Record Details

SHORT RUNWAY LANDING AUTOMATION

Наукові журнали Національного Авіаційного Університету

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title SHORT RUNWAY LANDING AUTOMATION
Автоматизация посадки на короткие взлетно-посадочные полосы
Автоматизація посадки на короткі злітно-посадкові смуги
 
Creator Filyashkin, M. K.; Національний авіаційний університет, Київ
Sidorenko, M. V.; Національний авіаційний університет, Київ
 
Subject Runway length; short runways; landing point; short take-off and landing aircraft; steep glide path; forecasting; predictive model; optimal control
UDC 629.735.05(045)
Длина взлетно-посадочной полосы; короткие взлетно-посадочные полосы; точка приземления; самолет укороченного взлета и посадки; крутая глиссада; прогнозирование; прогнозирующая модель; оптимальное управление
УДК 629.735.05(045)
Довжина злітно-посадкової смуги; короткі злітно-посадкові смуги; точка приземлення; літак скороченого зльоту і посадки; крута глисада; прогнозування; прогнозна модель; оптимальне керування
УДК 629.735.05(045)
 
Description The issues of automation of aircraft landing control on a short runway are considered. A scheme for constructing an approach tract along a steeper glide path and with a touchdown point located at the very beginning of the runway is proposed, which makes it possible to reduce the length of the air section and the required length of the runway. Formulas are proposed for recalculating the glide path holding parameters for the implementation of automatic control of the descent and landing of the aircraft. To reduce the size of the landing zone, it is proposed to construct a landing trajectory according to the method of controlling the final state during landing along a flexible trajectory. The principles of constructing systems for automatic control of aircraft landing based on algorithms with a predictive model with a gradual approach to the forecast horizon are considered.
Рассмотрены вопросы автоматизации управления посадкой самолетов на короткую взлетно-посадочную полосу. Предложена схема захода на посадку по крутой глиссаде с точкой касания, расположенной в самом начале взлетно-посадочной полосы, что позволяет уменьшить длину воздушного участка захода на посадку и необходимую длину взлетно-посадочной полосы. Получены формулы пересчета параметров глиссады для реализации автоматического управления заходом на посадку на короткую взлетно-посадочную полосу. Для уменьшения размера зоны посадки предлагается формировать траекторию посадки по методу управления конечным состоянием при посадке по гибкой траектории. Рассмотрены принципы построения систем автоматического управления посадкой самолетов на основе алгоритмов с прогнозирующей моделью с постепенным приближением к горизонту прогнозирования.
Розглянуто питання автоматизації керування посадкою літаків на коротку злітно-посадкову смугу. Запропоновано схему заходу на посадку за крутою глисадою з точкою дотику, розташованою на самому початку злітно-посадкової смуги, що дозволяє зменшити довжину повітряної ділянки заходу на посадку та необхідну довжину злітно-посадкової смуги. Представлено формули перерахунку параметрів глісади для реалізації автоматичного управління зниженням і посадкою літака. Для зменшення розміру зони посадки пропонується будувати траєкторію посадки за методом контролю кінцевого стану під час посадки за гнучкою траєкторією. Розглянуто принципи побудови систем автоматичного управління посадкою літаків на основі алгоритмів з прогнозуйочою моделлю з поступовим наближенням до горизонту прогнозування.
 
Publisher National Aviation University
 
Contributor


 
Date 2020-12-29
 
Type

 
Format application/pdf
 
Identifier http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/ESU/article/view/15231
10.18372/1990-5548.66.15231
 
Source Electronics and Control Systems; Том 4, № 66 (2020); 51-56
Электроника и системы управления; Том 4, № 66 (2020); 51-56
Електроніка та системи управління; Том 4, № 66 (2020); 51-56
 
Language en
 
Rights Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
 

Технічна підтримка: НДІІТТ НАУ