THE DEFORMATION ABILITY AND THERMAL-CYCLE DURABILITY OF AIRCRAFT HIGH-TEMPERATURE ALLOYS
Наукові журнали Національного Авіаційного Університету
View Archive InfoField | Value | |
Title |
THE DEFORMATION ABILITY AND THERMAL-CYCLE DURABILITY OF AIRCRAFT HIGH-TEMPERATURE ALLOYS
ДЕФОРМАЦИОННАЯ СПОСОБНОСТЬ АВИАЦИОННЫХ ЖАРОПРОЧНЫХ СПЛАВОВ И ИХ ТЕРМОЦИКЛИЧЕСКАЯ ДОЛГОВЕЧНОСТЬ ДЕФОРМАЦІЙНА СПРОМОЖНІСТЬ АВІАЦІЙНИХ ЖАРОМІЦНИХ СПЛАВІВ ТА ЇХ ТЕРМОЦИКЛІЧНА ДОВГОВІЧНІСТЬ |
|
Creator |
Петрук, Богдан Анатолійович; Національний авіаційний університет
|
|
Subject |
thermo-cyclic durability; boundary thermo-mechanical stresses; boundary gradient of temperature; the temperature difference; cyclic fatigue; deformation and nominal load capacity; Bauschinger effect; accumulation of inelastic deformations; damage in criti
— термоциклическая долговечность; предельные термомеханические напряжения; предельные градиенты и перепады температур; малоцикловая утомляемость; несущая и деформационная способность; эффект Баушингера; накопление неупругих деформаций и повреждений; разруше УДК 629.735.0154.017.1/018.4.03; УДК 620.178.38.513.6/(0.45) термоциклічна довговічність; граничні термомеханічні напруження; граничні градієнти та перепади температур; малоциклова утомлюваність; несуча та деформаційна спроможність; ефект Баушингера; накопичення непружних деформацій і пошкоджень; руйнування в «крит УДК 629.735.0154.017.1/018.4.03; УДК 620.178.38.513.6/(0.45) |
|
Description |
The article deals with consideration of the durability of high-temperature alloys for gas turbine enginecomponents. Durability of high-temperature alloys is determined in critical points taking intoaccount mechanics and kinetics of accumulation of inelastic deformations and damage until thesample fracture under the action of thermo-mechanical stresses in thermo-cyclic loading.The operation conditions of heat resistant material test specimens are considered at extremeoperation modes of turbine elements at their critical points, limiting the lifetime and specifiedlife of gas turbine engines.Both the determination of extreme levels of working stresses and temperatures at the criticalpoints and the determination of optimal levels of stresses and temperatures ensuring the maximumthermo-cyclic durability of high-temperature alloys are described in the article.
Рассмотрены вопросы ресурсных возможностей жаропрочных сплавов деталей авиационных газотурбинных двигателей (ГТД) в их «критических точках» через механику и кинетика накопления неупругих деформаций и повреждений к разрушению образцов в термоциклических условиях действия термомеханических напряжений. Розглянуто питання ресурсних можливостей жароміцних сплавів деталей авіаційних газотурбінних двигунів (ГТД) в їх «критичних точках» через механіку ікінетику накопичення непружних деформацій і пошкоджень до руйнуваннязразків в термоциклічних умовах дії термомеханічних напружень. |
|
Publisher |
National Aviation University
|
|
Contributor |
—
— — |
|
Date |
2016-01-11
|
|
Type |
—
|
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/PTZ/article/view/11071
10.18372/0370-2197.2(71).11071 |
|
Source |
Проблеми тертя та зношування; № 2(71) (2016); 92-97
Problems of Friction and Wear; № 2(71) (2016); 92-97 Проблемы трения и изнашивания; № 2(71) (2016); 92-97 |
|
Language |
uk
|
|