PHILOSOPHICAL BASIS FOR BUSINESS THROUGH THE GAME THEORY PRISM
Наукові журнали Національного Авіаційного Університету
View Archive InfoField | Value | |
Title |
PHILOSOPHICAL BASIS FOR BUSINESS THROUGH THE GAME THEORY PRISM
ФИЛОСОФСКИЕ ОСНОВАНИЯ БИЗНЕСА СКВОЗЬ ПРИЗМУ ТЕОРИИ ИГР ФІЛОСОФСЬКІ ЗАСАДИ БІЗНЕСУ КРІЗЬ ПРИЗМУ ТЕОРІЇ ІГОР |
|
Creator |
Глушко, Т. П.; Національний педагогічний університет ім. Драгоманова
|
|
Subject |
philosophy of business; game theory; strategy; tactics; competition; cooperation; Nash equilibrium; economics of attention; behaviour economics;
101:334 философия бизнеса; теория игр; стратегия; тактика; конкуренция; кооперация; эквилибриум Дж. Неша; экономика внимания; поведенческая экономика 101:334 філософія бізнесу; теорія ігор; стратегія; тактика; конкуренція; кооперація; еквілібріум Дж. Неша; економіка уваги; поведінкова економіка 101:334 |
|
Description |
The article is devoted to analyses of the main categories of game theory and its practical significance for business practicesbecause of its importance for economic culture development in modern Ukraine. So the main aim of this research is defining the game theory role in understanding the essence of such kind of social activity as business. The tasks are to analyse content, genesis and specific features of business practices. Research methods are systemic and structural analysis in conjunction with an interdisciplinary approach. Research results. We use term "game" in the context of any situation that requires strategic thinking and as a synonym of significant social interaction. An aim of such games is search and application of effective strategies. That is why it is so important for researching of such kind of social activity as business. By its form and essential features, business is a strategic game that includes multifactorial possibilities for the selection and implementation of competitive (win/lose or lose/lose) or cooperative (win-win) strategies. Discussion. We also emphasized that the strategies involved in business are significant for development of the economic culture and social environment as a whole, what is actually confirmed by Western author’s works. Conclusion. From the very beginning game theory was the branch of mathematics, that studies choice of optimal strategies in conflict situations. However, its contemporary version in combination with behavioural economy, has formed fundamentally new dimensions and opportunities for using its potential. It’s not just about working with non-competitive interaction, but involvement of gaming patterns in the process of doing business, i.e. attracting customers to create products and new values, which are changing the structure of companies and organizations. According to this, we concluded that the prospects for the further use of game theory’s tools in analysing Industry’s 4.0 innovative trends creates new opportunities for further development both game theory and its strategic potential for business development in the future. At the same time, modern business found itself today in the situation of new civilization challenges: the crisis unfolds both on the financial and global economy (transport, garbage and all environmental infrastructure) levels, that requires its full technological upgrading. So the key tasks for modern business, as a sphere of initiative innovative activity, are making significant adjustments to the rules of social interaction, which include the creation of strategies to conserve resources and renovation of global infrastructure, and therefore transformation of cultural, economic and political life scenarios, inherent for contemporarysocieties.
В статье систематизировано основные наработки теории игр в её классическом варианте и определено тенденции её развития в условиях современной «экономики внимания». Определено, что бизнес по форме и сущностным признакам представляет собой стратегическую игру, которая включает в себя многофакторные возможности для выбора и имплементации конкурентных или кооперативных стратегий. Акцентировано, что задействованные в сфере бизнеса стратегии являются значимыми для уровня развития экономической культуры социальной среды в целом. Определены перспективы дальнейшего использования инструментария теории игр для анализа инновационных тенденций Индустрии 4.0. Сформулированы ключевые задачи, которые стоят перед современным бизнесом, как сферой инициативной инновационной деятельности, в условиях разворачивания кризисных процессов глобального масштаба. У межах статті систематизовано основний доробок теорії ігор у класичному її варіанті та визначено тенденції її розвитку в умовах сучасної «економіки уваги». Визначено, що бізнес, за формою та сутнісними ознаками являє собою стратегічну гру, яка містить у собі багатофакторні можливості щодо вибору й імплементації конкурентних або кооперативних стратегій. Закцентовано, що задіяні у сфері бізнесу стратегії є значущими для рівня розвитку економічної культури соціального середовища загалом та визначено перспективи подальшого використання інструментарію теорії ігор для аналізу інноваційних тенденцій Індустрії 4.0. Сформульовано ключові завдання, які стоять перед сучасним бізнесом як сферою ініціативної інноваційної діяльності, в умовах розгортання кризових процесів глобального масштабу. |
|
Publisher |
National Aviation University
|
|
Contributor |
—
— — |
|
Date |
2019-05-29
|
|
Type |
—
— — |
|
Format |
application/pdf
application/pdf |
|
Identifier |
http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/VisnikPK/article/view/101%3A334
10.18372/2412-2157.29.13884 |
|
Source |
Proceedings of the National Aviation University. Series: Philosophy, Cultural; Том 29, № 1 (2019); 10-15
Вестник Национального авиационного университета. Серия: Философия, Культурология; Том 29, № 1 (2019); 10-15 Вісник Національного Авіаційного Університету. Серія: Філософія. Культурологія; Том 29, № 1 (2019); 10-15 |
|
Language |
uk
|
|