Підвищення ефективності захисту від струмів короткого замикання в суднових електроенергетичних системах
Наукові журнали Національного Авіаційного Університету
View Archive InfoField | Value | |
Title |
Підвищення ефективності захисту від струмів короткого замикання в суднових електроенергетичних системах
SHORT CIRCUIT PROTECTION EFFICIENCY INCREASE IN SHIP ELECTRIC POWER SYSTEMS Повышение эффективности защит от токов короткого замыкания в судовых электроэнергетических системах |
|
Creator |
Lukovtsev, V. S.; Національний університет «Одеська морська академія»
Tierielnyk, S. A.; Національний університет «Одеська морська академія» |
|
Subject |
Підвищення ефективності захисту; струмообмежувальний реактор; струм короткого замикання
УДК 621.331(045) Protection efficiency increase; current-limiting reactor; short circuit current UDC 621.331(045) Повышение эффективности защит; токоограничивающий реактор; ток короткого замыкания УДК 621.331(045) |
|
Description |
Коротке замикання є найважчим і найнебезпечнішим аварійним режимом роботи суднових електроенергетичних систем, і від того на скільки ефективно системи автоматики забезпечують захисні функції, залежить живучість і надійність роботи як судновій електроенергетичній системи, так і судна в цілому. У зв'язку з цим метою даної роботи є розробка системи, яка дозволить підвищити ефективність застосування струмообмежувальних реакторів в суднових електроенергетичних системах і тим самим підвищити ефективність захистів від струму короткого замикання. Для досягнення поставленої мети вирішено ряд допоміжних завдань: визначено параметри елементів досліджуваної системи у відносних одиницях, розроблена математична модель досліджуваної системи з подальшим моделюванням, запропонована система формування випереджаючого управління, яке базується на застосуванні першої і другої похідних контрольованого параметра. Аналіз результатів дослідження показав, що застосування запропонованої системи, дозволить підвищити ефективність захисту від струмів короткого замикання шляхом обмеження значення ударного струму, виключаючи при цьому недоліки, пов'язані із застосуванням струмообмежувальний реакторів, таких як падіння напруги і втрати потужності в перехідних режимах, що підтверджує перспективність використання запропонованої системи.
Based on the controlled parameter speed and acceleration change measurement along with use of a current-limiting reactor, short circuit currents protection efficiency increase system has been proposed. To achieve this goal, a number of auxiliary tasks have been solved: the parameters of the system elements under study in relative units have been determined; math model of the system under study has been developed with subsequent modeling; advanced control formation system based on the application of the speed and acceleration measurement of the controlled parameter has been proposed. Analysis of the research results showed that the application of the proposed system will improve the protection efficiency against short circuit currents by limiting the value of peak current along with elimination of disadvantages associated with the current-limiting reactors use, such as voltage drops and power losses in transient conditions which confirms the perspective of proposed system. Короткое замыкание является самым тяжелым и опасным аварийным режимом работы судовых электроэнергетических систем, и от того на сколько эффективно системы автоматики обеспечивают защитные функции, зависит живучесть и надежность работы как судовой электроэнергетической системы, так и судна в целом. В связи с этим целью данной работы является разработка системы, которая позволит повысить эффективность применения токоограничивающих реакторов в судовых электроэнергетических системах и тем самым повысить эффективность защит от тока короткого замыкания. Для достижения поставленной цели решен ряд вспомогательных задач: определены параметры элементов исследуемой системы в относительных единицах, разработана математическая модель исследуемой системы с последующим моделированием, предложена система формирования опережающего управления, основанного на применении первой и второй производных контролируемого параметра. Анализ результатов исследования показал, что применение предложенной системы, позволит повысить эффективность защит от токов короткого замыкания путем ограничения значение ударного тока, при этом, исключая недостатки, связанные с применением токоограничивающих реакторов, таких как падение напряжения и потери мощности в переходных режимах, что подтверждает перспективность использования предложенной системы. |
|
Publisher |
National Aviation University
|
|
Contributor |
—
— — |
|
Date |
2020-11-27
|
|
Type |
—
— |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/ESU/article/view/14985
10.18372/1990-5548.65.14985 |
|
Source |
Electronics and Control Systems; Том 3, № 65 (2020); 31-38
Электроника и системы управления; Том 3, № 65 (2020); 31-38 Електроніка та системи управління; Том 3, № 65 (2020); 31-38 |
|
Language |
en
|
|
Rights |
Authors who publish with this journal agree to the following terms:Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
|
|