ДИДАКТИЧНІ ЗАКОНОМІРНОСТІ КОМПЕТЕНТНІСНО ОРІЄНТОВАНОГО НАВЧАННЯ В ЗАКЛАДАХ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ
Наукові журнали Національного Авіаційного Університету
View Archive InfoField | Value | |
Title |
ДИДАКТИЧНІ ЗАКОНОМІРНОСТІ КОМПЕТЕНТНІСНО ОРІЄНТОВАНОГО НАВЧАННЯ В ЗАКЛАДАХ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ
DIDACTIC COMPONENT OF THE COMPETENCY-ORIENTED EDUCATION IN INSTITUTIONS OF GENERAL SECONDARY EDUCATION |
|
Creator |
Левченко, Фессалоніка Григорівна
|
|
Subject |
вчитель; дидактика; заклади загальної середньої освіти; компетентнісно орієнтоване навчання; компетентності; принципи навчання; особистість, сучасна освіта, учні
37.026 competence; competence-oriented learning; didactics; general secondary education institutions; modern education; personality; principles of teaching; pupils; the teacher — |
|
Description |
У статті розглядається дидактична складова компетентнісно орієнтованого навчання в закладах загальної середньої освіти. Метою статті є виокремлення з-поміж дидактичних принципів тих, які набувають більшої актуальності за умов реалізації компетентнісно орієнтованого навчання, що досягаються теоретичними методами (аналіз, синтез, узагальнення отриманої інформації) та емпіричними (власні спостереження за освітнім процесом). Результатом роботи є визначення таких принципів, як: принцип особистісної спрямованості освітнього процесу; життєтворчої спрямованості; принцип орієнтації на діяльність освітнього процесу; принципи опори на попередній досвід; орієнтація на результат; творчого осмислення соціального досвіду. Визначені принципи повністю підкреслюють особливості компетентнісно орієнтованого навчання: формування та розвиток у учнів здатності практично діяти і творчо застосовувати набуті знання і досвід у різних ситуаціях. Принцип життєтворчості сприяє самореалізації особистості. За формування в особистості механізмів саморозвитку, самозахисту, самовиховання відповідає принцип особистісної спрямованості. Компетенції набуваються в активній діяльності і базуються на мінімальному досвіді (принцип орієнтації на діяльність та опори на попередній досвід). Побудова власної життєвої стратегії (принцип творчого розуміння соціального досвіду). Володіння потенціалом для вирішення життєвих проблем (принцип зосередженості на результат).Дослідження дає підстави для висновків: дидактична складова компетентнісно орієнтованого навчання вказує на його соціальну (важливою умовою набуття компетентностей є соціальна взаємодія, що досягається принципами життєвої орієнтації, особистісної орієнтації, творчого осмислення соціального досвіду), гуманістичну (компетентнісний підхід сприяє самореалізації, вдосконаленню особистості, що досягається за допомогою принципів життєтворчої орієнтації, особистісної орієнтації) та практико-прагматичну орієнтації (вирішення проблем, що виникають перед людьми в різних практичних ситуаціях, що є основою принципів орієнтації на результат, орієнтації на діяльність)
The didactic component of the competence approach in education is considered in the article. The purpose of the article, which is to distinguish the most relevant principles in the implementation of the competency approach among the didactic ones, is achieved by theoretical methods (analysis, synthesis, generalization of information) and empirical ones (own observations of the educational process). The result of the work is the definition of such principles as: provisions on the life-creating orientation of competence education; the necessity of personal and activity orientation of the educational process; the principle of reliance on previous experience, creative understanding of social experience, focus on the result. Mentioned above principles emphasize the specifics of the competency approach: formation and development of students' ability to act practically and creatively apply the acquired knowledge and experience in different situations. Each selected principle is described in relation to the competency approach. The principle of life-creating orientation promotes individual’s self-realization. Formation in personality of self-development, self-defense, self-education mechanisms is the principle of personal orientation. Competences are acquired through active activities and based on minimal experience (the principle of activity orientation and reliance on previous experience). Building of your own life strategy is (the principle of creative understanding of social experience). Possession of the potential to solve life's problems is (the principle of focus on the result). The study provides grounds for conclusions: the didactic component of competence education indicates its social (an important condition for competencies acquisition is social interaction, achieved by the principles of life-orientation, personal orientation, creative understanding of social experience), humanistic (competence approach promotes youth’s self-realization and self-improvement achieved by the principles of life-creating orientation, personal orientation) and practical-pragmatic orientation (solving issues that arise before people in various practical situations, which is the basis of the principles of result-oriented, activity-oriented). |
|
Publisher |
National Aviation University
|
|
Contributor |
—
— |
|
Date |
2020-12-24
|
|
Type |
Рецензована стаття
|
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/VisnikPP/article/view/15021
10.18372/2411-264X.2(17).15021 |
|
Source |
Вісник Національного авіаційного університету. Серія: Педагогіка, Психологія; № 17 (2020); 33-41
Вестник Национального авиационного университета. Серия: Педагогика, Психология; № 17 (2020); 33-41 Proceedings of the National Aviation University. Series: Pedagogy, Psychology; № 17 (2020); 33-41 |
|
Language |
uk
|
|
Rights |
Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи, яка через 6 місяців з дати публікації автоматично стає доступною на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).
|
|