри каналу розімкнутого зв'язку в комбінованій системі синхронізації при умові підвищення порядку астатизму системи до необхідного значення. Висновки. При врахуванні адитивного гаусівського шуму і нестабільності генераторів, прагнення мінімізувати дисперсію фазової помилки в класі замкнутих систем синхронізації викликає погіршення динаміки системи та не дозволяє збільшити порядок астатизму. Введення в розімкнутий канал комбінованої системи синхронізації фізично реалізованих ланок, дозволяє підвищити порядок астатизму системи і синтезувати інваріантні системи. Застосування в якості розімкнутого зв'язку частотного дискримінатора, дозволяє підвищити порядок астатизму комбінованої системи синхронізації системи до другого порядку. Розімкнутий канал виконаний у вигляді паралельного (послідовного) включення двох ланок частотного дискримінатора з запропонованою в роботі передавальною функцією дозволяє підвищити порядок астатизму до третього та вище порядку та не впливає на стійкість системи.
 
Publisher National Aviation University
 
Contributor

 
Date 2020-11-01
 
Type


 
Format application/pdf
 
Identifier http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/SBT/article/view/14958
10.18372/2310-5461.47.14958
 
Source Наукоємні технології; Том 47, № 3 (2020); 265-275
Science-based technologies; Том 47, № 3 (2020); 265-275
Наукоемкие технологии; Том 47, № 3 (2020); 265-275
 
Language uk
 

Технічна підтримка: НДІІТТ НАУ