Record Details

Скульптура в православных надгробиях.

Наукові журнали Національного Авіаційного Університету

View Archive Info
 
 
Field Value
 
Title Скульптура в православных надгробиях.
Sculpture orthodox tombstones.
Скульптура у православних надгробках
 
Creator Ус, Вікторія Феліксівна; Національний авіаційний університет
 
Subject Скульптура; Малые архитектурные формы; Надгробие; Сакральная мемориальная пластика; Композиционные особенности; Стилевые черты
70.012:[739:2-526.65(045)]
Sculpture; Small architectural forms; Gravestone; Sacred memorial plastics; Compositional features; Style features
70.012:[739:2-526.65(045)]
Скульптура; Малі архітектурні форми; Надгробок; Сакральна меморіальна пластика; Композиційні особливості; Стильові риси
70.012:[739:2-526.65(045)]
 
Description Проанализированы образцы искусства художественной пластики, а именно скульптуры, сакральных памятников Лукьяновского мемориального заповедника, многие из которых находится в остаточном состоянии. Осуществлен анализ и описание образцов. Рассмотрены их стилевые композиционные и семантические особенности, скульптуры из металла. Подтверждено, что художественно-декоративные и конструктивные формы надгробий со скульптурными завершениями представляют собой уникальные образцы украинской сакральной культуры. Подчеркнуто общность их композиционных и технологических качеств с статуарной изделиями, украшали садово-парковые композиции, интерьеры, фасады городских зданий. Акцентировано внимание на особенности развития православных надгробных памятников указанного периода. Бегло освещены эволюционные изменения в развитии сакрального искусства, в частности конструктивных, технологических и художественных предпочтений данного периода под влиянием факторов национальных тенденций.
The sculpture fund for the tombstones of the Kiev Necropolis, including the Lukianivsky Cemetery, is a rich but poorly researched material today. Samples of art of plastic art, namely sculpture, sacred monuments of the Lukyanovsky Memorial Reserve, many of which are in residual condition, are analyzed. Samples were analyzed and described. Their stylistic, compositional and semantic features, and metal sculptures are considered. It is confirmed that artistic and decorative and constructive forms of tombstones with sculptural finishes are unique examples of Ukrainian sacral culture. Emphasis is placed on the commonality of their compositional and technological qualities with statuary products that decorate landscape compositions, interiors, facades of urban buildings. Attention is paid to the peculiarities of the development of Orthodox tombstones of the period. Evolutionary changes in the development of sacred art, in particular the constructive, technological and artistic preferences of the period under the influence of factors of national tendencies, are highlighted. Systematic study of the shaping foundations of national memorial plastic is impossible without the study of masonry, which is based on centuries-old traditions of using stone in the manufacture of tombstones, sculptural compositions, columns, obelisks, crosses, icons, various samples of fine plastics. The heyday of domestic production of memorial stone products is in the second half of the nineteenth and early twentieth centuries. A characteristic feature of the development of masonry at this time was the merger of folk figurative carvings and professional plastics, which defines additional components of the molding principles.
Проаналізовано зразки мистецтва художньої пластики, а саме скульптури, сакральних пам'ятків Лук’янівського меморіального заповідника, багато з яких перебуває в залишковому стані. Здійснено аналіз і опис зразків. Розглянуто їхні стильові, композиційні та семантичні риси, скульптури з металу. Підтверджено, що художньо-декоративні і конструктивні форми надгробків з скульптурними завершеннями являють собою унікальні зразки української сакральної культури. Підкреслено спільність їх композиційних і технологічних якостей з статуарними виробами, що оздоблювали садово-паркові композиції, інтер’єри, фасади міських будівель. Акцентовано увагу на особливості розвитку православних надгробних пам'ятників зазначеного періоду. Побіжно висвітлено еволюційні зміни у розвитку сакрального мистецтва, зокрема конструктивних, технологічних та художніх уподобань даного періоду під впливом чинників національних тенденцій.
 
Publisher National Aviation University
 
Contributor


 
Date 2020-01-19
 
Type


 
Format application/pdf
 
Identifier http://jrnl.nau.edu.ua/index.php/Design/article/view/14336
10.18372/2415-8151.16.14336
 
Source Теорія та практика дизайну; № 16 (2019); 139-146
Теория и практика дизайна; № 16 (2019); 139-146
Theory and practice of design; № 16 (2019); 139-146
 
Language uk
 

Технічна підтримка: НДІІТТ НАУ