Record Details

SIMULATION MODEL OF AIRCRAFT OPERATIONAL MAINTENANCE PROCESS IN FAILURE SITUATIONS

Наукові журнали Національного Авіаційного Університету

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title SIMULATION MODEL OF AIRCRAFT OPERATIONAL MAINTENANCE PROCESS IN FAILURE SITUATIONS
Имитационная модель процесса оперативного обслуживания воздушных кораблей при сбойных ситуациях
Імітаційна модель процесу оперативного обслуговування повітряних кораблів у збійних ситуаціях
 
Creator Shevchuk, D. O.; Національний авіаційний університет, Київ
Medynskyi, D. V.; Національний авіаційний університет, Київ
 
Subject Simulation model; failure; decision making; aircraft ground handling
UDC 629.73-048.63:656.7:629.73:159.9(045)
Имитационное моделирование; сбойная ситуация; внештатная ситуация; наземное обслуживания воздушных кораблей; аэропорт, система; комплекс ресурсов
УДК 629.73-048.63:656.7:629.73:159.9(045)
Імітаційне моделювання; збійна ситуація; позаштатна ситуація; наземне обслуговування повітряних кораблів; аеропорт; система; комплекс ресурсів
УДК 629.73-048.63:656.7:629.73:159.9(045)
 
Description The main elements of the queuing service system, which includes the ground handling system of aircraft, are the incoming flow of orders and the service subsystem. The service subsystem is a set of service devices, which are technical platform crews that are used in the technological processes of ground aircraft handling of in the system of aircraft ground handling. Objects of the simulation model of the aircraft ground handling, depending on the setting of outlined tasks, are divided into static and dynamic. Technological processes of aircraft ground handling are characterized by three features: the division of processes into operations, coordination and phasing, unambiguous actions. The purpose of the division of the process into operations is to determine the sections required from the executor. Any operation has to provide customising the control object due to the task and ensure the transition from one operation to another.
В статье определены стохастические процессы, которые происходят в авиатранспортной системе. Отдельно выделен поток заказов на обслуживание, на которое влияют: организационные, метеорологические и условия воздушного движения. Уточнено определения понятия о том, что значительное влияние на внутренние состояние системы наземного обслуживания воздушных кораблей производится за счёт случайной длительности обслуживания воздушных кораблей, это в свою очередь, приводит к тому, что система наземного обслуживания воздушных кораблей не может преодолеть дефицит спецтехники и возникает проблемная ситуация. Разработана имитационная модель происхождения, развития и ликвидации проблемной ситуации в аэропорту на основании методологии разработки системы комплексного оперативного управления наземным обслуживанием воздушных кораблей, которая позволяет в дальнейшем прогнозировать результаты процессов наземного обслуживания. Таким образом, сформировано научное задание относительно определения алгоритмов имитационного моделирования системой наземным обслуживанием воздушных кораблей с умением решать задачи по рациональному распределению ресурсов с учетом функционирования системы. Определено научно-прикладное направление изучения: построение модели функционирования системы наземным обслуживанием воздушных кораблей в разных режимах: штатных, внештатных, поломок; построение технологических графиков обслуживания воздушных кораблей в аэропорту во время: оборотного, начального, транзитного, промежуточного и после окончания рейсов, эффективности функционирования системы относительно технологических процессов с помощью информационных ресурсов.
У статті визначено стохастичні процеси, які мають за мету відбуватися в авіатранспортній системі. Виокремлено потік замовлень на обслуговування на який впливають: організаційні, метеорологічні та умови повітряного руху. Уточнено визначення поняття про те, що великий вплив на внутрішній стан системи НОПК  здійснюється за рахунок випадкової тривалості обслуговування повітряного корабля, це в свою чергу призводить до того, що система наземного обслуговування повітряних кораблів не в змозі подолати дефіцит спецтехніки і виникає збійна ситуація. Розроблено імітаційну  модель виникнення, розвитку та усунення збійної ситуації в аеропорту  на основі методології розробки системи комплексного оперативного управління наземного обслуговування повітряних кораблів, яка дозволить у подальшому прогнозувати  результати процесів наземного обслуговування. Таким чином, сформовано  наукове завдання, щодо визначення алгоритмів імітаційного моделювання системою наземним обслуговуванням повітряних кораблів з вмінням вирішувати задачі раціонального розподілу ресурсів з урахуванням функціонування системи. Визначено науково-прикладний напрямок дослідження: побудова моделі функціонування системи наземного обслуговування повітряних кораблів в різних режимах: штатних, позаштатних, збійних; побудова технологічних графіків обслуговування повітряних кораблів в аеропорту під час: оборотного, початкового, транзитного, проміжного та після закінчення рейсів, ефективності функціонування системи відносно технологічних процесів за допомогою інформаційних ресурсів.
 
Publisher National Aviation University
 
Contributor


 
Date 2020-11-27
 
Type

 
Format application/pdf
 
Identifier http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/ESU/article/view/15004
10.18372/1990-5548.65.15004
 
Source Electronics and Control Systems; Том 3, № 65 (2020); 93-99
Электроника и системы управления; Том 3, № 65 (2020); 93-99
Електроніка та системи управління; Том 3, № 65 (2020); 93-99
 
Language en
 
Rights Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
 

Технічна підтримка: НДІІТТ НАУ