Перспективи розвитку систем штучного інтелекту в контексті інформаційної безпеки
Наукові журнали Національного Авіаційного Університету
View Archive InfoField | Value | |
Title |
Перспективи розвитку систем штучного інтелекту в контексті інформаційної безпеки
Перспективы развития искусственного интеллекта в контексте информационной безопасности Prospects of development of artificial intelligence in the context of information security |
|
Creator |
Опірський, Іван Романович
Головчак, Романа Василівна Мосійчук, Ірина Русланівна |
|
Subject |
—
штучний інтелект, машинне навчання, безпека інформації, системи машинного навчання, людина. УДК 654.071 — искусственный интеллект, машинное обучение, безопасность информации, системы машинного обучения, человек УДК 654.071 — artificial intelligence, machine learning, information security, machine learning systems, humans UDC 654.071 |
|
Description |
Штучний інтелект – концепція, за якою машини здатні здійснювати деяку інтелектуальну діяльність, що властива людям або тваринам. Іншими словами можна сказати, що це поняття включає в себе будь-який пристрій, який має здатність сприймати його оточення та вживати дій, що збільшують шанс на успішне досягнення цілей. Проте, незважаючи на триваючий прогрес у швидкості комп'ютерної обробки та об'ємі пам'яті, до цих пір немає програм, які могли б зрівнятися з людською гнучкістю в більш широких областях або в завданнях, що вимагають великих повсякденних знань. З іншого боку, деякі програми досягли рівня продуктивності людських експертів і професіоналів у виконанні певних конкретних завдань, так що штучний інтелект в цьому обмеженому сенсі можна знайти в таких різноманітних додатках, як медична діагностика, комп'ютерні пошукові системи і розпізнавання голосу або почерку. Метою даної роботи є, власне, визначення позитивних та негативних аспектів застосування систем штучного інтелекту в галузі безпеки інформації. Визначено, що такі системи мають вагому роль в поточному та подальшому забезпеченні безпеки даних, а також наведено ряд недоліків таких систем для майбутнього їх врахування. У статті було розглянуто те, що штучний інтелект був розроблений шляхом вивчення того, як людський мозок думає, навчається і приймає рішення, а потім застосовує ці біологічні механізми до комп'ютерів. На відміну від класичних обчислень, де кодери забезпечують точні входи, виходи і логіку, штучний інтелект заснований на наданні машині вхідних даних і бажаного результату, дозволяючи машині розвивати свій власний шлях для досягнення поставленої мети. Штучний інтелект – це технологія, яка перетворює всі сфери життя. Це широкий інструмент, який дозволяє людям переосмислити, як ми інтегруємо інформацію, аналізуємо дані та використовуємо отримані результати для покращення процесу прийняття рішень. Вони змінюють спосіб, яким ми шукаємо інформацію, як ми спілкуємося один з одним, навіть як ми поводимося. Ця трансформація стосується багатьох областей, включаючи освіту. Основною метою даної статті є огляд вирішення проблем за допомогою штучних технологій. У представленому огляді літератури ми розглянули чотири категорії: індивідуальний освітній контент, інноваційні методи навчання, технологія розширеної оцінки, комунікація між студентом і викладачем. Розглянувши публікації на цю тему, ми представляємо тут можливу картину того, як штучний інтелект змінить ландшафт освіти. Починаючи з короткої історії штучного інтелекту, в даній статті представлений загальний огляд цієї технології.
