Content-criteria of psycholinguistic portrait’s semantic category for researching the group propaganda
Наукові журнали Національного Авіаційного Університету
View Archive InfoField | Value | |
Title |
Content-criteria of psycholinguistic portrait’s semantic category for researching the group propaganda
Контент-критерії семантичної категорії психолінгвістичного портрету для дослідження групової пропаганди Контент-критерии семантической категории психолингвистического портрета для исследования групповой пропаганды |
|
Creator |
Тарасенко, Ярослав Володимирович; Черкаський державний технологічний університет
|
|
Subject |
Information security
content analysis; semantic particle; core of semantics; categories of psycholinguistic portrait; classification of semantic category components; the content-criteria table; psycholinguistic influence; counteracting the group propaganda UDC 004.056 Інформаційна безпека контент-аналіз; семантична частка; ядро семантики; категорії психолінгвістичного портрету; класифікація складників семантичної категорії; таблиця контент-критеріїв; психолінгвістичний вплив; протидія груповій пропаганді УДК 004.056 Информационная безопасность контент-анализ; семантическая частица; ядро семантики; категории психолингвистического портрета; классификация составляющих семантической категории; таблица контент-критериев; психолингвистические влияние; противодействие групповой пропаганде УДК 004.056 |
|
Description |
Abstract. The content-criteria table of propagandist’s psycholinguistic portrait for researching the group propa-ganda was constructed in the article on the basis of classifying the psycholinguistic portrait’s semantic category components. The study results can be used in constructing a propagandist’s psycholinguistic portrait based on the identified group of psychological influence semantic components that require research. The semantic category com-ponents of the propagandist’s psycholinguistic portrait were classified by applying the content analysis method of the semantic particle in texts with psycholinguistic influence signs. A table of 17 content-criteria for the single propagandist’s psycholinguistic portrait was constructed based on the classified components of the propagandist’s psycholinguistic portrait semantic category. A table of 16 content-criteria for a psycholinguistic portrait of propa-gandists' group was constructed by means of studying the territorially remote multiple sources, which allows re-searching the group propaganda. The content-criteria number expansion, taking into account the perception worlds' multiplicity of both the propagandists' group and persons being influenced require further research. The effectiveness of the developed content analysis method of the semantic particle was proved. Checking the corre-spondence of defined categorical features to the real psychological profile showed a result of 82%, which gives a reason to consider the content-criteria table as maximal accurate for studying the semantic component of the prop-agandist's psycholinguistic portrait. The comparison results of the type I subcategory semantic cores number by content-criterion classes for single and group propaganda indicate the less detailed psycholinguistic profile in case of group propaganda.
Анотація. У статті побудовано таблицю контент-критеріїв психолінгвістичного портрету пропагандиста для дослідження групової пропаганди на основі класифікації складників семантичної категорії психолінгвістичного портрету. Результати дослідження можливо використовувати при побудові психолінгвістичного портрету пропагандиста на основі виявленої групи семантичних складових психологічного впливу, що потребують дослідження. Проведено класифікацію складників семантичної категорії психолінгвістичного портрету пропагандиста шляхом застосування методу контент-аналізу семантичної частки в текстах з ознаками психолінгвістичного впливу. Побудовано таблицю з 17 контент-критеріїв психолінгвістичного портрету пропагандиста на основі класифікації складників семантичної категорії психолінгвістичного портрету пропагандиста. Побудовано таблицю з 16 контент-критеріїв психолінгвістичного портрету групи пропагандистів, шляхом множинного дослідження територіально віддалених джерел, що дозволяє проводити дослідження групової пропаганди. Подальших досліджень потребує розширення кількості контент-критеріїв з урахуванням множинності світів сприйняття як групи пропагандистів так і осіб, на яких здійснюється вплив. Було доведено ефективність розробленого методу контент-аналізу семантичної частки. Контрольна перевірка відповідності визначених категоріальних ознак реальному психологічному профілю показала результат 82%, що дає підстави вважати таблицю контент-критеріїв максимально точною для дослідження семантичної складової психолінгвістичного портрету пропагандиста. Результати порівняння кількості ядер семантики підкатегорії І за класами контент-критерів при одноосібній та груповій пропаганді свідчать про меншу деталізацію психолінгвістичного профілю за умов групової пропаганди. Аннотация. В статье построено таблицу контент-критериев психолингвистического портрета пропагандиста для исследования групповой пропаганды на основе классификации составляющих семантической категории психолингвистического портрета. Результаты исследования можно использовать при построении психолингвистического портрета пропагандиста на основе выявленной группы семантических составляющих психологического воздействия, требующих исследования. Проведена классификация составляющих семантической категории психолингвистического портрета пропагандиста путем применения метода контент-анализа семантической частицы в текстах с признаками психолингвистического влияния. Построено таблицу из 17 контент-критериев психолингвистического портрета пропагандиста на основе классификации составляющих семантической категории психолингвистического портрета пропагандиста. Построено таблицу из 16 контент-критериев психолингвистического портрета группы пропагандистов, путем множественного исследования территориально удаленных источников, что позволяет проводить исследования групповой пропаганды. В дальнейших исследованиях нуждается расширение количества контент-критериев с учетом множественности миров восприятия, как группы пропагандистов, так и лиц, на которых осуществляется воздействие. Была доказана эффективность разработанного метода контент-анализа семантической частицы. Контрольная проверка соответствия определенных категориальных признаков реальному психологическому профилю показала результат 82%, что дает основания считать таблицу контент-критериев максимально точной для исследования семантической составляющей психолингвистического портрета пропагандиста. Результаты сравнения количества ядер семантики подкатегории І по классам контент-критериев при одиночной и групповой пропаганде свидетельствуют о меньшей детализации психолингвистического профиля в условиях групповой пропаганды. |
|
Publisher |
National Aviation University
|
|
Contributor |
—
— — |
|
Date |
2020-04-30
|
|
Type |
—
— — |
|
Format |
application/pdf
application/pdf application/pdf |
|
Identifier |
http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/Infosecurity/article/view/14526
10.18372/2225-5036.26.14526 |
|
Source |
Безпека інформації; Том 26, № 1 (2020); 5-13
Безопасность информации; Том 26, № 1 (2020); 5-13 Ukrainian Scientific Journal of Information Security; Том 26, № 1 (2020); 5-13 |
|
Language |
en
|
|