ФОРМОУТВОРЕННЯ ТА ОЦІНКА ПРАЦЕЗДАТНОСТІ ГВИНТОВИХ ПЕРЕДАЧ
Наукові журнали Національного Авіаційного Університету
View Archive InfoField | Value | |
Title |
ФОРМОУТВОРЕННЯ ТА ОЦІНКА ПРАЦЕЗДАТНОСТІ ГВИНТОВИХ ПЕРЕДАЧ
|
|
Creator |
Башта, Олександр Васильович; к.т.н., доц., доцент кафедри машинознавства Національного авіаційного університету
Носко, Павло Леонідович; д.т.н., професор, професор кафедри машинознавства Національного авіаційного університету Бойко, Григорій Олексійович; канд. техн. наук, доцент, доцент кафедри залізничного, автомобільного транспорту та підйомно-транспортних машин Східноукраїнського національного університету ім. В. Даля Герасимова, Ольга Вячеславівна; Національний авіаційний університет Башта, Алла Олексіївна; кандидат технічних наук, доцент, Національний університет харчових технологій, доцент кафедри Технології оздоровчих продуктів |
|
Subject |
вихідний контур; верстатне зачеплення; гвинтова передача
— |
|
Description |
Побудована модель експлуатаційного зачеплення гвинтової зубчастої пари, поєднана з процесами формоутворення сполучених поверхонь шестерні і колеса в верстатних зачепленнях з інструментом рейкового типу. З цією метою отримані рівняння для визначення ряду геометричних і кінематичних характеристик поверхонь в точках контакту. На базі отриманої моделі вирішена зворотня задача теорії зачеплень, проведена порівняльна оцінка роботоспроможності передач з різною геометрією вихідного контуру, обґрунтована можливість застосування наближених передач, що забезпечують прискорене припрацювання. Виконано чисельне моделювання процесів верстатного і експлуатаційного зачеплення гвинтових циліндричних коліс з різною геометрією вихідного контуру. Досліджено стан активних діючих ліній на поверхнях зубців, коефіцієнт перекриття спряжених передач з різними параметрами (числа зубців шестерні, передавальне відношення, кути нахилу зубців). Слід зазначити, що в наближених передачах активних діючих ліній розташовуються приблизно в тій самій частині поверхонь зубців, але лінії мають меншу протяжність і, що особливо важливо, кромковий контакт зубців відсутній. Визначені раціональні значення параметрів вихідних контурів шестерні і колеса, які забезпечують високу плавність і прийнятну ступінь локалізації контакту. Порівняльну оцінку навантажувальної здатності передач проводили при одиничній кутовій швидкості шестерні по безрозмірному коефіцієнту що дозволяє оцінити вплив геометрії і масштабних факторів на протизадирну стійкість. Виконано чисельний аналіз критеріїв працездатності гвинтових зубчастих передач з різною геометрією виробничого рейкового контуру. Геометричні фактори дозволяють прогнозувати підвищення навантажувальної здатності на 40 ... 50%. Результати досліджень підтвердили переваги кругового вихідного контуру.
|
|
Publisher |
National Aviation University
|
|
Contributor |
—
|
|
Date |
2020-03-13
|
|
Type |
—
|
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/PTZ/article/view/14489
10.18372/0370-2197.86.14489 |
|
Source |
Проблеми тертя та зношування; № 1(86) (2020); 71-77
Problems of Friction and Wear; № 1(86) (2020); 71-77 Проблемы трения и изнашивания; № 1(86) (2020); 71-77 |
|
Language |
uk
|
|