FEATURES OF THE INFLUENCE OF A METAL-CONTAINIING LUBRICANT ON THE CONTACT BETWEEN THE SURFACE OF THE TOOL AND THE SURFACE OF A DETAIL DURING ULTRASONIC BURNISHING OF TITANIUM ALLOYS
Наукові журнали Національного Авіаційного Університету
View Archive InfoField | Value | |
Title |
FEATURES OF THE INFLUENCE OF A METAL-CONTAINIING LUBRICANT ON THE CONTACT BETWEEN THE SURFACE OF THE TOOL AND THE SURFACE OF A DETAIL DURING ULTRASONIC BURNISHING OF TITANIUM ALLOYS
ОСОБЕННОСТИ ВЛИЯНИЯ МЕТАЛЛОСОДЕРЖАЩЕЙ СМАЗКИ НА КОНТАКТНОЕ ВЗАИМОДЕЙСТВИЕ ИНСТРУМЕНТА С ПОВЕРХНОСТЬЮ ДЕТАЛИ ПРИ УЛЬТРАЗВУКОВОМ ВЫГЛАЖИВАНИИ ТИТАНОВЫХ СПЛАВОВ ОСОБЛИВОСТІ ВПЛИВУ МЕТАЛОВМІСНОГО ЗМАЩЕНЯ НА КОНТАКТНУ ВЗАЄМОДІЮ ІНСТРУМЕНТУ З ПОВЕРХНЕЮ ДЕТАЛІ ПРИ УЛЬТРАЗВУКОВОМУ ВИГЛАДЖУВАННЯМ ТИТАНОВИХ СПЛАВІВ |
|
Creator |
Титов, Вячеслав Андреевич
Лавриненков, Антон Дмитриевич Герасимова, Ольга Вячеславовна |
|
Subject |
ultrasound burnishing ; metal-containing lubricant ; titanium alloys ; contact interaction model.
— ультразвуковое выглаживание ; металлосодержащая смазка ; титановые сплавы ; модель контактного взаимодействия — ультразвукове вигладжування ; металовмісних мастило ; титанові сплави ; модель контактної взаємодії — |
|
Description |
The research of quality parameters of the surface layer (surface roughness, microstructure,chemical composition) after ultrasonic burnishing of titanium alloy VT22 using metalcontaininglubrication was carried out. The rheological properties of oil based at the lubricantI20 with addition of copper and aluminum micropowders were studied. It was established thatduring treatment between the tool and the surface of detail the intermediate layer of metalcontaininglubrication is formed, it is confirmed by increasing of lubricant’s plastic metal at thechemical composition of the surface of detail. We considered a model of contact interactionbetween the surface of the instrument and the surface of detail during burnishing with the presenceof metal-containing lubricant which implies the presence of plastic interlayer. It is shownthat the use of metal-containing lubricants expands technological modes of ultrasonic burnishingof titanium alloys by increasing the speed of processing and the specific forces of deformationin which there will not be the adhesive seizure between indenter and detail’s surface.
Выполнено исследование параметров качества поверхностного слоя (шероховатости поверхности, микроструктуры, химического состава) после ультразвукового выглаживания титанового сплава ВТ22 с использованием металлосодержащей смазки. Исследованы реологические свойства смазки на основемасла И20 с добавками микропорошков меди и алюминия. Установлено, чтопри обработке между инструментом и поверхностью детали формируетсяпромежуточный слой металлосодержащей смазки, что подтверждается увеличением доли пластичного металлического наполнителя в химическом составе поверхности детали. Рассмотрена модель контактного взаимодействияинструмента с поверхностью детали при выглаживании с металлосодержащей смазкой, которая учитывает наличие пластичного промежуточного слоя. Виконано дослідження параметрів якості поверхневого шару (шорсткості поверхні,мікроструктури, хімічного складу) після ультразвукового вигладжування титановогосплаву ВТ22 з використанням металовмісного мастила. Досліджено реологічнівластивості мастила на основі масла І20 з добавками мікропорошків міді та алюмінію.Встановлено, що при обробці між інструментом і поверхнею деталі формуєтьсяпроміжний шар металовмісного мастила, що підтверджується збільшенням часткипластичного металевого наповнювача в хімічному складі поверхні деталі. Розглянутомодель контактної взаємодії інструменту з поверхнею деталі при вигладжуванні зметаловмісним мастилом, яка враховує наявність пластичного проміжного шару. |
|
Publisher |
Національний Авиаційний Університет
|
|
Contributor |
—
— — |
|
Date |
2014-06-29
|
|
Type |
—
|
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/PTZ/article/view/8600
|
|
Source |
Проблеми тертя та зношування; № 3(64) (2014); 40-52
Scientific-Technical Journal "Problems of Friction and Wear"; № 3(64) (2014); 40-52 Проблемы трения и изнашивания; № 3(64) (2014); 40-52 |
|
Language |
uk
|
|