ЕНЕРГОНАВАНТАЖЕНІСТЬ ПАР ТЕРТЯ В ДИСКОВО-КОЛОДКОВИХ ГАЛЬМІВНИХ ПРИСТРОЯХ
Наукові журнали Національного Авіаційного Університету
View Archive InfoField | Value | |
Title |
ЕНЕРГОНАВАНТАЖЕНІСТЬ ПАР ТЕРТЯ В ДИСКОВО-КОЛОДКОВИХ ГАЛЬМІВНИХ ПРИСТРОЯХ
ЭНЕРГОНАГРУЖЕННОСТЬ ПАР ТРЕНИЯ В ДИСКОВО-КОЛОДОЧНЫХ ТОРМОЗНЫХ УСТРОЙСТВАХ ENERGYLOADING OF THE FRICTION PAIRS IN THE DISC BRAKING DEVICES |
|
Creator |
Возный, Андрей Васильевич
Витвицкий, Василий Степанович Стаднык, Олег Богданович |
|
Subject |
дисково-колодкове гальмо; пара тертя «бігова доріжка диска-фрикційна накладка»; поверхневий і приповерхневий шари; енергонавантаженість; компоновочна схема пар тертя; глибина проникнення теплоти; коефіцієнт розподілу теплових потоків
УДК 629.413-592.112 дисково-колодочный тормоз; пара трения «беговая дорожка диска-фрикционная накладка»; поверхностный и приповерхностный слои; энергонагруженность; компоновочная схема пар трения; глубина проникновения теплоты; коэффициент распределения тепловых потоков УДК 629.413-592.112 disc brakes; friction pair “treadmill of the disc-brake pads”; surface and subsurface layers; energyloading; the scheme of friction pairs; the depth of the penetration of heat; distribution coefficient of thermal flows — |
|
Description |
У матеріалах статті наведено критичний аналіз енергонавантаженості поверхневих і приповерхневих шарів пар тертя дисково-колодкових гальм, на підставі якого досягнуто оптимальний розподіл теплових потоків між елементами їх фрикційних вузлів. Знижено енергонавантаженість останніх за рахунок охолодження за допомогою ефектів: кондуктивного, вихрового і теплової труби.
В материалах статьи приведен критический анализ энергонагруженности поверхностных и приповерхностных слоев пар трения дисково-колодочных тормозов на основании которого достигнуто оптимальное распределение тепловых потоков между элементами их фрикционных узлов. Снижена энергонагруженность последних за счет охлаждения с помощью эффектов: кондуктивного, вихревой и тепловой трубы. The process of friction in metal-polymer friction pairs of disk brakes refers to the high-energy phenomena. For its realization need to supplies large amounts of energy from the outside. For the electrodynamic, and as a result, thermodynamic conditions efficiency of the tribounit, it must dissipate elevated heat so that the friction pad’s material does not reach the allowable surface temperature. This thermodynamic state is a criterion for the stabilization of friction and wear processes.In this article is shown critical analysis of energyloading of the surface and subsurface layers of friction pairs of disk brakes, on which achieved an optimal distribution of heat flow between the elements of friction units. We’ve reduced energyloading of friction units by using cooling effects: conductive, vortex and heat tube. We’ve consider the following questions: thermal scheme of loading of the disc braking devices; determination of thickness for electric and thermal layers during maximum of energyloading of the brake’s friction pairs; reduction of the energyloading of the friction pairs of the disc brakes; optimal distribution of heat flows between friction pairs of the disc brake. |
|
Publisher |
National Aviation University
|
|
Contributor |
—
— — |
|
Date |
2017-02-27
|
|
Type |
—
|
|
Format |
application/pdf
|
|
Identifier |
http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/PTZ/article/view/11437
10.18372/0370-2197.1(74).11437 |
|
Source |
Проблеми тертя та зношування; № 1(74) (2017); 49-64
Problems of Friction and Wear; № 1(74) (2017); 49-64 Проблемы трения и изнашивания; № 1(74) (2017); 49-64 |
|
Language |
uk
|
|