Методи оцінки теплових характеристик металевих фрикційних елементів гальмівних пристроїв
Наукові журнали Національного Авіаційного Університету
View Archive InfoField | Value | |
Title |
Методи оцінки теплових характеристик металевих фрикційних елементів гальмівних пристроїв
Методы оценки тепловых характеристик металлических фрикционных элементов тормозных устройств Methods of estimation of thermal characteristics of metallic friction elements of brake devices |
|
Creator |
СТЕБЕЛЕЦЬКА, Н. М.; Бережанський агротехнічний інститут
|
|
Subject |
гальмівні пристрої; фрикційні елементи; пара тертя; темп нагрівання; термічний опір
УДК 621.891 тормозные устройства; фрикционные элементы; пара трения, температура нагревания; термическое сопротивление УДК 621.891 brake devices; friction elements; friction pair; rate of heating; thermal resistance UDC 621.891 |
|
Description |
Наведено методи визначення теплових характеристик металевих фрикційни хелементів гальмівних пристроїв та використано метод регулярного режимудля оцінки темпів нагрівання та охолодження їх ободів. Усе це відіграє важливу роль при удосконаленні існуючих і конструюванні нових пар тертя барабанно-колодкових гальм. Енергоємність останніх визначає режими експлуатації гальмівних пристроїв
Приведены методы определения тепловых характеристик металлических фрикционных элементов тормозных устройств и использован метод регулярного режима для оценки темпов нагревания и охлаждения их ободов. Все это играет важную роль при усовершенствовании существующих и конструировании новых пар трения барабанно-колодковых тормозов. Энергоемкость последних определяет режимы эксплуатации тормозных устройств The peculiarities of determining thermal characteristics of metallic friction elements of brakedevices are illustrated. The method of regular mode for estimation the rates of heating andcooling the rims of metallic friction elements of brake devices is used. The degree of participationof each type of heat exchange is established. The rates of heating the rim and lateralwall of rear brake drums of vehicles are shown. The possibility of getting the brake drum riminfo the thermal stability area for a long period of time is depicted. It is important to know thepattern of rates of heating and cooling in improvement of conventional brake devices and designingthe new ones, as well as in investigating the mode of operation of their friction pairs |
|
Publisher |
Національний Авиаційний Університет
|
|
Contributor |
—
— — |
|
Date |
2016-06-02
|
|
Type |
—
|
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/PTZ/article/view/10401
|
|
Source |
Проблеми тертя та зношування; № 1(70) (2016); 137-142
Scientific-Technical Journal "Problems of Friction and Wear"; № 1(70) (2016); 137-142 Проблемы трения и изнашивания; № 1(70) (2016); 137-142 |
|
Language |
uk
|
|