Зносостійкі покриття на основі азоту та вуглецю на титановому сплаві вт6
Наукові журнали Національного Авіаційного Університету
View Archive InfoField | Value | |
Title |
Зносостійкі покриття на основі азоту та вуглецю на титановому сплаві вт6
Износостойкие покрытия на основе азота и углерода на титановом сплаве ВТ6 Wear-resistant coatings based on nitrogen and carbon on titanium alloy BT6 |
|
Creator |
ХИЖНЯК, В. Г.; Національній технічний університет України «КПІ»
БОБІНА, М. М.; Національній технічний університет України «КПІ» СОЛОВАР, О. М.; Національній технічний університет України «КПІ» |
|
Subject |
покриття; титанові сплави; нітроцементація; нітрид титана; карбід титана; мікротвердість; зносостійкість
УДК 621.785 покрытие; титановые сплавы; нитроцементация; нитрид титана; карбид титана; микротвердость; износостойкость УДК 621.785 cover; titanium alloys; carbonitriding; titanium nitride; titanium carbide; wear resistance UDC 621.785 |
|
Description |
В роботі вирішується задача підвищення зносостійкості титанового сплаву ВТ6 методом нітроцементації в закритому реакційному просторі. В якості вихідних компонентів використовували гідрид титану та оксалат амонію. Отримане покриття складається з нітриду титану TiN, карбіду титану ТiCта твердого розчину вуглецю і азоту в титані. Зносостійкість в умовах тертя ковзання без змащування сплаву ВТ6 з карбонітридним покриття, при максимальному навантаженні , швидкості та тривалості випробування виявиласьвищою в 13-14 разів
В работе решается задача повышения износостойкости титанового сплава ВТ6 методом нитроцементации в закрытом реакционном пространстве. В качестве исходных компонентов использовали гидрид титана и оксалат аммония. Полученное покрытие состоит из нитрида титана TiN, карбида титана ТiC и твердого раствора углерода и азота в титане. Износостойкость в условиях трения скольжения без смазки сплава ВТ6 с карбонитридным покрытия, при максимальной нагрузке, скорости и продолжительности испытания оказалась выше в 13-14 раз In this paper we solve the problem improve the wear resistance of titanium alloy BT6 by carbonitridingreaction in a closed space. As the initial components used titanium hydride andammonium oxalate. The latter, at a temperature thermo chemical treatment of 900 ° C, dissociatesfrom the release of carbon and nitrogen. X-ray diffraction analysis shows that the surface2 hours saturation formed a two-layer coating on carbide and titanium nitride thickness respectively3.5 and 2.5 microns, and solid solution C and N in α-titanium 55,0- thickness 60 microns.The depth of penetration into the matrix more nitrogen almost 2 times more than carbon.Micro hardness layers of TiC, TiN is 24.0-25.0 GPa and 15,0-17,0 GPa transition zone directlybehind the border zone compounds solid solution of 10.0 GPa and hardness gradually reducedto the basics. Past studies on the wear resistance of the samples obtained carbonitriding BT6showed that under dry friction, an increase tribological characteristics of titanium alloy. Theloss of weight, depending on the test conditions, the carbonitriding samples are reduced by 13-14 times compared to the original alloy |
|
Publisher |
Національний Авиаційний Університет
|
|
Contributor |
—
— — |
|
Date |
2015-11-28
|
|
Type |
—
|
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/PTZ/article/view/9451
|
|
Source |
Проблеми тертя та зношування; № 2(67) (2015); 28-34
Scientific-Technical Journal "Problems of Friction and Wear"; № 2(67) (2015); 28-34 Проблемы трения и изнашивания; № 2(67) (2015); 28-34 |
|
Language |
uk
|
|