THE ISSUE OF DEFINITION OF ELECTRICAL CONTACT RESISTIVITY IN THE TRIBOCOUPLING OF THE METAL-POLIMER FRICTION PAIRS OF THE BRAKING DEVICES
Наукові журнали Національного Авіаційного Університету
View Archive InfoField | Value | |
Title |
THE ISSUE OF DEFINITION OF ELECTRICAL CONTACT RESISTIVITY IN THE TRIBOCOUPLING OF THE METAL-POLIMER FRICTION PAIRS OF THE BRAKING DEVICES
К ВОПРОСУ ОПРЕДЕЛЕНИЯ КОНТАКТНОГО ЭЛЕКТРОТЕРМИЧЕСКОГО СОПРОТИВЛЕНИЯ В ТРИБОСОПРЯЖЕНИЯХ МЕТАЛЛОПОЛИМЕРНЫХ ПАР ТРЕНИЯ ТОРМОЗНЫХ УСТРОЙСТВ ДО ПИТАННЯ ВИЗНАЧЕННЯ КОНТАКТНОГО ЕЛЕКТРОТЕРМІЧНОГО ОПОРУ В ТРИБОСПРЯЖЕННЯХ МЕТАЛОПОЛІМЕРНИХ ПАР ТЕРТЯ ГАЛЬМІВНИХ ПРИСТРОЇВ |
|
Creator |
Вольченко, Александр Иванович
Киндрачук, Мирослав Васильевич Вольченко, Дмитрий Александрович Скрыпнык, Василий Степанович Малык, Владимир Яркович |
|
Subject |
friction pair; contact spot; microprotrusions; polymer and metal elements; contact resistivity; electrical and thermal resistivity; capacitance of the microprotrusions; computer simulation
— пара трения; пятно контакта; микровыступы; полимерный и металлический элемент; сопротивление контакта; удельное электрическое и тепловое сопротивление; емкость микровыступов; компьютерное моделирование УДК 621.891 пара тертя; пляма контакту; мікровиступ; полімерний і металевий елемент; опір контакту; питомий електричний і тепловий опір; ємність мікровиступів; комп'ютерне моделювання УДК 621.891 |
|
Description |
During electrical thermal mechanical frictional interaction of the contact spots of the microprotrusionsof the friction pairs of the braking device one of the main operating parameters is thecontact resistivity of their surfaces. Contact resistivity has different characteristics due to highthermal conditions, the presence and absence of the films, the hitting of wear products into thecontact spots of the microprotrusions and into the gaps between them, the mechanical vibrationsof the microprojections of friction pads located on the brake belt. Therefore it is necessaryto raise the issue of determining of the transition electric thermal resistivity of the contact interactionof the microprotrusions of friction pairs of braking devices.We’ve consider the following questions: the nature of the electric thermal contact resistivityduring frictional interaction of the microprotrusions of the friction pairs; the capacitance of thetransition zone of the contact resistivity of the microprojection of friction pairs; feature of thecomputer modeling of the energyloading of the metalpolymer friction pairs of brakes.
В материалах статьи проиллюстрирована природа переходного электротермического сопротивления при фрикционном взаимодействии микровыступов иемкостей их переходной зоны с последующим использованием полученных результатов для компьютерного моделирования энергонагруженности металлополимерных пар трения тормозов. У матеріалах статті проілюстрована природа перехідного електротермічного опору прифрикційній взаємодії мікровиступів і ємностей їх перехідної зони з подальшим використанням отриманих результатів для комп'ютерного моделювання енергонавантаженостіметалополімерних пар тертя гальм. |
|
Publisher |
National Aviation University
|
|
Contributor |
—
— — |
|
Date |
2017-02-27
|
|
Type |
—
|
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/PTZ/article/view/11404
10.18372/0370-2197.1(74).11404 |
|
Source |
Проблеми тертя та зношування; № 1(74) (2017); 23-34
Problems of Friction and Wear; № 1(74) (2017); 23-34 Проблемы трения и изнашивания; № 1(74) (2017); 23-34 |
|
Language |
uk
|
|