Record Details

ЕНЕРГОНАВАНТАЖЕНІСТЬ ПАР ТЕРТЯ В ДИСКОВО-КОЛОДКОВИХ ГАЛЬМІВНИХ ПРИСТРОЯХ

Наукові журнали Національного Авіаційного Університету

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title ЕНЕРГОНАВАНТАЖЕНІСТЬ ПАР ТЕРТЯ В ДИСКОВО-КОЛОДКОВИХ ГАЛЬМІВНИХ ПРИСТРОЯХ
ЭНЕРГОНАГРУЖЕННОСТЬ ПАР ТРЕНИЯ В ДИСКОВО-КОЛОДОЧНЫХ ТОРМОЗНЫХ УСТРОЙСТВАХ
ENERGYLOADING OF THE FRICTION PAIRS IN THE DISC BRAKING DEVICES
 
Creator Возный, Андрей Васильевич
Витвицкий, Василий Степанович
Стаднык, Олег Богданович
 
Subject дисково-колодкове гальмо; пара тертя «бігова доріжка диска-фрикційна накладка»; поверхневий і приповерхневий шари; енергонавантаженість; компоновочна схема пар тертя; глибина проникнення теплоти; коефіцієнт розподілу теплових потоків
УДК 629.413-592.112
дисково-колодочный тормоз; пара трения «беговая дорожка диска-фрикционная накладка»; поверхностный и приповерхностный слои; энергонагруженность; компоновочная схема пар трения; глубина проникновения теплоты; коэффициент распределения тепловых потоков
УДК 629.413-592.112
disc brakes; friction pair “treadmill of the disc-brake pads”; surface and subsurface layers; energyloading; the scheme of friction pairs; the depth of the penetration of heat; distribution coefficient of thermal flows

 
Description У матеріалах статті наведено критичний аналіз енергонавантаженості поверхневих і приповерхневих шарів пар тертя дисково-колодкових гальм, на підставі якого досягнуто оптимальний розподіл теплових потоків між елементами їх фрикційних вузлів. Знижено енергонавантаженість останніх за рахунок охолодження за допомогою ефектів: кондуктивного, вихрового і теплової труби.
В материалах статьи приведен критический анализ энергонагруженности поверхностных и приповерхностных слоев пар трения дисково-колодочных тормозов на основании которого достигнуто оптимальное распределение тепловых потоков между элементами их фрикционных узлов. Снижена энергонагруженность последних за счет охлаждения с помощью эффектов: кондуктивного, вихревой и тепловой трубы.
The process of friction in metal-polymer friction pairs of disk brakes refers to the high-energy phenomena. For its realization need to supplies large amounts of energy from the outside. For the electrodynamic, and as a result, thermodynamic conditions efficiency of the tribounit, it must dissipate elevated heat so that the friction pad’s material does not reach the allowable surface temperature. This thermodynamic state is a criterion for the stabilization of friction and wear processes.In this article is shown critical analysis of energyloading of the surface and subsurface layers of friction pairs of disk brakes, on which achieved an optimal distribution of heat flow between the elements of friction units. We’ve reduced energyloading of friction units by using cooling effects: conductive, vortex and heat tube. We’ve consider the following questions: thermal scheme of loading of the disc braking devices; determination of thickness for electric and thermal layers during maximum of energyloading of the brake’s friction pairs; reduction of the energyloading of the friction pairs of the disc brakes; optimal distribution of heat flows between friction pairs of the disc brake.
 
Publisher National Aviation University
 
Contributor


 
Date 2017-02-27
 
Type
 
Format application/pdf
 
Identifier http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/PTZ/article/view/11437
10.18372/0370-2197.1(74).11437
 
Source Проблеми тертя та зношування; № 1(74) (2017); 49-64
Problems of Friction and Wear; № 1(74) (2017); 49-64
Проблемы трения и изнашивания; № 1(74) (2017); 49-64
 
Language uk
 

Технічна підтримка: НДІІТТ НАУ