ІНТЕНСИФІКАЦІЯ ВИМУШЕНОГО ОХОЛОДЖЕННЯ ФРИКЦІЙНИХ ВУЗЛІВ СТРІЧКОВО-КОЛОДКОВОГО ГАЛЬМА БУРОВОЇ ЛЕБІДКИ
Наукові журнали Національного Авіаційного Університету
View Archive InfoField | Value | |
Title |
ІНТЕНСИФІКАЦІЯ ВИМУШЕНОГО ОХОЛОДЖЕННЯ ФРИКЦІЙНИХ ВУЗЛІВ СТРІЧКОВО-КОЛОДКОВОГО ГАЛЬМА БУРОВОЇ ЛЕБІДКИ
INTENSIFICATION OF THE FORCED COOLING OF THE FRICTION PAIRS OF THE BAND-BLOCK BRAKES OF DRAW-WORKS ИНТЕНСИФИКАЦИЯ ВЫНУЖДЕННОГО ОХЛАЖДЕНИЯ ФРИКЦИОННЫХ УЗЛОВ ЛЕНТОЧНО-КОЛОДОЧНОГО ТОРМОЗА БУРОВОЙ ЛЕБЕДКИ |
|
Creator |
Вольченко, Дмитрий Александрович
Вольченко, Николай Александрович Киндрачук, Мирослав Васильевич Возный, Андрей Владимирович Чуфус, Василий Михайлович |
|
Subject |
стрічково-колодкове гальмо; фрикційний вузол; гальмівна стрічка; фрикційна накладка; складений гальмівний шків; схеми циркуляції повітря: поздовжня і поперечна; поздовжньо-поперечна; інтенсивність теплообміну
УДК 621.891 band-block brakes; friction unit; brake band; friction pad; composite brake pulley; air circulation scheme; longitudinal and transverse; longitudinal-transverse; the intensity of the heat exchange — ленточно-колодочный тормоз; фрикционный узел; тормозная лента; фрикционная накладка; составной тормозной шкив; схемы циркуляции воздуха: продольная и поперечная; продольно-поперечная; интенсивность теплообмена УДК 621.891 |
|
Description |
У матеріалах статті розглянуті різні схеми омивання повітрям фрикційних вузлів стрічково-колодкових гальм і виконана оцінка їх ефективності. Обґрунтовано необхідністьзастосування комбінованої поздовжньо-поперечної зміни повітря в складеному гальмівному шківі, як найбільш ефективної.
The friction pairs of the band-block brake are washed by longitudinal and transverse air flowsduring forced cooling at electric thermal mechanical friction. Air flow affects at the longitudinalcirculation of the air in the gap between friction pairs, that are able to change direction andspeed of the air flow that doesn’t intensify the exchange of air and, consequently, doesn’t increas eefficiency of forced cooling of friction pairs of band-block brake. Based on the above,we’ve offered a longitudinal-transverse scheme of forced air cooling of the rim of brake pulleyto reduce its energy loading.In the article we’ve considered various schemes of the air flowing of the friction pairs of bandblockbrake washer assemblies air band-shoe brakes and we’ve made assessment of their effectiveness.We’ve substantiated the necessity of the application of the combined prolongitudinal-transverse air change in the composite brake pulley, as the most effective.We’ve consider the following questions: forced air washing of the surfaces of the nodes of thefriction units of the band-block brakes: outdoor; internal; energy balance of air flows which arecooling the outer surfaces of the brake parts; the thermal-loading of the elements of the frictionunits of the band-block brakes of draw-works. Рассмотрены различные схемы омывания воздухом фрикционных узлов ленточно-колодочного тормоза и выполнена оценка их эффективности. Обоснована необходимость применения комбинированной продольно-поперечной смены воздуха в составном тормозном шкиве, как наиболее эффективной. |
|
Publisher |
National Aviation University
|
|
Contributor |
—
— — |
|
Date |
2016-12-16
|
|
Type |
—
|
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/PTZ/article/view/11175
10.18372/0370-2197.4(73).11175 |
|
Source |
Проблеми тертя та зношування; № 4(73) (2016); 27-40
Problems of Friction and Wear; № 4(73) (2016); 27-40 Проблемы трения и изнашивания; № 4(73) (2016); 27-40 |
|
Language |
uk
|
|