Record Details

Рівні забезпечення якості підготовки фахівців з кібербезпеки в закладах вищої освіти США

Репозитарій Національного Авіаційного Університету

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title Рівні забезпечення якості підготовки фахівців з кібербезпеки в закладах вищої освіти США
Уровни обеспечения качества подготовки специалистов по кибербезопасности в учреждениях высшего образования США
Levels of quality assurance of cybersecurity specialists training in US higher education institutions
 
Creator Бистрова, Богдана Василівна
Быстрова, Богдана Васильевна
Bystrova, Bohdana
 
Subject якість вищої освіти
рівень ОПХ фахівця з кібербезпеки
акредитація
стандартизація
сертифікація
федеральний рівень забезпечення якості
галузевий рівень забезпечення якості
забезпечення якості на рівні закладу освіти
качество высшего образования
уровень квалификации специалиста по кибербезопасности
акредитация
сертификация
стандартизация
федеральный уровень обеспечения качества
отраслевой уровень обеспечения качества
вузовский уровень обеспечения качества
quality of higher education
cybersecurity specialist qualification level
accreditation
certification
standardization
federal quality assurance level
industry quality assurance level
university quality assurance level
 
Description У статті висвітлено результати дослідження забезпечення якості
підготовки фахівців з кібербезпеки в США. Шляхом аналізу умов дотримання високих
стандартів підготовки фахівців ІТ-галузі встановлено, що забезпечення якості
формується на 3 рівнях: федеральному (державний контроль), галузевому (система
сертифікації) та рівні закладу освіти (акредитація, на добровільній основі, самостійно
задля рейтингу). Установлено, що якість вищої освіти - це рівень отриманих особою
знань, умінь та професійних навичок відповідно до мети, визначеної закладом освіти.
Практичне значення дослідження полягає в можливості екстраполяції передових ідей
американського досвіду в систему вищої освіти України
В статье отражены результаты исследования уровней обеспечения
качества подготовки специалистов по кибербезопасности в США. Путем анализа
условий соблюдения высоких стандартов подготовки специалистов ІТ-отрасли
установлено, что обеспечение качества формируется на 3 уровнях: федеральном
(государственный контроль), отраслевом (система сертификации) и вузовским
уровне обеспечения качества (аккредитация, самоконтроль ради рейтинга).
Установлено, что качество высшего образования - это уровень полученных
студентом знаний, умений и профессиональных навыков в соответствии с
образовательной целью, которая определена заведением. Практическое значение
исследования состоит в возможности экстраполяции передовых идей
американского опыта в систему высшего образования
The purpose of the article is to highlight the results of research of the quality of
cybersecurity specialists training in the American institutions of higher education with
subsequent implementation of its progressive ideas in the Ukrainian system of higher
education. Through a theoretical analysis of systematic measures to test the quality of
training for cybersecurity specialists and conditions for adherence to high standards of IT
industry education, it has been established that quality of education in the United States is
carried out at three levels: federal level with the state system of control, branch level and
level of higher education institution.
Due to the use of predictive methods, in order to borrow progressive ideas of quality
assurance of higher education in the national education system, it was established that quality of
higher education is most often considered by the level of knowledge and professional skills
acquired by a person in accordance with the purpose determined by higher education institution.
State control is carried out at the federal level commissions of the States, which is the
regional accreditation commissions; at the branch level (adjusting the needs of its industry)
plays a certification system; at the level of educational establishment provided by the
external evaluation, which conduct independent agency, created on the initiative of
professional associations and universities.
The control procedure is carried out with criteria and indicators developed by the
independent agency. When compiling accreditation analysis report, higher education
institution determines the conformity of educational services to the relevant criteria. The
practical significance of the study is to improve qualitative and quantitative assessment of
the achieved level of the relevant educational professional skills of a cyber security specialist
prepared by the system of national higher education.
The result can be adoption of main audit criteria of institutions of higher education into
the system of Quality assurance in higher education (compliance of the educational programs
with industry requirements, provision of material, scientific and methodological, personnel
resources of the educational process, a decentralized approach to the introduction of higher
education standards and effectiveness of management of the education institution).
 
Date 2019-07-02T09:26:06Z
2019-07-02T09:26:06Z
2019-05
 
Type Article
 
Identifier Бистрова Б.В. Рівні забезпечення якості підготовки фахівців з кібербезпеки в закладах вищої освіти США. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : наук. журнал . 2019. – № 2 (86). С. 140-149.
2312-5993
2414-9799 (Online)
http://er.nau.edu.ua/handle/NAU/39663
378.14(73):004.056.5(043)
 
Language uk
 
Format application/pdf
 
Publisher Сумський державний педагогічний університет імені А. С. Макаренка
 

Технічна підтримка: НДІІТТ НАУ