БАГАТОКРИТЕРІАЛЬНА ОПТИМІЗАЦІЯ ТЕХНОЛОГІЧНОГО ПРОЦЕСУ ФОРМУВАННЯ ГРАДІЄНТНОГО ЗНОСОСТІЙКОГО ПОКРИТТЯ
Наукові журнали Національного Авіаційного Університету
View Archive InfoField | Value | |
Title |
БАГАТОКРИТЕРІАЛЬНА ОПТИМІЗАЦІЯ ТЕХНОЛОГІЧНОГО ПРОЦЕСУ ФОРМУВАННЯ ГРАДІЄНТНОГО ЗНОСОСТІЙКОГО ПОКРИТТЯ
|
|
Creator |
Кіндрачук, Мирослав Васильович
Гуменюк, Ігор Анатолійович Юрчук, Аліна Олександрівна Стебелецька, Наталія Миронівна Харченко, Володимир Володимирович Гловин, Михайло Андрійович Костецький, Іван Володимирович |
|
Subject |
градієнтне покриття; математична модель; багатокритеріальна оптимізація; інтенсивність зношування; коефіцієнт тертя
— |
|
Description |
Застосовуючи енергетичний підхід до оцінювання зносостійкості поверхневих шарів за умов їх руйнування при терті розроблено технологічний процес формування градієнтного покриття з високою пропрацьованістю і зносостійкістю. Високі триботехнічні властивості покриття досягаються співвідношенням діаметра і вмісту гранул наповнювача у верхньому підшарі, за рахунок чого забезпечується правило додатного градієнта механічних властивостей завдяки меншій твердості і підвищеній пластичності порівняно з нижнім підшаром. Проведений статистичний аналіз і досліджені регресійні моделі залежностей критеріїв оптимізації величини зносу і коефіцієнта тертя від конструктивних, технологічних і експлуатаційних факторів. В якості критеріїв оптимізації обрано інтенсивність зношування та коефіцієнт тертя. Визначено провідні керовані і невзаємозамінні фактори, які найбільшке впливають на процес нанесення покриттів, а саме: діаметр гранул наповнювача, їх об’ємний вміст у покритті, товщина покриття, швидкість ковзання під час тертя та експлуатаційне навантаження в контакті трибоспряження. На основі цих результатів розроблено структуру та технологічний процес формування багатокомпонентного електролітичного покриття з високою припрацьовуваністю з додатнім градієнтом механічних властивостей. Завдяки використанню гранул карбіду вольфраму (твердішого та дисперснішого за карбід кремнію в матеріалі-прототипі) і більш точному розподілу наповнювача в покритті вдалося одночасно підвищити його твердість і пластичність. Виконано триботехнічні дослідження градієнтних покриттів, якими підтверджено їх високі експлуатаційні властивості. На основі триботехнічних випробувань покриттів отримано математичні моделі, що описують залежність величин зношування і коефіцієнта тертя від конструктивних, технологічних та експлуатаційних факторів.
|
|
Publisher |
National Aviation University
|
|
Contributor |
—
|
|
Date |
2020-12-07
|
|
Type |
—
|
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/PTZ/article/view/15008
10.18372/0370-2197.4(89).15008 |
|
Source |
Проблеми тертя та зношування; № 4(89) (2020); 24-36
Problems of Friction and Wear; № 4(89) (2020); 24-36 Проблемы трения и изнашивания; № 4(89) (2020); 24-36 |
|
Language |
uk
|
|