Record Details

FEATURES OF MODELLING STABILIZATION DIGITAL SYSTEM OF GROUND VEHICLE EQUIPMENT

Наукові журнали Національного Авіаційного Університету

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title FEATURES OF MODELLING STABILIZATION DIGITAL SYSTEM OF GROUND VEHICLE EQUIPMENT
Особенности моделирования цифровой системы стабилизации оборудования наземного подвижного объекта
Особливості моделювання цифрової системи стабілізації обладнання наземного рухомого об’єкта
 
Creator Sushchenko, O. A.; Національний авіаційний університет, Київ
Salyuk, A. A.; Національний авіаційний університет, Київ
Yehorov, S. H.; Національний авіаційний університет, Київ
 
Subject Digital control unit; digital filter; discretization; ground vehicle equipment; stabilization system
UDC 629.3.025.2(045)
Цифровой блок управления; цифровой фильтр; дискретизации; оборудование наземного подвижного объекта; система стабилизации
УДК 629.3.025.2(045)
Цифровий блок управління; цифровий фільтр; дискретизація; обладнання наземного рухомого об’єкта; система стабілізації
УДК 629.3.025.2(045)
 
Description Features of development models and modeling of stabilization systems of ground vehicle equipment are considered. Features of the optimal synthesis procedure for the system of the considered type are mentioned. The main goal of the research is to study the design features of the stabilization system with the digital control unit. Two approaches to the discretization of a system with the digital control unit are given. Appropriate block-diagrams are represented. Analysis of sampling methods and appropriate software is given. Possible program realizations of transfer functions in a model of the digital control unit are discussed. Features of representation of digital filters unit are proposed. Modelling of the stabilization system with the digital control unit was carried out. Simulation results are represented. Transient processes on the angular rate with different ways of sampling are given. Results of the comparative analysis of different sampling ways are shown in the tabular form. The obtained results can be useful for designing control systems of the wide type.
Рассмотрены особенности разработки моделей и моделирования системы стабилизации оборудования наземных подвижных объектов. Отмечены особенности процедуры оптимального синтеза системы рассматриваемого типа. Основная цель исследования - изучение возможности проектирования системы стабилизации с цифровым блоком управления. Представлены два подхода к дискретизации системы с цифровым блоком управления и даны соответствующие блок-схемы. Дан анализ методов дискретизации и соответствующего программного обеспечения. Обсуждаются возможные программные представления передаточных функций в модели цифрового блока управления. Предложены особенности представления цифровых фильтров. Проведено моделирование системы стабилизации с цифровым блоком управления. Представлены результаты моделирования. Представлены переходные процессы по угловой скорости с разными способами дискретизации. Результаты сравнительного анализа различных способов дискретизации представлены в табличной форме. Полученные результаты могут быть полезны при проектировании систем управления широкого типа.
Розглянуто особливості розробки моделей і моделювання системи стабілізації обладнання наземних рухомих об’єктів. Зазначено особливості процедури оптимального синтезу системи розглянутого типу. Основна мета дослідження – вивчення можливості проектування системи стабілізації з цифровим блоком управління. Представлені два підходи до дискретизації системи з цифровим блоком управління і дані відповідні блок-схеми. Дано аналіз методів дискретизації і відповідного програмного забезпечення. Обговорюються можливі програмні реалізації  передавальних функцій в моделі цифрового блоку управління. Запропоновано особливості подання цифрових фільтрів. Проведено моделювання системи стабілізації з цифровим блоком управління. Представлені результати моделювання. Представлені перехідні процеси по кутовий швидкості з різними способами дискретизації. Результати порівняльного аналізу різних способів дискретизації представлені в табличній формі. Отримані результати можуть бути корисні при проектуванні систем управління широкого типу.
 
Publisher National Aviation University
 
Contributor


 
Date 2020-11-27
 
Type

 
Format application/pdf
 
Identifier http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/ESU/article/view/14989
10.18372/1990-5548.65.14989
 
Source Electronics and Control Systems; Том 3, № 65 (2020); 62-71
Электроника и системы управления; Том 3, № 65 (2020); 62-71
Електроніка та системи управління; Том 3, № 65 (2020); 62-71
 
Language en
 
Rights Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
 

Технічна підтримка: НДІІТТ НАУ