Record Details

БАГАТОКРИТЕРІАЛЬНА ОПТИМІЗАЦІЯ ТЕХНОЛОГІЧНОГО ПРОЦЕСУ ФОРМУВАННЯ ГРАДІЄНТНОГО ЗНОСОСТІЙКОГО ПОКРИТТЯ

Наукові журнали Національного Авіаційного Університету

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title БАГАТОКРИТЕРІАЛЬНА ОПТИМІЗАЦІЯ ТЕХНОЛОГІЧНОГО ПРОЦЕСУ ФОРМУВАННЯ ГРАДІЄНТНОГО ЗНОСОСТІЙКОГО ПОКРИТТЯ
 
Creator Кіндрачук, Мирослав Васильович
Гуменюк, Ігор Анатолійович
Юрчук, Аліна Олександрівна
Стебелецька, Наталія Миронівна
Харченко, Володимир Володимирович
Гловин, Михайло Андрійович
Костецький, Іван Володимирович
 
Subject градієнтне покриття; математична модель; багатокритеріальна оптимізація; інтенсивність зношування; коефіцієнт тертя

 
Description Застосовуючи енергетичний підхід до оцінювання зносостійкості поверхневих шарів за умов їх руйнування при терті розроблено технологічний процес формування градієнтного покриття з високою пропрацьованістю і зносостійкістю. Високі триботехнічні властивості покриття досягаються співвідношенням діаметра і вмісту гранул наповнювача у верхньому підшарі, за рахунок чого забезпечується правило додатного градієнта механічних властивостей завдяки меншій твердості і підвищеній пластичності порівняно з нижнім підшаром. Проведений статистичний аналіз і досліджені регресійні моделі залежностей критеріїв оптимізації величини зносу і коефіцієнта тертя від конструктивних, технологічних і експлуатаційних факторів. В якості критеріїв оптимізації обрано інтенсивність зношування та коефіцієнт тертя. Визначено провідні керовані і невзаємозамінні фактори, які найбільшке впливають на процес нанесення покриттів, а саме: діаметр гранул наповнювача, їх об’ємний вміст у покритті, товщина покриття, швидкість ковзання під час тертя та експлуатаційне навантаження в контакті трибоспряження. На основі цих результатів розроблено структуру та технологічний процес формування багатокомпонентного електролітичного покриття з високою припрацьовуваністю з додатнім градієнтом механічних властивостей. Завдяки використанню гранул карбіду вольфраму (твердішого та дисперснішого за карбід кремнію в матеріалі-прототипі) і більш точному розподілу наповнювача в покритті вдалося одночасно підвищити його твердість і пластичність. Виконано триботехнічні дослідження градієнтних покриттів, якими підтверджено їх високі експлуатаційні властивості. На основі триботехнічних випробувань покриттів отримано математичні моделі, що описують залежність величин зношування і коефіцієнта тертя від конструктивних, технологічних та експлуатаційних факторів.  
 
Publisher National Aviation University
 
Contributor
 
Date 2020-12-07
 
Type
 
Format application/pdf
 
Identifier http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/PTZ/article/view/15008
10.18372/0370-2197.4(89).15008
 
Source Проблеми тертя та зношування; № 4(89) (2020); 24-36
Problems of Friction and Wear; № 4(89) (2020); 24-36
Проблемы трения и изнашивания; № 4(89) (2020); 24-36
 
Language uk
 

Технічна підтримка: НДІІТТ НАУ