Искусственный интеллект - концепция, согласно которой машины способны осуществлять некоторую интеллектуальную деятельность, которая присуща людям или животным. Другими словами, можно сказать, что это понятие включает в себя любое устройство, обладающий способностью воспринимать его окружения и предпринимать действия, увеличивающие шанс на успешное достижение целей. Однако, несмотря на продолжающийся прогресс в скорости компьютерной обработки и объеме памяти, до сих пор нет программ, которые могли бы сравниться с человеческой гибкостью в более широких областях или в задачах, требующих больших повседневных знаний. С другой стороны, некоторые программы достигли уровня производительности человеческих экспертов и профессионалов в выполнении определенных конкретных задач, так что искусственный интеллект в этом ограниченном смысле можно найти в таких разнообразных приложениях, как медицинская диагностика, компьютерные поисковые системы и распознавания голоса или почерка. Целью данной работы является, собственно, определение положительных и отрицательных аспектов применения систем искусственного интеллекта в области безопасности информации. Определено, что такие системы имеют весомую роль в текущем и последующем обеспечении безопасности данных, а также приведен ряд недостатков таких систем для будущего их учета. В статье были рассмотрены то, что искусственный интеллект был разработан путем изучения того, как человеческий мозг думает, учится и принимает решение, а затем применяет эти биологические механизмы к компьютерам. В отличие от классических вычислений, где кодеры обеспечивают точные входы, выходы и логику, искусственный интеллект основан на предоставлении машине входных данных и желаемого результата, позволяя машине развивать свой собственный путь для достижения поставленной цели. Искусственный интеллект - это технология, которая превращает все сферы жизни. Это широкий инструмент, который позволяет людям переосмыслить, как мы интегрируем информацию, анализируем данные и используем полученные результаты для улучшения процесса принятия решений. Они меняют способ, которым мы ищем информацию, как мы общаемся друг с другом, даже если мы ведем себя. Эта трансформация касается многих областей, включая образование. Основной целью данной статьи является обзор решения проблем с помощью искусственных технологий. В представленном обзоре литературы мы рассмотрели четыре категории: индивидуальный образовательный контент, инновационные методы обучения, технология расширенной оценки, коммуникация между студентом и преподавателем. Рассмотрев публикации на эту тему, мы представляем здесь возможную картину того, как искусственный интеллект изменит ландшафт образования. Начиная с краткой истории искусственного интеллекта, в данной статье представлен общий обзор этой технологии. Artificial intelligence is a concept in which machines are capable of performing some intellectual activity that is inherent in humans or animals. In other words, this concept includes any device that has the ability to perceive its environment and take actions that increase the chance of successfully achieving goals. However, despite ongoing progress in computer processing speed and memory, there are still no programs that can match human flexibility in broader areas or in tasks that require extensive daily knowledge. On the other hand, some programs have reached the level of productivity of human experts and professionals in performing certain specific tasks, so that artificial intelligence in this limited sense can be found in such diverse applications as medical diagnostics, computer search engines and voice or handwriting recognition. The purpose of this work is, in fact, to determine the positive and negative aspects of the use of artificial intelligence systems in the field of information security. It is determined that such systems have an important role in the current and future data security, as well as a number of shortcomings of such systems for their future consideration. The paper discusses that artificial intelligence was developed by studying how the human brain thinks, learns, and makes decisions, and then applies these biological mechanisms to computers. Unlike classical computing, where encoders provide accurate inputs, outputs, and logic, artificial intelligence is based on giving the machine input and the desired result, allowing the machine to develop its own path to achieve its goal. Artificial intelligence is a technology that transforms all spheres of life. It is a broad tool that allows people to rethink how we integrate information, analyze data, and use the results to improve decision-making. They change the way we look for information, how we communicate with each other, even how we behave. This transformation affects many areas, including education. The main purpose of this article is to review the solution of problems using artificial technologies. In the presented literature review, we considered four categories: individual educational content, innovative teaching methods, advanced assessment technology, communication between student and teacher. Having considered publications on this topic, we present here a possible picture of how artificial intelligence will change the landscape of education. Starting with a brief history of artificial intelligence, this article provides an overview of this technology. |
|
Publisher |
National Aviation University
|
|
Contributor |
—
— — |
|
Date |
2020-11-03
|
|
Type |
—
— — |
|
Identifier |
http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/Infosecurity/article/view/14965
10.18372/2225-5036.26.14965 |
|
Source |
Безпека інформації; Том 26, № 2 (2020); 108-115
Безопасность информации; Том 26, № 2 (2020); 108-115 Ukrainian Scientific Journal of Information Security; Том 26, № 2 (2020); 108-115 |
|
Language |
uk
|
|