Record Details

Зміст поетапного формування педагогічної рефлексії учителів гуманітарних спеціальностей у післядипломній освіті

Репозитарій Національного Авіаційного Університету

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title Зміст поетапного формування педагогічної рефлексії учителів гуманітарних спеціальностей у післядипломній освіті
 
Creator Ковтун, Олена Віталіївна
Сенчина, Наталія Геннадіївна
 
Subject педагогічна рефлексія учителів гуманітарних спеціальностей
зміст
методика формування педагогічної рефлексії учителів гуманітарних спеціальностей у післядипломній освіті
рефлексивний практикум
 
Description Статтю присвячено проблемі формування педагогічної рефлексії учителів
гуманітарних спеціальностей у післядипломній освіті. Педагогічну рефлексію
учителів гуманітарних спеціальностей визначено як інтегральне особистісне
утворення, механізм професійного самовдосконалення і самоактуалізації, що
виявляється в здатності вчителя займати аналітичну позицію до своєї
професійної діяльності і себе як її суб’єкта з урахуванням розвивального
потенціалу гуманітарних дисциплін. Рефлексія – здатність, яку можливо
формувати і розвивати, і найбільш ефективно цей процес відбувається в умовах
спеціально організованої діяльності, зокрема в післядипломній освіті. Розроблено
й апробовано методику формування педагогічної рефлексії учителів
гуманітарних спеціальностей у післядипломній освіті, яка передбачає проведення
цілеспрямованої роботи, що відбувається поетапно. На пропедевтичному етапі
відбувалося оновлення змістового наповнення післядипломної педагогічної освіти
з позицій рефлексивної парадигми, забезпечення інтегративного підходу до
освітнього процесу, розроблення навчально-методичного супроводу освітнього
процесу із забезпечення формування педагогічної рефлексії, проведення
методологічного семінару з викладачами, які були задіяні в експерименті. Метою
когнітивно-мотиваційного етапу було забезпечення позитивної мотивації
учителів гуманітарних спеціальностей до роботи з формування педагогічної
рефлексії у післядипломній освіті; озброєння вчителів системою знань про
сутність поняття «педагогічна рефлексія», ознайомлення з методиками
діагностики і розвитку педагогічної рефлексії. Метою інтегративнопрактичного етапу було залучення вчителів до активної професійно-спрямованої
рефлексивної діяльності, здійснюваної на основі інтегративного спецкурсу
«Рефлексивний практикум для вчителів гуманітарних спеціальностей», який
передбачав формування умінь рефлексивної діяльності як засобу їхнього
особистісного і професійного розвитку. Метою креативно-професійного етапу
було занурення вчителів гуманітарних спеціальностей в активну рефлексивну
професійну діяльність у період педагогічної практики та в міжкурсовий період у
післядипломній освіті; стимулювання творчого застосування сформованих
рефлексивних. Провідні методи навчання: рефлексивно зорієнтовані проблемні
лекції, рефлексивні диспути, індивідуальна і групова рефлексія, рефлексивні
інверсії та інтерв’ю, рефлексивні і психотехнічні вправи, мотиваційний
рефлексивний тренінг, рефлексивний аналіз і розв’язання педагогічних ситуацій,
рефлексивний аналіз уроку, спостереження, само- i взаємоаналіз, само- i
взаємооцінювання; налаштування на саморозвиток і самореалізацію.
 
Date 2020-02-04T19:20:48Z
2020-02-04T19:20:48Z
2019
 
Type Article
 
Identifier http://er.nau.edu.ua/handle/NAU/41137
 
Language uk
 
Format application/pdf
 
Publisher Вісник Національного авіаційного університету. Серія: Педагогіка. Психологія: зб. наук. пр. 2019. Вип. 1 (14). С. 54-59.
 

Технічна підтримка: НДІІТТ НАУ