Record Details

ДОСЛІДЖЕННЯ ВТРАТ ПОТУЖНОСТІ ВНАСЛІДОК ТЕРТЯ КОВЗАННЯ І КОЧЕННЯ В ЗУБЧАСТОМУ ЗАЧЕПЛЕННІ. ОГЛЯД

Наукові журнали Національного Авіаційного Університету

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title ДОСЛІДЖЕННЯ ВТРАТ ПОТУЖНОСТІ ВНАСЛІДОК ТЕРТЯ КОВЗАННЯ І КОЧЕННЯ В ЗУБЧАСТОМУ ЗАЧЕПЛЕННІ. ОГЛЯД
 
Creator Башта, Олександр Васильович
Носко, Павло Леонідович
Радько, Олег Віталійович
Герасимова, Ольга Вячеславівна
Башта, Алла Олексіївна
 
Subject втрати потужності; коефіцієнт корисної дії; контактно-гідродинамічна теорія; напіваналітичні моделі; коефіцієнт тертя

 
Description Проведено аналіз досліджень щодо втрат потужності внаслідок тертя в зубчастих парах. Встановлено, що визначення ККД зубчастих передач застосовують три різних підходи: безпосереднє вимірювання втрат потужності реальної зубчастої передачі;контактно-динамічне моделювання на основі реальних фізичних процесів;аналітичне моделювання процесів тертя в зубчастій передачі на підставі емпіричної інформації про тертя, отриманої на спеціальних машинах тертя. Встановлено, що величини сил тертя між сполученими зубцями значною мірою визначаються гідродинамічними (еластогідродінамічними) явищами в зоні контакту. Аналіз робіт показав, що контакт між поверхнями сполучених зубців характеризується великими деформаціями, високими контактними напруженнями і наявністю плівки мастильного матеріалу, яка в свою чергу характеризується його в'язкісними якостями. На сьогоднішній день вплив ковзання в напрямку лінії контакту зубців на коефіцієнт тертя і умови змазування недостатньо вивчені. В опублікованих роботах наявні дві групи напіваналітичних моделей. Перша група авторів досліджувала ефективність прямозубих передач, припускаючи, що коефіцієнт тертя постійний уздовж всієї поверхні контакту поверхонь тертя в будь-яких положеннях зубчастих коліс при їх обертанні. Проте вони мають ряд суттєвих недоліків. Прийнято, що коефіцієнт тертя постійний і заздалегідь відомий для кожної точки дотику пари зубців. Однак експериментальні дані для двох фрикційних дисків показують, що в умовах комбінованого контакту ковзання / кочення коефіцієнт тертя не постійний і на нього впливають безліч параметрів. Також ці моделі обмежувалися тільки прямозубими зубчастими колесами і не враховували багато факторів, які вносять значне ускладнення моделей. Друга група напіваналітичних моделей може розглядатися, як поліпшення моделей першої групи з постійним коефіцієнтом тертя. На сьогоднішній день моделі другої групи потенційно більш точні, ніж моделі першої групи. Точність опису за допомогою цих моделей обмежена точністю використовуваних в них емпіричних формул. Ці емпіричні формули не носять загальний характер і часто є функцією певних типів мастила, діючих температур, швидкісних і навантажувальних меж, чистоти поверхонь випробовуваних зразків, які, можливо, відрізняються від аналогічних параметрів реальних зубчастих коліс.
 
Publisher National Aviation University
 
Contributor
 
Date 2020-12-07
 
Type
 
Format application/pdf
 
Identifier http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/PTZ/article/view/15010
10.18372/0370-2197.4(89).15010
 
Source Проблеми тертя та зношування; № 4(89) (2020); 47-57
Problems of Friction and Wear; № 4(89) (2020); 47-57
Проблемы трения и изнашивания; № 4(89) (2020); 47-57
 
Language uk
 

Технічна підтримка: НДІІТТ НАУ