ESTIMATION OF ULTIMATE STATE OF AVIATION MATERIALS UNDER MULTICYCLING ASYMMETRICAL LOADING ASSUMING STRESS CONCENTRATION FACTOR
Наукові журнали Національного Авіаційного Університету
View Archive InfoField | Value | |
Title |
ESTIMATION OF ULTIMATE STATE OF AVIATION MATERIALS UNDER MULTICYCLING ASYMMETRICAL LOADING ASSUMING STRESS CONCENTRATION FACTOR
К ОЦЕНКЕ ПРЕДЕЛЬНОГО СОСТОЯНИЯ АВИАЦИОННЫХ МАТЕРИАЛОВ ПРИ МНОГОЦИКЛОВОМ АСИММЕТРИЧНОМ НАГРУЖЕНИИ С УЧЕТОМ КОНЦЕНТРАЦИИ НАПРЯЖЕНИЙ ДО ОЦІНКИ ГРАНИЧНОГО СТАНУ АВІАЦІЙНИХ МАТЕРІАЛІВ ПРИ БАГАТОЦИКЛОВОМУ АСИМЕТРИЧНОМУ НАВАНТАЖЕННІ З УРАХУВАННЯМ КОНЦЕНТРАЦІЇ НАПРУЖЕНЬ |
|
Creator |
Погребняк, Анатолий Дмитриевич
Регульский, Михаил Николаевич Касперская, Валентина Владимировна Медведева, Наталья Анатольевна |
|
Subject |
fatigue resistance ; asymmetric multi-cycle loading ; ultimate state model ; aviation materials ; stress concentration factor ; diagram of fatigue.
— сопротивление усталости ; асимметричное многоцикловое нагружение ; модель предельного состояния ; концентрация напряжений ; авиа ционные материалы. — опір втоми і діаграма втоми ; асиметричне багатоциклове навантаження ; модель граничного стану ; концентрація напружень ; авіаційні матеріали. — |
|
Description |
Calculation of sensibility to stress concentration is performed for some aviation constructivematerials under conditions of high-cycle asymmetrical loading by tension-compression. Theproposed ultimate state models are applied to solving this problem. The base experiment ofsmall volume, that is needed to get material constants, should be implemented under asymmetricalcyclic loading with cyclic and statically components which are equal one another. The diagramof fatigue under symmetrical cyclic loading is needed too for using mentioned models. Anadequate correlation of the calculated results with experimental data is obtained for two aluminiumand two titanium aviation alloys.
Выполнена расчетно-экспериментальная оценка предельного состояния рядаавиационных материалов с учетом концентрации напряжений в условиях многоциклового асимметричного нагружения растяжением-сжатием. Решениебазируется на использовании предложенных ранее моделей предельного состояния. Получено удовлетворительное согласование результатов расчета с экспериментальными данными. Виконано розрахунково-еспериментальну оцінку граничного стану ряду авіаційних матеріалів з урахуванням концентрації напружень за умов багатоциклового асиметричногонавантаження розтягом-стиском. Розв'язок базується на використанні раніш запропонованих моделей граничного стану. Отримано задовільне узгодження результатів розрахунку з експериментальними даними. |
|
Publisher |
National Aviation University
|
|
Contributor |
—
— — |
|
Date |
2014-06-29
|
|
Type |
—
|
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/PTZ/article/view/8592
10.18372/0370-2197.2(63).8592 |
|
Source |
Проблеми тертя та зношування; № 2(63) (2014); 92-102
Problems of Friction and Wear; № 2(63) (2014); 92-102 Проблемы трения и изнашивания; № 2(63) (2014); 92-102 |
|
Language |
uk
|
|