Record Details

Аналіз конструктивно-технологічних методів підвищення втомної довговічності силових елементів планера літака в зоні функціональних отворів

Наукові журнали Національного Авіаційного Університету

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title Аналіз конструктивно-технологічних методів підвищення втомної довговічності силових елементів планера літака в зоні функціональних отворів
Анализ конструктивно-технологических методов повышения усталостной долговечности силовых элементов планера самолета в зоне функциональных отверстий
Analysis of structural and technological methods to improve the fatigue life of power structural members of airframe in area of functional holes
 
Creator СЕМЕНЦОВ, В. Ф.; Государственное предприятие «АНТОНОВ»
 
Subject функціональний отвір; конструктивний елемент; методи глибокого пластичного деформування дорнування бар’єрне обтиснення; втомна довговічність

функциональное отверстие; конструктивный элемент; методы глубокого пластического деформирования; дорнование; барьерное обжатие; усталостная долговечность
УДК 629:735.33
functional hole; structural member; severe plastic deformation methods; mandrelling; local compression; fatigue life
УДК 629:735.33
 
Description Показано, що застосування дорнування, локального обтиснення, осьового і радіальногонатягів болтів, що заповнюють отвір конструктивних елементів окремо кожний, істотнопідвищує втомну довговічність деталей із алюмінієвих сплавів, що з'єднуються болтами. Бар'єром, що перешкоджає реалізації зазначених методів, є фретинг-корозія контактуючих поверхонь деталей, що сполучаються
Показано, что применение дорнования, локального обжатия, осевого и радиального натягов болтов, заполняющих отверстие конструктивных элементовотдельно каждое, существенно повышает усталостную долговечность соединяемых болтами деталей из алюминиевых сплавов. Барьером, препятствующим реализации указанных методов, является фретинг-коррозия по контактирующим поверхностям сопрягаемых деталей
The analysis of structural and technological methods to increase the fatigue life of structuralmembers of the airframe in the area of functional holes is performed. It is shown that the use ofmandrelling, local compression, axial and radial interference of bolts, filling the holes of structuralmembers (each individually) significantly increases the fatigue life of parts of aluminumalloys secured by bolts. Fretting corrosion on the contacting surfaces of mating parts is a barrierto the implementation of these methods. To provide flight safety with reference to structuralfatigue strength of transport category aircraft it is feasible to develop new scientifically.grounded unified structural and production methods to improve fatigue life of airframe strongmembers in areas of functional holes using methods of deep inelastic deformation and to preventcauses of fretting corrosion intensive development
 
Publisher Національний Авиаційний Університет
 
Contributor


 
Date 2015-11-26
 
Type
 
Format application/pdf
 
Identifier http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/PTZ/article/view/9357
 
Source Проблеми тертя та зношування; № 1(66) (2015); 82-93
Scientific-Technical Journal "Problems of Friction and Wear"; № 1(66) (2015); 82-93
Проблемы трения и изнашивания; № 1(66) (2015); 82-93
 
Language ru
 

Технічна підтримка: НДІІТТ НАУ