Record Details

Key Freedom Of Speech Development Trends In The Information Society

Наукові журнали Національного Авіаційного Університету

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title Key Freedom Of Speech Development Trends In The Information Society
Ключевые тенденции развития свободы слова в условиях информационного общества
Ключові тенденції розвитку свободи слова в умовах інформаційного суспільства
 
Creator Антіпова, О. П.; Національна академія внутрішніх справ
 
Subject freedom of speech; information space; the Information Age culture
130.2
свобода слова; информационное пространство; культура информационной эры
130.2
свобода слова; інформаційний простір; культура інформаційної ери
130.2
 
Description Introduction. The process of establishing information society, the accelerated pace of info exchange qualitatively transforming communicative interaction, which naturally affects the phenomenon of freedom of speech. Aim and tasks. The aim of the article is to identify key freedom of speech development trends in the information society. Research methods. The methodological tools consist of the sociocultural approach, methodological principles of systemacity and completeness. Research results. Freedom of speech is currently recognized as a sociocultural human right to freedom of expression and taking a stand on one’s worldview that do not violate the rights and freedoms of other members of society and provide the optimal info exchange process, taking into account key cultural trends of the information age. Discussion. The results of the analysis of freedom of speech phenomenon in the information era complement the conceptual development of researchers in the context of today’s global changes. Conclusion. On the one hand, Internet communications significantly widen our contemporaries’ opportunities when it comes to freedom of speech, and on the other, they can result in its levelling, information lawlessness, which can be the reason for imposing low-quality information, spreading fake messages and mind control. The responsibility of the subject of information generation not only to its consumer, but also to himself, seems to be an immediate concern. In the culture of information era, the consumer is perceived not as a passive element of communicative process, but rather as an active participant in shaping the sociocultural space. The criterion for regulating the flow of information, and therefore the freedom of expression degree, is acquiring “information taste” by the consumer.
Доказано, что в современных условиях свобода слова воспринимается как социокультурно обусловленное право человека на свободное выражение личных мнений и отстаивания мировоззренческих позиций, не нарушающее прав и свобод других членов социума и обеспечивающие оптимальный процесс инфообмена, с учетом ключевых тенденций культуры информационной эры. Обоснованно, что Интернет-коммуникации, с одной стороны, существенно расширяют возможности современника в сфере свободы слова, а с другой – способны привести к ее нивелированию, информационному беспределу, вызывают навязывание некачественной информации, распространение фейковых сообщений, приводят к манипулированию сознанием. Указывается на проблему ответственности субъекта выработки информации не только перед ее потребителем, но и перед самим собой. Утверждается, что критерием регулирования информационного потока, в частности, степени свободы слова, является выработка потребителем своеобразного внутреннего ценза, «информационного вкуса».
Доведено, що в сучасних умовах свобода слова усвідомлюється як соціокультурно обумовлене право людини на вільне вираження власних думок і обстоювання світоглядних позицій, що не порушують прав і свобод інших членів соціуму та забезпечують оптимальний процес інфообміну, з урахуванням ключових тенденцій культури інформаційної ери. З’ясовано, що Інтернет-комунікації, з одного боку, суттєво розширюють можливості сучасника у сфері свободи слова, а з іншого – здатні призвести до її нівелювання, інформаційного свавілля, що спричиняє нав’язування неякісної інформації, поширення фейкових повідомлень, призводить до маніпулювання свідомістю. Наголошено на проблемі відповідальності суб’єкта продукування інформації не лише перед її споживачем, а й перед самим собою. Зауважено, що критерієм регулювання інформаційного потоку, а отже, міри свободи слова, є вироблення споживачем своєрідного внутрішнього цензу, «інформаційного смаку».
 
Publisher National Aviation University
 
Contributor


 
Date 2019-12-19
 
Type


 
Format application/pdf
application/pdf
application/pdf
 
Identifier http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/VisnikPK/article/view/14447
10.18372/2412-2157.30.14447
 
Source Proceedings of the National Aviation University. Series: Philosophy, Cultural; Том 30, № 2 (2019); 117-122
Вестник Национального авиационного университета. Серия: Философия, Культурология; Том 30, № 2 (2019); 117-122
Вісник Національного Авіаційного Університету. Серія: Філософія. Культурологія; Том 30, № 2 (2019); 117-122
 
Language uk
 

Технічна підтримка: НДІІТТ НАУ